Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
30-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 58) Forslag til Lov om gymnasiale
uddannelser har udvalget i brev af 22. november 2016 stillet følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. november 2016 fra
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, jf. L 58 – bilag 3
.
”
Svar:
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne kritiserer ændringen af
kompetencekravet til undervisere i matematik i det fremsatte forslag til
en ny gymnasielov. I lovforslaget er kravene til lærerkompetencer for det
erhvervsgymnasiale område og det almengymnasiale område harmonise-
ret. Dels er det helt naturligt at harmonisere områderne, når der er tale
om ligeværdige uddannelser, og dels er det ikke meningsfuldt at have
forskellige regler for undervisere i de forskellige gymnasiale uddannelser,
når man som lærer efter opnået pædagogikum i én uddannelse uden vi-
dere kan opnå ansættelse i en anden gymnasial uddannelse.
Kravene til lærerkompetencer blev af flere interessenter, som indgav
høringssvar til det første lovudkast, opfattet som en sænkelse af kravene
og som en markant og uhensigtsmæssig åbning i forhold til ansættelse af
professionsbachelorer. I det lovudkast, der behandles i øjeblikket, er den
generelle harmonisering mellem de erhvervsgymnasiale og de almen-
gymnasiale uddannelser med hensyn til lærerkompetencer fastholdt. Med
de krav, der forslås i lovforslaget, vil det derfor fortsat være muligt for
erhvervsgymnasierne at ansætte undervisere med en professionsbache-
loruddannelse eller tilsvarende i kombination med relevant videreuddan-
nelse og eventuelt fagligt kvalificerende beskæftigelse i centrale erhvervs-
gymnasiale fag. Det drejer sig om tekniske, teknologiske, herunder in-
formationsteknologiske, naturvidenskabelige og erhvervsøkonomiske
fag.