Modtaget i sekretariatet den 1. februar 2017
Kære Formand for Social- og Indenrigsudvalget Troels Ravn
I lovforslaget L 55 ”Lov om udstedelse af legitimationskort”, fremgår det at kommunerne skal administrere
det nye kort med udgangspunkt i det eksisterende decentrale system til produktion og administration heraf.
På den baggrund har Herning Kommune et forslag om at ændre praksis på et enkelt punkt i den nuværende
model, nemlig prægningen af selve det fysiske kort, som borgeren modtager.
Praksis i dag i kommunerne er at ansøgningen udarbejdes i Borgerservice, og samles på et såkaldt
”stamkort”, som sendes fysisk til en kortproducent, som herefter trykker ID-kortet og sender det med post til
borgeren.
Denne praksis bunder bl.a. i at prægningen af plastik kort kræver særlige printere som tidligere var store og
dyre og derfor forbeholdt specialiserede virksomheder.
Men der er i de senere år kommet kortprintere på markedet, som er så små, økonomisk overkommelige og
enkle at tilkoble og bruge, at de kan fungere i Borgerservice.
Denne udvikling har vi på forsøgsbasis valgt at udnytte her i Herning Kommune, som den eneste kommune i
Danmark, i forbindelse med udstedelse af det nuværende Unge-ID (alkohol) kort.
Erfaringerne her fra er gode; dels fungerer udstyret godt og stabilt, dels giver det en bedre service for
borgeren, som får udleveret sit kort straks.
Omkostningsmæssigt er det vores vurdering at denne løsning er neutral, eller endda muligvis billigere end
ved brug af en ekstern kort-leverandør, når omkostning til håndtering og porto tages i betragtning.
Vi vil gerne hermed invitere Udvalget til at komme og se Herning Kommunes løsning, da vi mener denne
praksis bør indgå udarbejdelsen af loven og/eller bekendtgørelsen, navnlig da den nye lov vil medføre større
volumen af kort.
Med venlig hilsen
Eva Freidahl Graae
Borgerservicechef
Indgang B, lokale B0.48
Herning Kommune
Torvet 5, 7400 Herning
96.28.24.50
29.60.71.57
Parkering:
http://herningcity.dk/parkering/