Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 55 Bilag 1
Offentligt
1685392_0001.png
Enhed
Forvaltningsjura
Koordineret med
-
Sagsnr.
2016 - 2453
Doknr.
402073
Dato
29-20-2016
HØRINGSNOTAT
OVER
forslag til lov om udstedelse af legitimationskort
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag blev den 14. september 2016 sendt i høring hos:
Advokatrådet, BDO Kommunernes Revision A/S, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Spil A/S, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd,
Domstolsstyrelsen, DSB, Finanstilsynet, Folketingets Ombudsmand, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemæn-
denes Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjeneste-
mænd og Overenskomstansatte, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsorgani-
sationen i Danmark (LO), Politiforbundet, Rigspolitiet, Rådet for Socialt Udsatte,
SAND (De hjemløses landsorganisation), Statsforvaltningen, Stats- og Kommunalt
Ansattes Forhandlingsfællesskab, Trafikselskaberne i Danmark, Vestre Landsret,
Ældreforum, Ældresagen og Østre Landsret.
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Danske
Spil A/S, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DSB, For-
handlingsfællesskabet, Institut for Menneskerettigheder, KL, Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen, Movia, Politiforbundet, Rigspolitiet, Rådet for Socialt Udsatte, Statsfor-
valtningen, Vestre Landsret, Ældre Forum, Ældresagen og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Der er udover de punkter, som omtales i det følgende, på baggrund af ministeriets
egen kvalitetssikring af lovforslaget indarbejdet enkelte præciseringer og mere tekni-
ske, herunder lovtekniske, ændringer i lovforslaget inden fremsættelsen.
2. Høringssvarene
Danske Ældreråd, Den Danske Dommerforening, DSB, Forhandlingsfællesskabet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Politifor-
bundet, Rådet for Socialt Udsatte og Statsforvaltningen har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
L 55 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685392_0002.png
Vestre Landsret
og
Østre Landsret
har oplyst, at landsretterne ikke ønsker at udtale
sig om lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverforening
har oplyst, at sagen falder uden for foreningens virke-
felt, og at foreningen under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Ældre Forum
har oplyst, at de som udgangspunkt ikke afgiver høringssvar og betrag-
ter derfor det tilsendte materiale som en orientering.
2.1. Generelt om muligheden for udstedelse af legitimationskort, jf. lovforslagets
§ 2, stk.1
Dansk Erhverv
anser det som en mangel, at lovforslaget ikke adresserer risikoen for
identitetstyveri eller anden misbrug af det foreslåede legitimationskort. Overvejelser
om sikkerhed og risiko for misbrug skal efter Dansk Erhvervs opfattelse indgå, når der
fremsættes forslag om et nyt identitetskort til unge.
Movia
anser det for positivt, at der indføres en ny mulighed for, at borgerne kan legi-
timere sig i forskellige situationer, idet langt fra alle borgere er i besiddelse af kørekort,
og idet sundhedskortet ikke indeholder foto. Trafikselskaberne har til daglig behov for
at bede om legitimation, når der udføres billetkontrol i busser og tog, jf. trafikselskabs-
lovens § 29. Her vil gennemførelsen af forslaget kunne lette borgernes mulighed for at
kunne fremvise billedlegitimation. Movia bemærker i øvrigt, at kortet vil gøre det nem-
mere at legitimere sig i forbindelse med oprettelse af rejsekort.
Datatilsynet
forudsætter, at enhver behandling af personoplysninger i forbindelse
med de i lovforslaget beskrevne aktiviteter skal ske under behørig iagttagelse af den til
enhver tid gældende lovgivning om behandling af personoplysninger.
Datatilsynet bemærker, at det følger af persondatalovens § 57, at der ved udarbejdel-
se af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har be-
tydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysnin-
ger, skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
Datatilsynet forudsætter, at tilsynet bliver hørt over eventuelle bekendtgørelser, der
skal udstedes i medfør af loven, i det omfang disse har betydning for beskyttelse af
privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Ældre Sagen
får jævnligt henvendelser fra ældre, der hverken har kørekort eller pas,
og som derfor har svært ved at legitimere sig i forskellige situationer, f.eks. ved opret-
telse af NemID, eller køb af mobiltelefon. I nogle af disse tilfælde har løsningen været,
at borgeren har fået udstedt et knallertkørekort med det formål at kunne legitimere sig
– selvom de slet ikke har brug for et knallertkørekort.
Ældre Sagen støtter derfor lovforslaget, som gør det muligt at få et legitimationskort,
der opfylder kravene til legitimation i de ovennævnte tilfælde.
Danske Handicaporganisationer
hilser lovforslaget velkomment og anfører, at Dan-
ske Handicaporganisationer længe har efterspurgt et legitimationskort, der kan funge-
re som gyldigt billedlegitimationskort på linje med kørekortet. Det vil gøre det muligt for
personer, der ikke har kørekort, at kunne legitimere sig på lige fod med andre.
Rigspolitiet
peger på vigtigheden af at foretage den nødvendige identitetskontrol i
forbindelse med udstedelsen af det foreslåede legitimationskort.
2
L 55 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685392_0003.png
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Med hensyn til Dansk Erhvervs bemærkninger om risikoen for identitetstyveri bemær-
kes, at det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.3, at den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte nærmere regler om udstedelse
og udformning af legitimationskortet bl.a. foreslås for smidigt at kunne evaluere et
eventuelt behov for at ændre på f.eks. sikkerhedsmæssige elementer som følge af
den teknologiske udvikling.
Der er i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2, stk. 2, anført eksempler på,
hvad der kan anses for tilstrækkelig dokumentation for ansøgerens identitet ved ud-
stedelse af legitimationskortet. Tilstrækkelig dokumentation kan f.eks. være, at ansø-
geren ved personligt fremmøde fremviser original dåbs- navne- eller fødselsattest,
pas, kørekort eller sundhedskort.
Som anført i afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil det foreslåede
legitimationskort, som indeholder indehaverens fulde navn, foto og personnummer,
kunne anvendes i en række hverdagsdagssituationer som legitimation, ligesom pas og
kørekort også i dag anvendes som legitimation i andre situationer end ved rejse og
kørsel. Den foreslåede ordning vil således imødekomme de behov, der bl.a. gives
udtryk for i Movias, Ældresagens og Danske Handicaporganisationers høringssvar.
Social- og Indenrigsministeriet er enigt med Datatilsynet i, at de i lovforslaget beskrev-
ne aktiviteter skal ske under behørig iagttagelse af den til enhver tid gældende lovgiv-
ning om behandling af personoplysninger.
Social- og Indenrigsministeriet er enigt med Rigspolitiet i vigtigheden af at foretage
den nødvendige identitetskontrol.
Ministeriet vil ved fastsættelsen af de nærmere regler for udstedelse af det foreslåede
legitimationskort bl.a. inddrage risikoen for identitetstyveri og anden misbrug som
elementer i den samlede vurdering af de sikkerhedsmæssige krav til dokumentationen
for ansøgerens identitet.
Dansk Erhvervs, Movias, Datatilsynets, Ældre Sagens, Danske Handicaporganisatio-
ners og Rigspolitiets bemærkninger giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.2. Bemærkninger om digitale legitimationsformer
Dansk Erhverv
mener, det bør undersøges, om det er muligt at anvende et elektro-
nisk alternativ til et fysisk legitimationskort, således at det kommende legitimationskort
både kan udstedes som et almindeligt plastikkort og som en elektronisk løsning f.eks.
en app, der kan downloades til brugernes smartphones. Dansk Erhverv opfordrer til, at
det undersøges, om det er muligt at udvikle en elektronisk.
Danske Spil A/S
mener, at det er helt centralt, at man arbejder for at sikre et redskab
til en generel aldersverificering. Løsningen skal være tilgængelig, nem at bruge og
uden omkostninger for de unge, ellers bliver den ikke brugt. Danske Spil mener, at
fremfor et fysisk legitimationskort skal legitimationen være digital, lige ved hånden og
på mobiltelefonen.
Danske Spil A/S har taget initiativ til og udviklet en app – kaldet Smart ID – der funge-
rer som supplement til kørekort og pas, som de unge enten ikke har eller ikke altid har
på sig. Smart ID kan være med til at hjælpe med at verificere og overholde alders-
grænser.
3
L 55 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685392_0004.png
Danske Spil A/S vil anbefale en digital løsning, der er i tråd med det, de unge bruger.
Danske Spil A/S mener, at Smart ID vil kunne løse de udfordringer, der er ved legiti-
mation. Danske Spil A/S vil gerne stille Smart ID frit til rådighed for alle og vil gerne i
dialog med Social- og Indenrigsministeriet.
Ældre Sagen
foreslår, at det præciseres i lovforslaget, at det foreslåede legitimations-
kort kan anvendes til online oprettelse af NemID.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget om udstedelse af legitimationskort har som formål at sikre, at alle perso-
ner på 15 år og derover, der er bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR),
kan erhverve et legitimationskort. Lovforslaget vil dermed bl.a. løse et praktisk pro-
blem ved at gøre det muligt for borgere, der hverken har kørekort eller pas, at erhver-
ve et generelt legitimationskort, der størrelsesmæssigt minder om et kørekort.
Det bemærkes, at det foreslåede legitimationskort kan udstedes til alle borgere, der
opfylder betingelserne i lovforslagets § 2, stk. 1, og ikke kun til unge i forbindelse med
køb af alkohol og tobak. Det foreslåede legitimationskort har således et bredere sigte
end aldersverificering.
På den baggrund ligger det udenfor rammerne af dette lovforslag at udvikle en ny
digital legitimationsform.
Regeringen, KL og Danske Regioner har vedtaget Den Fællesoffentlige Digitalise-
ringsstrategi 2016-2020. Strategien indeholder en række initiativer, der skal udvikle
den offentlige digitalisering. Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for gennemførelsen af
Digitaliseringsstrategien, der bl.a. indeholder initiativer vedrørende digitale identiteter
og rettighedsstyring, bedre sikkerhed på ID-løsninger målrettet børn og unge samt
udvikling af nye generationer af NemID, NemLog-in og Digital Post.
Det er præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at det ligger udenfor rammerne af
lovforslaget at udvikle en ny form for digital legitimation.
Det er endvidere præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at legitimationskortet
kan anvendes i forbindelse med oprettelse af NemID.
2.3. Bemærkninger til legitimationskortets udstedelse og udformning, jf. lov-
forslagets § 2, stk. 2
Movia
foreslår, at kortet forsynes med stregkode eller QR-kode for nem aflæsning. I
dag er det muligt for Movias personale at aflæse stregkoden på sundhedskortet, hvil-
ket letter billetkontrollen. Maskinel aflæsning betyder, at man undgår fejl ved manuel
indtastning, og at billetkontrollen kan forløbe væsentligt hurtigere.
For så vidt angår forslaget om, at udstedelsen af legitimationskortet skal være frivillig,
henstiller Movia, at de rammer der opstilles for udstedelsen sikrer, at kortet får en så
stor udbredelse som muligt.
Danske Handicaporganisationer
foreslår, at kortet gøres tilgængeligt med en form
for taktilt kendemærke, der gør det lettere at skelne kortet fra andre kort for blinde og
svagsynede. F.eks. har nogle hoteller udarbejdet nøglekort, der sørger for at markere,
hvilken vej, kortet skal vende for at låse op.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
4
L 55 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685392_0005.png
Det fremgår bl.a. af afsnit 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at der foreslås
en tilpasning af legitimationskortet til personer på 16 år og derover, der indebærer, at
det fortsat er kommunerne, som har ansvar for og administrerer udstedelsen af legiti-
mationskortet. Herved kan man i vidt omfang tage udgangspunkt i det eksisterende
decentrale system i kommunerne til produktion og administration heraf.
Det må således bero på en nærmere vurdering, om og i givet fald hvordan de foreslå-
ede tilføjelser kan gennemføres på en måde, hvor både hensynet til fortsat at kunne
producere og administrere legitimationskortet i det eksisterende system og hensynet
til at holde brugerbetalingen på et rimeligt niveau, inddrages i passende omfang.
Movias og Danske Handicaporganisationers forslag vil indgå i ministeriets fremtidige
overvejelser i forbindelse med udarbejdelsen og den almindelige løbende vurdering af
den bekendtgørelse, der skal indeholde de nærmere regler for udstedelsen og ud-
formningen af det foreslåede legitimationskort.
Movias og Danske Handicaporganisationers bemærkninger giver ikke anledning til
ændringer i lovforslaget.
2.3 Særligt om gebyret for udstedelsen af det foreslåede legitimationskort, jf.
lovforslagets § 2, stk. 3
Danske Handicaporganisationer
mener, at det er vigtigt, at prisen for udstedelse af
legitimationskortet forbliver udgiftsneutral, og at gebyret for kortet som for alkoholkor-
tet højst bliver 150 kr.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det fremgår bl.a. af afsnit 2.2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at gebyret
skal fastsættes ud fra et princip om, at det skal være omkostningsdækkende. Geby-
rets størrelse vil blive fastsat som et maksimalt beløb i bekendtgørelsen i overens-
stemmelse med reglerne i Finansministeriets til enhver tid gældende budgetvejledning
og Økonomisk-Administrative Vejledning (ØAV). Det fremgår ligeledes af afsnit 2.2.6,
at det er Social- og Indenrigsministeriets forventning, at gebyret kan fastsættes lavere
end det, som opkræves for udstedelse af pas og kørekort.
Danske Handicaporganisationers bemærkninger giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
5