Til lovforslag nr.
L 56
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 26. januar 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse
(Befordringsgodtgørelse til kommunalbestyrelsesmedlemmer ved foretagelse af borgerlige vielser og målretning af
Statsforvaltningens udvælgelse af tilsynssager)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Økono-
mi- og indenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1,
3, 5-7 og 9, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og 8.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var
til 1. behandling den 29. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Inden-
rigsudvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn
til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
27. juni 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi-
lag 339 (folketingsåret 2015-16). Den 9. november 2016
sendte social- og indenringsministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til økonomi- og inden-
rigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-
ret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af økonomi- og in-
denrigsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har i forbin-
delse med dette lovforslag været bekymrede for, om det på
nogen måde ville forringe borgernes retssikkerhed.
DF finder det positivt, at målretningen af Statsforvaltnin-
gens – og fremover Ankestyrelsens – sagsudvælgelse som
led i det kommunale tilsyn giver mulighed for et mere
proaktivt tilsyn, herunder i forhold til sager, hvor en borger
ikke har tilstrækkelige ressourcer til selv at rejse en sag ved
tilsynet.
DF har arbejdet for at forbedre lovforslaget for at sikre
fokus på fogedfunktionen. Det er nu blevet præciseret og
fremhævet i bemærkningerne til økonomi- og indenrigsmi-
nisterens ændringsforslag, at Ankestyrelsen efter anmodning
fra den berørte borger skal inddrage det kommunale tilsyn i
sager, hvor kommunen nægter at følge op på en hjemvist el-
ler ændret afgørelse fra Ankestyrelsen.
DF ser dette som en forbedring og vil følge dette nøje i
praksis.
Når det kommunale tilsyn bliver gjort opmærksom på så-
danne sager, vil tilsynet dermed også være forpligtet til at
overveje, hvorvidt der er grundlag for – som led i tilsynets
såkaldte fogedfunktion – at anvende tvangsbøder over for
den pågældende kommune.
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger, af-
snit 2.2.3., vil det kommunale og regionale tilsyn således
som hidtil i sager, hvor en kommune eller region har nægtet
at efterleve en bindende afgørelse fra en særlig klage- eller
tilsynsmyndighed, være forpligtet til at vurdere, om tilsynets
bistand er påkrævet til gennemtvingelse af myndighedens
afgørelse. Det gælder også, hvor den konkrete afgørelse fra
Ankestyrelsen, der ønskes gennemtvunget, vedrører en bor-
gers enkeltsag. DF kan med disse ændringer støtte lovforsla-
get og vil som nævnt følge området nøje i praksis.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt de af
AX019635