Til lovforslag nr.
L 58
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 6. december 2016
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser
[af ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var
til 1. behandling den 15. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Under-
visningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling sendte den 26. august 2016 dette udkast til udvalget,
jf. (folketingsåret 2015-16) BUU alm. del – bilag 255. Den
9. november 2016 sendte ministeren for børn, undervisning
og ligestilling de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Erhvervsskoler og -Gym-
nasier.
Undervisningsministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelsen til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25 spørgsmål til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling til skriftlig besvarelse, som un-
dervisningsministeren har besvaret.
20 af udvalgets spørgsmål dels til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling, dels til undervisningsministe-
ren, og undervisningsministerens svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget, fordi det retter op på de fejl, der blev begået i gymna-
siet i 2003, da gymnasiereformen blev vedtaget. Loven for-
bedrer gymnasiet på en lang række områder, f.eks. ved at
det tværfaglige fag almen studieforberedelser (AT) er blevet
afskaffet, at der er indført adgangskrav til gymnasiet, at an-
tallet af studieretninger er reduceret, at almendannelsen (for-
stået som erhvervelse af kundskaber indenfor humaniora,
naturvidenskab og samfundsvidenskab) er styrket, og at vig-
tige kulturfag som religion, historie og oldtidskundskab er
fastholdt som selvstændige fag.
HF er ændret grundlæggende, så uddannelsen bliver mere
rettet mod professionsbachelor-uddannelserne. Samtidig be-
vares det klassiske HF som enkeltfagsmulighed på VUC.
Denne reform af gymnasiet og HF vil samlet set styrke
ungdomsuddannelserne og stille mere konkrete krav til de
unge mennesker, der nu kan fordele sig bedre på de gymna-
siale uddannelser efter evner og interesser. For det er selv-
følgelig ikke alle, der skal i gymnasiet. Det er der ingen
grund til. Det er hverken godt for de unge eller for gymnasi-
et. HF er i sin nye udgave blevet et gedigent alternativ til
gymnasiet for, dem der ikke er sikre på, at de vil på univer-
sitet.
DokumentId
Journalnummer