Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17, Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17, Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 54 Bilag 4, L 54 A Bilag 4, L 54 B Bilag 4
Offentligt
Enhed
Handicap
Sagsbehandler
Laura Brogaard
Poulsen/Katrine
Nyborg
Sagsnr.
2016 - 3656
Doknr.
424236
Dato
23-11-2016
Teknisk gennemgang af forslag til lov om ændring af lov
om social service (Undersøgelse af effekter, aflåsning af
værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af sær-
lige isolationsrum m.v.)
Generelt
Servicelovens kapitel 24 a indeholder allerede i dag en række indgrebsmuligheder,
som kan anvendes over for borgere med nedsat psykisk funktionsevne, som er an-
bragt i en boform efter servicelovens § 108
på baggrund af en strafferetlig afgørelse.
Med lovforslaget foreslås det, at de eksisterende indgrebsmuligheder suppleres med
fem yderligere indgrebsmuligheder.
Behovet for yderligere indgrebsmuligheder udspringer for det første af en række kon-
krete sager, hvor det har vist sig, at de eksisterende indgrebsmuligheder ikke er til-
strækkelige til at forhindre, at de anbragte borgere fortsætter deres kriminelle adfærd
fra boformen. Hertil kommer, at den sikrede institution, Kofoedsminde, har efterspurgt
yderligere indgrebsmuligheder.
Det er vigtigt at understrege, at de nye muligheder kun kan anvendes over for borgere
med mental retardering, der er anbragt på boformen på baggrund af en dom. Mål-
gruppen for de foreslåede indgrebsmuligheder er således den samme som for de
eksisterende indgrebsmuligheder. Der er lagt op til, at to af indgrebsmulighederne skal
gælde for alle boformer, der huser borgere, der er anbragt på baggrund af en straffe-
retlig afgørelse - men altså kun over for netop disse borgere -, og at de resterende tre
alene skal gælde for den sikrede institution, Kofoedsminde.
Det overordnede formål med lovforslaget er at forebygge og forhindre, at de anbragte
borgere begår ny kriminalitet, og at sikkerheden og ordenen på boformen bevares.
Det gælder både i forhold til de personer, som en evt. ny kriminalitet går ud over –
både uden for boformen, men evt. også de andre beboere på boformen – men også i
forhold til den anbragte borger selv. Således er det i den anbragtes interesse, at ved-
kommende ikke har mulighed for at fortsætte sin kriminelle adfærd og dermed risikere
at få yderligere strafferetlige domme. Det bemærkes i den henseende, at behovet
blandt andet udspringer af, at borgere, som er anbragt på baggrund af en pædofili-
dom, har kunnet fortsætte med at forurette børn via internettet.
Ligesom de eksisterende indgrebsmuligheder hviler lovforslaget på princippet om
proportionalitet. Det er således understreget i lovforslaget, at en socialpædagogisk
indsats altid skal gå forud for anvendelse af tvangsindgreb, og at tvangsindgreb alene
bør anvendes, når det er absolut nødvendigt, og formålet ikke kan nås ved mindre
indgribende foranstaltninger.