Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 8388
Doknr.
415195
Dato
16-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (L 6) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 11:
Ministeren bedes oplyse den forventede konkrete procedure for anmodning om mar-
kering i CPR om, at en borger ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn eller ønsker at advare mod kreditgivning pga. usikkerhed om egen betalingsev-
ne, henholdsvis ønsker at ophæve disse markeringer, herunder især hvor lang tid der
går fra, at man har foretaget markeringen, og til at den går igennem, og om der er
gjort overvejelser om, hvor nemt det skal være at kunne slå en markering fra og til, og
om det kan have nogle utilsigtede konsekvenser ift. f.eks. psykisk ustabile borgere.
Svar:
Ved § 1, stk. 3, i lovforslaget foreslås fastsat, at indsættelsen henholdsvis ophævelsen
af den foreslåede markering om advarsel mod kreditgivning i vedkommendes navn
undergives obligatorisk digital selvbetjening. Tilsvarende foreslås ved nr. 3 i det som
bilag til spørgsmål 8 (L 6) udarbejdede ændringsforslag fastsat, at indsættelsen hen-
holdsvis ophævelsen af de foreslåede markeringsordninger om advarsel mod kredit-
givning i vedkommendes navn på grund af misbrug eller risiko for misbrug af ved-
kommendes identitet henholdsvis advarsel mod kreditgivning på grund af usikkerhed
om egen betalingsevne undergives obligatorisk digital selvbetjening.
En anmodning om indsættelse af de foreslåede markeringer i CPR samt anmodning
om ophævelse heraf skal således som udgangspunkt indgives digitalt ved brug af den
digitale selvbetjeningsløsning, som bopælskommunen stiller til rådighed.
Det indebærer, at en anmodning om indsættelse af de foreslåede markeringer i CPR
samt anmodning om ophævelse heraf, som ikke er indgivet ved anvendelse af den
digitale selvbetjeningsløsning, som udgangspunkt skal afvises af kommunen.
Når der foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke kan eller ikke må forven-
tes at kunne anvende den digitale selvbetjeningsløsning, skal kommunen tilbyde bor-
geren, at anmodningen kan indgives på anden måde end ved brug af kommunens
digitale selvbetjeningsløsning.
Særlige forhold kan for eksempel foreligge, hvor der er tale om borgere med særlige
handicap, såvel kognitiv som fysisk funktionsnedsættelse samt demens, borgere, der
mangler digitale kompetencer, visse socialt udsatte borgere, borgere med psykiske
lidelser, hjemløse, borgere med sprogvanskeligheder m.v., hvor hjælp eller medbetje-
ning fra kommunens side konkret vurderes ikke at være en egnet løsning. Der vil så-
ledes kunne være tale om, at der foreligger særlige forhold for nogle af de nævnte
borgere, der gør, at borgeren ikke kan anmode om at få indsat den foreslåede marke-