Til lovforslag nr.
L 6
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 24. november 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Indførelse af ret til at få indsat en markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Socialistisk Folkepartis og Alternativets
medlemmer af udvalget har stillet 8 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 11. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og Indenrigs-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
23. juni 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi-
lag 328 (folketingsåret 2015-16). Den 5. oktober 2016 send-
te social- og indenrigsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme im-
od de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bakker op
om lovforslaget, men kan ikke støtte Enhedslistens, SF’s og
Alternativets ændringsforslag. Formålet med lovforslaget L
6 er at styrke indsatsen mod identitetsmisbrug – ikke at be-
skytte borgere mod overgældsætning. Ændringsforslagene
udgør således en grundlæggende ændring af lovforslaget og
har ikke undergået et grundigt lovforberedende arbejde,
hvor relevante myndigheder, brancheforeninger og interes-
seorganisationer har været inddraget. Dette er problematisk
– navnlig fordi ændringsforslagene påvirker både virksom-
heder og borgere.
Ændringsforslagene er motiveret i et ønske om at imøde-
gå overgældsætning, hvilket V, DF, LA og KF som ud-
gangspunkt ser positivt på. Men overgældsætning er ofte ud-
tryk for komplekse problemstillinger, hvor årsagerne til bor-
gernes økonomiske problemer f.eks. kan være sygdom,
overforbrug, borgerens beskæftigelsessituation, sociale pro-
blemer såsom misbrug, ludomani og kriminalitet. Disse pro-
blemer skal efter partiernes opfattelse løses, ved at der tages
hånd om målgruppens egentlige problemer og udarbejdes
løsninger, der passer til den enkelte borger. Ændringsforsla-
gene løser ikke sådanne mere grundlæggende problemer bag
overgældsætning og giver heller ikke de pågældende borge-
re et effektivt redskab til at undgå yderligere gældsætning.
Ændringsforslagene indebærer nemlig en frivillig ordning,
hvor en borger, som er i risiko for overgældsætning, uden
videre på egen hånd kan ophæve en eksisterende registrering
om manglende kreditværdighed i CPR og efterfølgende søge
at indgå nye kreditaftaler. Med andre ord vil ændringsforsla-
gene reelt ikke hjælpe personer, som er i risiko for over-
gældsætning. Ændringsforslagene indebærer endelig en ord-
ning, som umiddelbart vil være vanskelig at administrere for
virksomhederne. F.eks. vil det være frivilligt for virksomhe-
derne, om de overhovedet vil tilgå oplysningerne i CPR, og
hvis de gør, er det ikke nærmere reguleret, hvilken betyd-
ning virksomhederne skal tillægge oplysningen. Samtidig
står det ikke klart, hvordan ordningen spiller sammen med
den kreditværdighedsvurdering, som kreditgivere skal fore-
AX019229