Til lovforslag nr.
L 6
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 0. november 2016
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Indførelse af ret til at få indsat en markering i CPR om, at borgeren ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes
navn)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet 8 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 11. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social- og Indenrigs-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
23. juni 2016 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret
2015-16) SOU alm. del – bilag 328. Den 5. oktober 2016
sendte social- og indenrigsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[]
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bakker op
om lovforslaget, men kan ikke støtte Enhedslistens, SF’s og
Alternativets ændringsforslag. Formålet med lovforslaget L
6 er at styrke indsatsen mod identitetsmisbrug - ikke at be-
skytte borgere mod overgældsætning. Ændringsforslagene
udgør således en grundlæggende ændring af lovforslaget og
har ikke undergået et grundigt lovforberedende arbejde,
hvor relevante myndigheder, brancheforeninger og interes-
seorganisationer har været inddraget. Det er ifølge DF, V,
LA og KF problematisk - navnlig fordi ændringsforslagene
påvirker både virksomheder og borgere.
Ændringsforslagene er motiveret i et ønske om at imøde-
gå overgældsætning, hvilket V, DF, LA og KF som ud-
gangspunkt ser positivt på. Men overgældsætning er ofte ud-
tryk for komplekse problemstillinger, hvor årsagerne til bor-
gernes økonomiske problemer f.eks. kan være sygdom,
overforbrug, borgerens beskæftigelsessituation, sociale pro-
blemer så som misbrug, ludomani og kriminalitet. Disse
problemer skal efter V, DF, LA og KF’s opfattelse løses
ved, at der tages hånd om målgruppens egentlige problemer
og udarbejdes løsninger, der passer til den enkelte borger.
Ændringsforslagene løser ikke sådanne mere grundlæggen-
de problemer bag overgældsætning og giver heller ikke de
pågældende borgere et effektivt redskab til at undgå yderli-
gere gældsætning. Ændringsforslagene indebærer nemlig en
frivillig ordning, hvor en borger, som er i risiko for over-
gældsætning, uden videre på egen hånd kan ophæve en eksi-
sterende registrering om manglende kreditværdighed i CPR
og efterfølgende søge at indgå nye kreditaftaler. Med andre
ord vil ændringsforslagene reelt ikke hjælpe personer, som
er i risiko for overgældsætning. Ændringsforslagene inde-
bærer endelig en ordning, som umiddelbart vil være vanske-
lig at administrere for virksomhederne. F.eks. vil det være
frivilligt for virksomhederne, om de overhovedet vil tilgå
DokumentId
Journalnummer