Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 61 Bilag 1
Offentligt
1688576_0001.png
Dato
J. nr.
2015-3830
Høringsnotat vedrørende forslag til ændring af lov om Sund og Bælt
Holding A/S (oprettelse af nyt selskab til varetagelse af
betalingsanlæg på brugerfinansieret infrastruktur, vilkår for A/S
Femern Landanlæg, adgang til anvendelse af finansielle
transaktioner m.v.)
Transport- og Bygningsministeriet hørte den 19. september 2016 en række
myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste, over udkast til forslag
til ændring af lov om Sund og Bælt Holding A/S. Høringsfristen udløb den 17.
oktober 2016. Lovforslaget har samtidig været i ministeriel høring hos
Statsministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet, Skatteministeriet,
Social- og Indenrigsministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet og
Beskæftigelsesministeriet samt i intern høring hos ministeriets styrelser,
kommissioner og selskaber.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til
lovforslaget: Dansk Industri, Danske Medier og Datatilsynet.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Arriva Danmark, Danmarks Frie AutoCampere, Dansk Erhverv,
Danske Færger, DB Cargo Scandinavia, DSB, Erhvervs- og Vækstministeriet,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Forenede Danske Motorejere,
Havarikommissionen, Justitsministeriet, Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer på Øerne, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Metroselskabet, Rigsrevisionen, Skatteministeriet, Trafik- og Byggestyrelsen,
Vejdirektoratet.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arriva
Tog, Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik,
Brancheforeningen Dansk Luftfart, Danish Business Travel Association, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Industri, Dansk Jernbaneforbund, Dansk
Ledningsejerforum, Dansk Transport og Logistik, Dansk Vejforening, Danske
Busvognmænd, Danske Havne, Danske Havnevirksomheder, Danske Regioner,
Danske Speditører, Datatilsynet, DI Transport, Domstolsstyrelsen, Esbjerg
Lufthavn, Forbrugerrådet, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark,
Friluftsrådet, Fynbus, Jernbanenævnet, Karup Lufthavn, Kommunal
L 61 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1688576_0002.png
Vejteknisk Forening, Kommunernes Landsforening, Landdistrikternes
Fællesråd, Midtjyske jernbaner, Midttrafik, Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands
Trafikselskab, Nordjyske Jernbaner, Rådet for Bæredygtig Trafik,
Sammenslutning af Danske Småøer, Sydtrafik, Sønderborg Lufthavn,
Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark, Vestbanen, Øresundsbro
Konsortiet, Aalborg Lufthavn og Aarhus Lufthavn.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af det modtagne høringssvar til
udkastet til ændringslovforslaget samt Transport- og Bygningsministeriets
bemærkninger hertil.
Dansk Industri bemærker, at muligheden for Sund og Bælt Holding A/S kan
oprette et selskab, som kan varetage opgaven med etablering, drift og
vedligehold af betalingsanlæg på den kommende faste fjordforbindelse ved
Frederikssund og samt andre opgaver vedrørende betalingsanlæg i relation til
transport og infrastruktur, er hensigtsmæssig. Sund og Bælt Holding A/S udgør
i den henseende en kvalificeret byder, som bidrager til sund konkurrence på
området for betalingsinfrastruktur.
Transport- og bygningsministeriet bemærker hertil, at dette netop har været
et formål med at give Sund og Bælt Holding A/S hjemmel til at oprette et
datterselskab til varetagelsen af operatøropgaven på andre forbindelser og er
derfor er enig i Dansk Industris betragtninger.
Danske Medier bemærker, at
det ikke behandles i lovforslaget, hvorvidt det
datterselskab, som kan oprettes i medfør af foreslåede ændring af § 6, vil være
omfattet af offentlighedslovens anvendelsesområde og opfordrer på den
baggrund til, at der i bemærkningerne til lovforslaget tages stilling hertil.
Transport- og Bygningsministeriet skal hertil bemærke, at det følger af
offentlighedslovens § 4, stk. 1, at loven – bortset fra bestemmelserne i §§ 11 og
12 samt §§ 15-17 – finder anvendelse på al virksomhed, der udøves af
selskaber, hvis mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige
myndigheder. Heraf følger, at et selskab, som oprettes i medfør af den
foreslåede bestemmelse, vil være omfattet af offentlighedsloven, idet dette
selskab vil være 100 pct. ejet af Sund og Bælt Holding A/S. Offentlighedsloven
indeholder ligeledes bestemmelser om, hvordan en eventuel anmodning om
undtagelse fra aktindsigt håndteres.
Da forholdet således vurderes at være tilstrækkelig reguleret ved anden
lovgivning, anses det ikke for relevant at beskrive denne problemstilling i
lovforslaget.
Side 2/3
L 61 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport- og bygningsministeren
1688576_0003.png
Datatilsynet bemærker, at lovforslaget mangler en forklaring af, hvad der kan
udgøre ”andre anerkendelsesværdige formål”, som kan føre til en længere
opbevaringsperiode end de 180 dage, der er udgangspunktet for opbevaring af
personoplysninger i forbindelse med registrering af nummerplader i medfør af
den foreslåede ændring af § 17, stk. 3.
Transport- og Bygningsministeriet skal hertil samlet bemærke, at selskaberne
i deres anvendelse af bestemmelsen vil iagttage reglerne i persondataloven.
Som den altovervejende hovedregel vil oplysningerne blive slettet efter 180
dage. De 180 dage er fastsat ud fra den overvejelse, at oplysningerne skal
anvendes som dokumentation i forbindelse med indsigelser mod opkrævning
af betaling for benyttelse af den pågældende faste forbindelse. Det er
erfaringen, at selskabet kan dokumentere benyttelsen af den faste forbindelse
inden for dette tidsrum, hvor der sædvanligvis gøres indsigelser mod
betalingen. Ministeriet har uddybet dette i lovens bemærkninger.
De situationer, hvor oplysningerne kan blive opbevaret i længere tid end 180
dage, omfatter de samme tilfælde, som er nævnt i forbindelse med
selskabernes mulighed for at opbevare optagelser, som stammer fra TV-
overvågning af forbindelserne. Opbevaring kan således ske i en længere
periode end 180 dage, når det er nødvendigt af hensyn til håndteringen af en
konkret betalingstvist, eller hvis oplysningerne skal anvendes som
dokumentation i en tvist eller en retssag eller lignende, som kan vedrøre
forhold såsom kørsel gennem lukket bomanlæg, trafikuheld, røveri eller
manglende betaling.
Ministeriet har taget Datatilsynets bemærkninger til efterretning, og
lovforslaget foreslås tilrettet således, at disse forhold indgår i
bemærkningerne til den foreslåede ændring af § 17, stk. 3.
Side 3/3