Undervisningsudvalget 2016-17
L 59 Bilag 7
Offentligt
1697824_0001.png
Til lovforslag nr.
L 59
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 6. december 2016
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og forskellige andre love
(Indførelse af folkeskolens afgangseksamen, adgangskrav til erhvervsuddannelserne samt ændringer som følge af lovgivning
om de gymnasiale uddannelsers indhold m.v.)
[af ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 5 ændringsforsalg til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var
til 1. behandling den 15. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Under-
visningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling sendte den 26. august 2016 dette udkast til udvalget,
jf. (folketingsåret 2015-16) BUU alm. del – bilag 255. Den
9. november 2016 sendte ministeren for børn, undervisning
og ligestilling de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget, fordi det retter op på de fejl, der blev begået i gymna-
siet i 2003, da gymnasiereformen blev vedtaget. Loven for-
bedrer gymnasiet på en lang række områder, f.eks. ved at
det tværfaglige fag almen studieforberedelser (AT) er blevet
afskaffet, at der er indført adgangskrav til gymnasiet, at an-
tallet af studieretninger er reduceret, at almendannelsen (for-
stået som erhvervelse af kundskaber indenfor humaniora,
naturvidenskab og samfundsvidenskab) er styrket, og at vig-
tige kulturfag som religion, historie og oldtidskundskab er
fastholdt som selvstændige fag.
HF er ændret grundlæggende, så uddannelsen bliver mere
rettet mod professionsbachelor-uddannelserne. Samtidig be-
vares det klassiske HF som enkeltfagsmulighed på VUC.
Denne reform af gymnasiet og HF vil samlet set styrke
ungdomsuddannelserne og stille mere konkrete krav til de
unge mennesker, der nu kan fordele sig bedre på de gymna-
siale uddannelser efter evner og interesser. For det er selv-
følgelig ikke alle, der skal i gymnasiet. Det er der ingen
grund til. Det er hverken godt for de unge eller for gymnasi-
et. HF er i sin nye udgave blevet et gedigent alternativ til
gymnasiet for, dem der ikke er sikre på, at de vil på univer-
sitet.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at lovfor-
slaget indeholder en række ændringer, der vil betyde tilba-
geskridt for gymnasieuddannelserne, påvirke folkeskolen
negativt og medføre betydelig risiko for en mindskelse af
tilgangen til erhvervsuddannelserne.
Indførelsen af nye adgangsbetingelser vil afskære mange
unge, der med de eksisterende adgangsbetingelser ville kun-
ne optages på de gymnasiale uddannelser, fra at blive opta-
get på disse. De nye adgangsbetingelser vil være med til at
øge karakterræset i folkeskolen, og det er stærkt beklageligt,
DokumentId
Journalnummer
L 59 - 2016-17 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1697824_0002.png
2
at ændringen bringer elever i folkeskolen i den situation, at
de kan betragtes som ikke at have bestået folkeskolen. De
nye regler for optagelse vil i høj grad komme til at fremstå
uoverskuelige for elever og forældre, og de vil stille meget
store krav til den i forvejen hårdt pressede UU-vejledning,
der ikke med reformen tilføres yderligere ressourcer. De nye
karakterkrav, der ligger markant højere end adgangskravene
til erhvervsuddannelserne, vil endvidere bidrage til at deva-
luere erhvervsuddannelserne i mange unges øjne, når de skal
vurdere og træffe valg mellem de forskellige ungdomsud-
dannelser. Et forhold, der sammen med den nye mulighed
for optag på HF allerede efter 9. klasse, kan medføre et
yderligere fald i tilgangen til erhvervsuddannelserne.
Det er efter Enhedslistens opfattelse stærkt problematisk
at gennemføre den foreslåede meget massive indskrænkning
i antallet af studieretninger. Det vil gå hårdt ud over de krea-
tive fag og en række begyndersprogfag. I betragtning af, at
det store flertal af eleverne på de gymnasiale uddannelser al-
lerede i dag har matematik på mindst B-niveau, har det hel-
ler ikke noget fornuftigt formål at gøre matematik B obliga-
torisk for flere elever.
Forslaget om, at prøvekaraktererne på det nye grundfor-
løb fremover skal tælle med i det samlede eksamensresultat,
er ikke rimeligt i betragtning af, at prøverne ligger blot nog-
le få måneder inde i uddannelsen. Tilsvarende urimeligt er
det, at GSK karakter i fremtiden kun skal tælles med i ka-
raktergennemsnittet, når de reducerer eksamensresultatet fra
eksamensbeviset.
Samlet set er det Enhedslistens opfattelse, at den foreslå-
ede reform ikke er til gavn for udviklingen af de gymnasiale
uddannelser, og at de negative konsekvenser af reformen vil
blive forstærket af, at den skal udmøntes i en situation, hvor
de gymnasiale uddannelser er under et kraftigt pres fra store
økonomiske besparelser, som et flertal i folketinget har på-
lagt områdets uddannelsesinstitutioner.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 3
1)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »i henhold til lov om uddan-
nelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven) eller lov
om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven)«
til: »i uddannelsen til den almene studentereksamen, toårig
uddannelse til almen studentereksamen, uddannelsen til hf-
eksamen og gymnasial enkeltfagsundervisning (hf-enkelt-
fag) i henhold til lov om de gymnasiale uddannelser«.«
[Sproglig justering]
Til § 6
2)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»4.
I
§ 3, stk. 3,
ændres »§ 2, stk. 1, nr. 7« til: »§ 2, stk. 1,
nr. 5«.
5.
I
§ 9, stk. 2,
ændres »§ 2, stk. 1, nr. 9«, til »§ 2, stk. 1, nr.
7«.«
[Lovteknisk konsekvensændring]
Til § 8
3)
I
§ 8, nr. 13,
ændres overskriften til § 8 b fra »Klageaf-
skæring« til: »Afskæring af klageadgang«.
[Sproglig præcisering]
Til § 12
4)
I
§ 12, nr. 5,
ændres overskriften til § 15 f fra »Klage-
afskæring« til: »Afskæring af klageadgang«.
[Sproglig præcisering]
Til § 20
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 8, stk. 1,
ændres »stk. 9« til: »stk. 6«.«
[Lovteknisk konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3 og 4
Der er tale om en sproglig justering.
Til nr. 2
Der er tale om lovtekniske konsekvensændringer af para-
grafhenvisning som følge af lovforslagets § 6, nr. 2.
Til nr. 5
Der er tale om lovteknisk konsekvensændring af para-
grafhenvisning som følge af lovforslagets § 20, nr. 2.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Pernille Bendixen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Carsten Kudsk (DF) Marie Krarup (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Danny K. Malkowski (LA)
L 59 - 2016-17 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1697824_0003.png
3
Mette Abildgaard (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Dan Jørgensen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Pernille Schnoor (ALT) Eva Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 59 - 2016-17 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
1697824_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 59
Bilagsnr. Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for børn, undervisning og
ligestilling
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
Ændringsforslag, fra undervisningsministeren
6
2. udkast til betænkning