Til lovforslag nr.
L 58
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 13. december 2016
5. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser
[af ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Undervis-
ningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-4 og 6 og
Socialdemokratiet har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var
til 1. behandling den 15. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Under-
visningsudvalget. Børne- og Undervisningsudvalget er den
12. december 2016 ændret til Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling sendte den 26. august 2016 dette udkast til udvalget,
jf. (folketingsåret 2015-16) BUU alm. del – bilag 255. Den
9. november 2016 sendte ministeren for børn, undervisning
og ligestilling de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Erhvervsskoler og -Gym-
nasier.
Undervisningsministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelsen til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling og 14 spørgsmål til undervis-
ningsministeren til skriftlig besvarelse. Undervisningsmini-
steren har besvaret alle spørgsmålene.
19 af udvalgets spørgsmål og undervisningsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres og Sociali-
stisk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker et uddan-
nelsessystem, der mindsker sociale forskelle, og gør alle un-
ge, uanset baggrund, i stand til at forfølge deres drømme
Derfor har det været afgørende for S, R og SF at fasthol-
de en bred adgang til de gymnasiale uddannelser for alle ele-
ver, der kan og vil. Derfor er partierne tilfredse med, at det
er lykkedes at skabe enighed om nye adgangsbetingelser
uden et højt karakterkrav. I stedet skal der i folkeskolen
foretages en helhedsvurdering af elevernes faglige, sociale
og personlige forudsætninger, hvilket betyder, at elever kan
være uddannelsesparate, hvis de er motiverede, selvom de
ikke har det givne karaktergennemsnit. Alle uddannelsespa-
rate elever har ret til at komme på den ungdomsuddannelse,
de vil, så længe de har bestået folkeskolens afgangseksa-
men. Partierne vil følge de nye adgangsbestemmelsers be-
tydning for søgemønstre og forventer, at Undervisningsmi-
nisteriets vejledning til skolerne tydeliggør, at uddannelses-
parathedsvurderingen fortsat er en helhedsvurdering.
DokumentId
Journalnummer