Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
November 2016
Høringsnotat om
Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 26. august 2016 til 23. september 2016 været sendt i høring hos
87 myndigheder og organisationer. Lovudkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er pr. 23. september 2016 fra de hørte myndigheder og organisationer modtaget 78 høringssvar,
hvoraf 68 indeholder bemærkninger til lovudkastet.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene. En oversigt med angivelse af,
hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold
til det udkast, der har været i høring:
Ordet ”innovation” tilføjes i lovforslagets § 3 om uddannelsen til teknisk studentereksamen.
Det tilføjes i bemærkningerne, at det ved vurderingen af, om en ansøger til uddannelsen til hf-
eksamen fra 9. klasse har bekræftet det faglige niveau fra uddannelsesparathedsvurderingen i de
lovbundne prøver fra folkeskolens afgangseksamen kan tillægges vægt, om ansøgeren har særlige
indlæringsmæssige udfordringer, f.eks. ordblindhed, talblindhed eller autismespektrumforstyrrelse
m.v.
Adgangsforudsætningerne i lovudkastets § 10 om optagelse på den toårige uddannelse til hf-
eksamen justeres, bl.a. så der ikke er krav om, at ansøgeren har aflagt de obligatoriske 9.-
klasseprøver efter 9. klasse, eller at ansøgeren har bestået folkeskolens afgangseksamen.
Uddannelsen til almen studentereksamen tilføres 15 timer, så det samlede timetal bliver 2.600.
Det præciseres i § 19, stk. 8, og § 33, stk. 5, at timepuljen både kan anvendes til faglig støtte og til
faglige udfordringer samt til særlige talentindsatser.
Der tilføjes, at der er mulighed for at etablere særlige studieretninger med idræt B på uddannelsen
til almen studentereksamen for Team Danmark-elever.
Ordlyden af § 29 justeres, så bestemmelsen indledes med: ”Uddannelsesforløbene og undervisnin-
gen”, og der indarbejdes et nyt stk. 6 om anvendelsen af digitale læremidler og virtuel undervis-
ning.
§ 29, stk. 2, justeres, så karrierelæring i undervisningen beskrives bredere.
Det præciseres i § 32, at der ikke gælder et ubetinget krav om afvikling af undervisningstid i den
sidste eksamenstermin.
Det præciseres i § 43, at institutionens leder skal fastsætte studie- og ordensregler.
Karaktergivningen i kultur- og samfundsfaggruppe og naturvidenskabelig faggruppe i uddannelsen
til hf-eksamen justeres, så der i stedet for standpunktskarakterer i de fag, som indgår i faggrupper-
ne, indføres en intern mundtlig, individuel enkelt- og flerfaglig prøve med én medtællende karakter
i hver af faggrupperne.
Matematisk orienterede fag slettes i § 56 vedrørende lærerkompetencer.
1