Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
05-12-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 58) Forslag til Lov om de gymnasi-
ale uddannelser har udvalget i brev af 2. december 2016 efter ønske fra
Annette Lind (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 14:
”Ministeren bedes uddybe, hvilke typer af mål der falder inden for ”nati-
onale uddannelses- og institutionspolitiske mål”. Præcis hvilke mål er det,
uddannelsesinstitutionerne forpligtes på, som ikke allerede er en del af
deres forpligtelse. Og hvilke parter inddrages i beslutningen herom?”
Svar:
Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser fra 3. juni 2016 rummer ne-
denstående tre mål, der falder inden for "nationale og uddannelses- og
institutionspolitiske mål". De er i aftalen anført under overskriften "Ret-
ningsgivende mål og styrket kvalitetsudvikling". Kort formuleret er må-
lene følgende:
Skolerne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som de
kan, herunder at alle elever, uanset social baggrund, får realiseret
deres potentiale bedst muligt
Der skal sættes retning for øget indsats vedr. elevernes trivsel
med det mål, at opnå en bedre elevtrivsel i de gymnasiale uddan-
nelser
Kvaliteten i de gymnasiale uddannelser skal styrkes i forhold til
de videregående uddannelser samt i forhold til at øge andelen af
studenter, der benytter deres gymnasiale uddannelse som grund-
lag for en videregående uddannelse.
Reglerne i følgeloven (§ 1, nr. 3, og § 2, nr. 2) kan f.eks. komme i anven-
delse, hvis en institution, der udbyder to uddannelser, ensidigt tilrette-
lægger sine aktiviteter med henblik på at få flere elever på den ene ud-
dannelse fremfor den anden, selvom de nationale uddannelsesmålsætnin-
ger tilsiger det omvendte.