Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
November 2016
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og for-
skellige andre love (Indførelse af folkeskolens afgangseksamen, adgangskrav til er-
hvervsuddannelserne samt ændringer som følge af lovgivning om de gymnasiale uddan-
nelsers indhold m.v.)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 26. august 2016 til 23. september 2016 været sendt i høring
hos 87 myndigheder og organisationer. Lovforslaget blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er pr. 23. september 2016 fra de hørte myndigheder og organisationer modtaget 48 hørings-
svar, hvoraf 39 indeholder bemærkninger til lovudkastet.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene. En oversigt med angivelse
af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det bemærkes endvidere, at dette høringsnotat alene behandler de bemærkninger, som vedrører
følgelovudkastet. Bemærkninger til udkast til lov om de gymnasiale uddannelser behandles sær-
skilt, jf. høringsnotat om forslag til lov om de gymnasiale uddannelser.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i det fremsatte lovforslag i
forhold til det udkast, der har været i høring:
Det præciseres i lovbemærkningerne, at der som led i udmøntning af lov om de gymnasiale
uddannelser vil kunne ske en justering af deltagerbetalingen i forhold til obligatoriske fag til
højere forberedelseseksamen.
Der etableres mulighed for, at personer, som har modtaget undervisning i dansk og matema-
tik på et niveau, som mindst svarer til undervisningen frem mod folkeskolens 9.-
klasseprøver, kan optages til erhvervsuddannelse ud fra en helhedsvurdering og en samtale,
forudsat at en afsluttende prøve ikke har været mulig.
Der foretages en række præciseringer i relation til vejledningsloven med sigte på en klarere
beskrivelse af bl.a. grupperne, til hvilke der uddannelsesparathedsvurderes, de faglige forud-
sætninger, hvilke standpunktskarakterer der skal bruges ved uddannelsesparathedsvurderin-
gen, og at uddannelsesparathedsvurderingen fortsat skal være en helhedsvurdering m.m.
Den foreslåede udvidelse af fagrækken i folkeskolelovens § 9, stk. 4, hvorefter elever i 8. og
9. klasse, hvis de har et særligt behov herfor, kan tilbydes undervisningsforløb, hvor praktisk
og teoretisk indhold kombineres i en undervisning, der kan finde sted på og uden for skolen,
udgår.
Der er herudover foretaget en række ændringer af sproglig og lovteknisk karakter.
1