Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
Sagsnr.
2016 - 9237
Doknr.
432465
Dato
06-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 4 (L 56) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 4:
”Vil ministeren bekræfte, at det ikke er hensigten med dette lovforslag, at forringe rets-
sikkerheden for de borgere der klager, og at man vil sikre, at deres klage bliver be-
handlet et andet sted i systemet?”
Svar:
Formålet med den del af lovforslaget, som omhandler Statsforvaltningens sagsudvæl-
gelse som led i det kommunale tilsyn, er ikke at forringe retssikkerheden for borgere,
der ønsker at klage, men at give Statsforvaltningen bedre mulighed for at målrette
tilsynet mod de sager, som ud fra de overordnede formål med det kommunale tilsyn
har størst betydning for kommunerne og regionerne, dvs. hvor der er størst behov for,
at Statsforvaltningen sætter ind i forhold til det overordnede formål med tilsynet.
I det omfang en henvendelse ikke vedrører et forhold, der kan behandles som led i det
kommunale tilsyn, vil Statsforvaltningen som hidtil skulle opfylde sin vejledningsforplig-
telse efter forvaltningslovens § 7, stk.1.
Efter forvaltningslovens § 7, stk. 1, skal en forvaltningsmyndighed i fornødent omfang
yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for
myndighedens sagsområde.
Kan en særlig klage- eller tilsynsmyndighed tage stilling til borgerens sag, viger det
kommunale tilsyn, jf. § 48, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Hvis Statsforvaltningen ikke har kompetence til at behandle henvendelsen, vejledes
afsenderen i overensstemmelse med forvaltningslovens § 7, stk. 1, om relevante kla-
ge- og tilsynsmyndigheder.
Denne forpligtelse er også fremhævet i bemærkningerne til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll