Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 55 Bilag 10
Offentligt
1726071_0001.png
Ansøgere til Legitimationskort til unge jf. den nuværende lovgivning:
Ældre borgere,
der hverken har kørekort eller ønsker at investere i et pas.
Skal bruge identifikation til fx at opnå pensionistrabatter.
vv
Udsatte borgere,
ofte hjemløse der hverken har kørekort eller råd til at investere i et pas.
Ofte mistes Legitimationskortet og de må ansøge om et nyt. Skal bruge identifikation hos myndigheder, fx kommunen
i forbindelse med udbetalinger, eller til private firmaer ifm. oprettelse af fx. telefonabonnementer / bankkonti mm.
Unge borgere,
der ikke ønsker at tage deres pas med i byen, som identifikation.
Udgør en meget lille del.
L 55 - 2016-17 - Bilag 10: Præsentationer fra Herning Kommunes foretræde for udvalget torsdag den 23/2-17
1726071_0002.png
Praksis i kommunerne i dag:
Borgeren møder i Borgerservice.
Ansøgningen til Legitimationskortet udarbejdes i en digital løsning i Borgerservice.
vv
Bestillingen sendes elektronisk til kortproducenten Oberthur.
Her produceres Legitimationskortet og sendes med post til ansøgeren eller til kommunen, når ansøgeren har ukendt
adresse.
Herning Kommune har i 2016 udstedt 66 stk. ‘Legitimationskort til unge’, heraf kun få kort til unge borgere, halvdelen
til udsatte borgere og den anden halvdel til ældre borgere.
Indbyggertallet i Herning Kommune er 88.386 pr. 1. januar 2017.
L 55 - 2016-17 - Bilag 10: Præsentationer fra Herning Kommunes foretræde for udvalget torsdag den 23/2-17
1726071_0003.png
Udfordringer:
Ældre borgere
ønsker ikke at have et kort med teksten ‘Legitimationskort til unge’.
vv
Udsatte borgere
har brug for at få kortet med det samme og kan ikke vente på produktion og forsendelse.
For nogle kan det være en udfordring at skulle møde op i Borgerservice igen for at afhente kortet.
L 55 - 2016-17 - Bilag 10: Præsentationer fra Herning Kommunes foretræde for udvalget torsdag den 23/2-17
1726071_0004.png
Ny-udvikling:
Herning Kommune har sammen med pas-og kørekortsystem leverandøren Biometric udviklet en digital løsning, hvor
vv
kortet kan sendes til produktion hos Oberthur
eller
kan printes lokalt på en kortprinter, der står i Borgerservice.
Efter printning af kortet påføres kortet Hologram.
Det betyder at ansøgningerne kan færdiggøres med det samme.
Ekspeditionen kan afsluttes ved at printe Legitimationskortet og udlevere det til ansøgeren.
L 55 - 2016-17 - Bilag 10: Præsentationer fra Herning Kommunes foretræde for udvalget torsdag den 23/2-17
1726071_0005.png
Erfaringer:
Ordningen er indført på forsøgsbasis i Herning Kommune, som den eneste kommune og der er siden årsskiftet
udstedt 34 antal kort.
vv
Herning Kommunes erfaringer i forsøgsordningen er gode:
- Borgerne udtrykker tilfredshed med at kortet udstedes med det samme
- Udstyret virker godt og stabilt
- Omkostningsmæssigt er løsningen billigere end ved brug af en ekstern kort-leverandør, fordi Borgerservice i
forvejen er i besiddelse af kortprinteren til brug for udstedelse af førerkort til taxa.
L 55 - 2016-17 - Bilag 10: Præsentationer fra Herning Kommunes foretræde for udvalget torsdag den 23/2-17
1726071_0006.png
Lovforslaget:
L 55 ”Lov om udstedelse af legitimationskort” fremgår det:
vv
kommunerne skal administrere det nye kort med
”at
udgangspunkt i det eksisterende decentrale system til produktion og administration heraf”.
På baggrund af Herning Kommunes erfaringer og under hensyn til, at den nye lov forventet medfører en større
produktion, vil vi opfordre til, at der i loven gives mulighed for at straks-producere legitimationskortet i Borgerservice.