Til lovforslag nr.
L 58
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 13. december 2016
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser
[af ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget og Socialdemokratiet har stillet 1 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var
til 1. behandling den 15. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Under-
visningsudvalget. Børne- og Undervisningsudvalget er den
12. december 2016 ændret til Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling sendte den 26. august 2016 dette udkast til udvalget,
jf. (folketingsåret 2015-16) BUU alm. del – bilag 255. Den
9. november 2016 sendte ministeren for børn, undervisning
og ligestilling de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Erhvervsskoler og -Gym-
nasier.
Undervisningsministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelsen til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling og 14 spørgsmål til undervis-
ningsministeren til skriftlig besvarelse. Undervisningsmini-
steren har besvaret alle spørgsmålene.
19 af udvalgets spørgsmål og undervisningsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget, fordi det retter op på de fejl, der blev begået i gymna-
siet 2003, da gymnasiereformen blev vedtaget. Lovforslaget
forbedrer gymnasiet på en lang række områder, f.eks. ved at
det tværfaglige fag almen studieforberedelse (AT) er blevet
afskaffet, at der er indført adgangskrav til gymnasiet, at an-
tallet af studieretninger er reduceret, at almendannelsen er
styrket. Almen dannelse er her forstået som erhvervelse af
kundskaber indenfor humaniora, naturvidenskab og sam-
fundsvidenskab, sådan som det også defineres i aftalen om
gymnasiet fra 3. juni 2016:
»At være alment dannet indebærer, at man lever op til et
ideal om kundskaber, viden og færdigheder inden for huma-
nistiske, naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige
områder og opnår indsigt i det historiske og aktuelle forud-
sætninger for vores kultur, normer og folkestyre, og derigen-
nem mulighed for aktiv medvirken i demokratiet. I gymna-
sial sammenhæng lægges særlig vægt på det boglige og det
kundskabsmæssige, fordi de gymnasiale uddannelser er stu-
DokumentId
Journalnummer