Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
13. oktober 2016
Udkast til forslag om ændring af lov om Sund & Bælt Holding A/S
Danske Medier har med tak modtaget Transport- og Bygningsministeriets udkast til forslag
om ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S i høring.
Danske Medier har noteret, at det primære formål med lovforslaget er, at give Sund & Bælt
Holding A/S mulighed for at oprette et selskab, som kan varetage opgaven med etablering,
drift og vedligehold af betalingsanlæg på andre forbindelser end dem, der allerede findes i
regi af Sund og Bælt koncernen.
Foreningen har som udgangspunkt ingen indvendinger mod, at der med lovforslaget tilveje-
bringes lovhjemmel til stiftelsen af et operatørselskab med ovennævnte formål. Foreningen
har dog bemærket, at lovforslaget behændigt undgår at berøre spørgsmålet om, hvorvidt
dette kommende aktieselskab skal omfattes af offentlighedslovens anvendelsesområde eller
ej. Spørgsmålet forekommer dog at være ganske relevant, da det fremgår at, et sådant selskab
i givet fald skal drives ”på
et forretningsmæssigt grundlag” og ” fungere på almindelige
kommercielle vilkår”.
Begge er formuleringer som i ganske stort omfang er blevet anvendt
som generel begrundelse for at undtage offentligt ejede aktieselskaber fra offentlighedslovens
anvendelsesområde.
Det er muligt, at Danske Medier bekymrer sig unødigt, og at etableringen af dette operatør-
selskab ikke vil medføre endnu en udhuling af den relative nye og meget vigtige bestemmelse
i offentlighedslovens § 4, stk.1, der netop har til formål at sikre borgerne indsigt i de offentligt
ejede selskaber. Da antallet af offentligt ejede selskaber, der er blevet undtaget fra offentlig-
hedslovens anvendelsesområde i medfør af lovens § 4, stk. 2., imidlertid er uforholdsmæssigt
stort, finder foreningen det nødvendigt at rejse problemstillingen.
Ved offentlighedslovens vedtagelse i 2013 blev muligheden for at få aktindsigt i de offentligt
ejede selskaber fremhævet som en vigtig udvidelse af lovens anvendelsesområde. Såfremt
den omfattende brug af muligheden for at undtage offentligt ejede aktieselskaber fortsætter,
er det nærliggende at overveje, hvorvidt offentlighedslovens § 4, stk. 1 har en reel betydning.
Ministeriets overvejelser om, hvorvidt det kommende aktieselskab skal være omfattet af of-
fentlighedslovens aktindsigtsregler er derfor yderst relevant. Ikke mindst i lyset af den snar-
lige evaluering af offentlighedsloven. Foreningen skal derfor opfordre til, at bemærkningerne
til nærværende lovforslag tager stilling hertil.