Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17, Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17, Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 54 Bilag 1, L 54 A Bilag 1, L 54 B Bilag 1
Offentligt
1685386_0001.png
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0002.png
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0003.png
Social- og Indenrigsministeriet
14. oktober 2016
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov
om social service (undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser
og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige
isolationsrum).
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
J.nr. 2016-0017-47039
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
Ankestyrelsen
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0004.png
Københavns Byret
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Præsidenten
Domhuset, Nytorv
25
1450 København K.
Tlf. 99 68 70 15
CVR2I 659509
adrninistration.kbh(ddomstol.dk
J. nr. 9099.20 16.56
Den 26. september 2016
Ved en mail af 15. september har Social- og Indenrigsministeriet anmodet om eventuelle be
mærkninger til høring over forslag til lov om ændring af lov om social service (Undersøgelse af
effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolations
rum).
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at forslaget ikke giver byret
terne anledning til at fremkomme med bemærkninger.
Der henvises til j.nr. 2016-3656.
Med
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0005.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Katrine Nyborg ([email protected])
Laura Brogaard Poulsen ([email protected])
'[email protected]' ([email protected])
Re: SV: Høringsliste og børne og ungdomspsykiAtrisk selskab
14-10-2016 07:17:30
Høringssvar fra børne - og ungdomspsykiatrisk selskab.
Forslag til lov om ændring af lov om social service (Undersøgelse af effekter
̊
aflasning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særligt
afsondret isolationsrum).pdf
Overordnet finder børne- og ungdomspsykiatrisk selskab det positivt, at der
fokuseres på sikkerhed i lov om social service. Børn og unge anbringes
allerede idag på behandlingssteder efter beslutning i børne og ungeudvalg.
Vi synes dog, man skal være forsigtig med sammenblanding mellem grupper
som kriminelle, misbrugende og andre adfærds- eller tilpasningsproblemer.
Grupper der har vidt forskellige behov og som det ikke vil være
hensigtsmæssigt at rumme i samme type institution.
Det er i den sammenhæng vigtigt at skelne mellem børn der har psykiatrisk
behandlingskrævende lidelse og skal behandles på børne- og
ungdomspsykiatriske afdelinger fra børn og unge med
udviklingsforstyrrelser, som har behov for specialpædagogisk indsats på
handicapinstutioner for mentalt retarderede eller autistiske mennesker og
igen fra de kriminelle unge, som har behov for at samfundet skærmes.
Sidstnævnte gruppe er det imidlertid også vigtigt at screene for psykiske
forstyrrelser. Det samme gælder børn under 15 år uden lovligt ophold i
Danmark.
Vedr. Ændringerne i paragraf 63 a,b og c har vi ingen indvendinger.
Kommentar s 3 Paragraf 137
Stk. 2 "om anbringelse i et særligt afsondret isolationsrum, når der er
overhængende fare for at den anbragte skader sig selv eller andre. Isolation
skal være så kortvarig og skånsom som muligt og må ikke udstrækkes ud
over fire timer."
Børn og unge generelt og psykisk sårbare børn specielt kan ikke tåle at blive
lukket inde og afskåret fra kontakt. Det vil uværgeligt blive opfattet som
'straf' og endnu et svigt hos de traumatiserede.
Istedet anbefales at skærme de udadreagerende børn og unge i et roligt
område af institutionen med tilstedeværelse af personale, der kan tale
beroligende og konfliktdeeskalerende med barnet eller den unge.
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0006.png
Stk 3
'1) indgrebet er forsvarligt og ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko for
de anbragte. '
Jvf. kommentaren ovenfor vil dette blive svært at udelukke og isolation kan
ikke anbefales til børn og unge.
2) 'de anbragte ikke er selvmordstruede.'
Det frygtes at de psykisk sårbare vil kunne blive selvmordstruede, såfremt de
isoleres. Det kan i praksis være særdeles vanskeligt at skelne selvskade fra
selvmordsforsøg. Det vil med stor sandsynlighed kunne tippe nogle psykisk
skrøbelige unge med svære selvskadeimpulser henimod selvmordsforsøg,
hvis de isoleres og berøves kontakt. Sikkerhedsmæssigt kan isolation blive
svært at styre, da man hurtigt kan strangulere sig selv i beklædning, lagner
m.v.
Samlet set kan isolation i særlige isolationsrum således ikke anbefales .
På vegne af børne- og ungdomspsykiatrisk selskab i Danmark Anne Marie
Råberg Christensen.
Sendt fra min iPhone
Den 12/10/2016 kl. 11.19 skrev Katrine Nyborg <[email protected]>:
Kære Anne Marie
Tak for din mail. Vi beklager meget, at I ikke er kommet med på høringslisten.
Men I er meget velkommen til at indsende et høringssvar. Bemærk fristen er allerede på fredag den 14.
oktober.
Ring endelig hvis du har spørgsmål.
Hilsen Katrine
Katrine Nyborg
Fuldmægtig
Handicapkontoret
Direkte telefon + 45 41 85 10 45
Mail:
[email protected]
<image001.gif>
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sim.dk
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Dpg På vegne af Anne Marie Råberg Christensen
Sendt: 12. oktober 2016 10:20
Til:
[email protected]
Cc: Katrine Nyborg
Emne: Høringsliste og børne og ungdomspsykiAtrisk selskab
Kære Laura brogaard Poulsen
Her mailadresse jvf telefonsamtale
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0007.png
Hilsen Anne Marie råberg Christensen formand bio. Dk
Sendt fra min iPhone
________________________________
Denne e-mail indeholder fortrolig information. Hvis du ikke er den rette modtager af denne e-mail eller hvis
du modtager den ved en fejltagelse, beder vi dig venligst informere afsender om fejlen ved at bruge
svarfunktionen. Samtidig bedes du slette e-mailen med det samme uden at videresende eller kopiere den.
Denne e-mail indeholder fortrolig information. Hvis du ikke er den rette modtager af denne e-mail eller hvis du modtager den ved en fejltagelse, beder vi dig venligst
informere afsender om fejlen ved at bruge svarfunktionen. Samtidig bedes du slette e-mailen med det samme uden at videresende eller kopiere den.
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0008.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Katrine Nyborg ([email protected])
Laura Brogaard Poulsen ([email protected])
Astrid Mavrogenis (957amv) ([email protected])
VS: Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter,
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Sendt:
30-09-2016 08:55:28
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Forslag til lov om ændring af lov om social service (Undersøgelse af effekter
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særligt afsondret isolationsrum).pdf; Paralleltekster -
lov om ændring af lov om social service.pdf;
Civilstyrelsen har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Astrid Mavrogenis
Kontorchef
Adelgade 13
1304 København K
Tlf. +45 72 66 13 20
Fra:
Lovekspeditionen [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. september 2016 15:11
Til:
Udsendelse fra SOCIAL- OG INDENRIGSMINISTERIET ([email protected])
Cc:
Elsebeth Jensen; Katrine Nyborg; Laura Brogaard Poulsen
Emne:
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter,
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Holmens Kanal 22, 1060 København K
Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail
[email protected]
J.nr. 2016 - 3656
Dato 15.09.2016
Til de på vedlagte høringsliste anførte
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service
(undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten
samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Med venlig hilsen
Elsebeth Jensen
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0010.png
14-10-2016
Sag nr. 16/2092
Dokumentnr. 51035/16
Jannie Bruun Andersen
Tel. 40 22 30 86
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om so-
cial service (undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelin-
ger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Danske Regioner er blevet bedt om at komme med bemærkninger til lov-
forslag om ændring af lov om social service, hvor formålet er at sikre de
nødvendige indgrebsmuligheder over for personer med nedsat psykisk
funktionsevne, der er anbragt i en boform på det sociale område på bag-
grund af en straffesag. Herudover indeholder lovforslaget præciseringer og
konsekvensrettelser i forhold til anbringelse af børn og unge på lukkede
døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner.
Generelle bemærkninger
Danske Regioner hilser generelt lovforslaget velkomment og anser det som
positivt, at mulighederne for at anvende de nødvendige indgrebsmuligheder
udvides og præciseres. Særligt i forhold til den lukkede institution Kofeds-
minde, som er drevet af Region Sjælland, har det været nødvendigt med
supplerende og særlige indgrebsmuligheder for at skærpe sikkerheden om-
kring anbragte borgere og det omgivende samfund.
Det bør dog overvejes, om de udvidede beføjelser alene bør gælde for Ko-
foedsminde, i kraft af deres særlige status. Kofoedsminde er den eneste in-
stitution i landet, hvor man kan anbringes direkte ved dom og som er sær-
skilt indskrevet i serviceloven. I udkastet til lovforslaget vil beføjelserne
gælde over for personer med nedsat psykisk funktionsevne, som er anbragt
i en boform, jf. § 108, i henhold til en strafferetlig afgørelse afsagt ved dom
eller kendelse, herunder også i en boform, der ikke er særligt sikret.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at indgribende foranstaltnin-
ger som undersøgelse af effekter og den anbragte person, aflåsning af afde-
E-mail: [email protected]
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
linger og værelser samt isolation kun skal anvendes, når det er absolut nød-
vendigt- og påkrævet for at sikre sikkerheden og omsorgen for anbragte
borgere og det omkringliggende samfund.
Bemærkninger til konkrete paragraffer og delelementer
Indførelse af mulighed for undersøgelse af den anbragte person
Af sikkerhedsmæssige hensyn kan det være nødvendigt for at forebygge el-
ler forhindre ny kriminalitet, at kunne undersøge effekter anbragt på en per-
son. Det understreges dog, at mulighederne for at undersøge en anbragt per-
son er en stærkt indgribende foranstaltning, som kan have voldsom effekt
på den der undersøges. Det bør derfor overvejes om det kan fremhæves, at
dette kun bør bruges i helt særlige tilfælde og aldrig som forebyggende for-
anstaltning.
Det anbefales desuden, at det præciseres hvor og i hvilken kontekst, der må
foretages en undersøgelse af den anbragtes person. Er det udelukkende in-
denfor botilbuddets fysiske rammer, eller kan det eksempelvis også være i
forbindelse med udgang. Det beskrives i forslaget, at indgre-
bet/undersøgelsen skal foretages af to ansatte i forening. Det fremgår ikke,
om undersøgelsen også kan foretages af andre, som er hyret til at varetage
en afgrænset opgave, eksempelvis eksterne vikarbureauer, vagtselskaber el-
ler andre. Det anbefales, at nærværende lovforslag forholder sig til dette i
lighed med Lov om voksenansvar § 16, hvor det fremgår, at visse eksterne
kan foretage undersøgelsen over for anbragte børn og unge, såfremt de er
hyret til opgaven.
Indførelse af mulighed for åbning og kontrol af post til den anbragte
Mulighed for at træffe afgørelse om åbning og kontrol af post, har længe
har været efterspurgt på den særligt sikret afdeling Kofoedsminde. Be-
stemmelsen giver mulighed for at personalet kan undersøge og kontrollere
post til den anbragte uden pågældendes informerede samtykke. Det kan væ-
re i situationer, hvor der er konkret mistanke om, at den anbragte får til-
sendt euforiserende stoffer, våben, simkort, USB stik m.m.
Der anbefales dog at lovforslaget præciseres yderligere. Lovforslaget be-
skriver ikke, hvad "post" nærmere omfatter i den konkrete sammenhæng.
Er det kun håndbårne breve og pakker eller er det også mail, sms, chat osv.
Hvis post også er elektronisk post, må det forventes, at der skal være afkla-
ret nogle forhold omkring brug af og muligvis undtagelse fra brug af E-
boks.
Side 2
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Det anbefales derfor, at det defineres, hvad post omfatter.
Det anbefales endvidere, at det præciseres, hvordan man forholder sig til en
situation, hvor kontrol af post indebærer, at der findes effekter, som bør
inddrages af hensyn til ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn, men hvor der
ikke er tale om effekter, som er ulovlige at besidde; hvor længe kan effek-
terne tilbageholdes, på hvis regning sker opbevaringen, kan effekterne de-
strueres, når ejendomsretten rettelig er beboerens?
Det anbefales, at der er en bevidsthed om, hvorvidt værger skal på listen
over personer, som den anbragte, må modtage ukontrolleret post fra.
Indførelse af mulighed for undersøgelse og opbevaring af effekter for besø-
gende på særligt sikrede afdelinger
Muligheden for at undersøge effekter, herunder tasker og pakker, som be-
søgende vil bringe ind på særligt sikret afdeling, er med til at forebygge og
forhindre fornyet kriminalitet. Indførelse af muligheden for dette anses der-
for som positiv og nødvendig.
Udvidelse af mulighederne for aflåsning på særligt sikrede afdelinger
Det vurderes at aflåsning af den anbragtes værelse om natten vil begrænse
de anbragte borgeres mulighed for at udveksle ulovlige effekter, ligesom
det bidrager til at skabe en rytme i døgnet, hvor borgerne sover om natten
og er udhvilede til de aktiviteter de deltager i om dagen. I praksis opleves
det, at nogle anbragte har så uhensigtsmæssig en døgnrytme, at det går ud
over de anbragtes livkvalitet og mulighed for bedring. Muligheden for at lå-
se værelser om natten vurderes både at skærpe sikkerheden og at bidrage
positivt til de anbragtes borgeres livskvalitet.
Indførelse af mulighed for brug af isolationsrum i forbindelse med særligt
sikrede afdelinger
Den foreslåede ordning, giver mulighed for at anbringe borgere i et særligt
afsondret isolationsrum, når der er overhængende fare for, at den anbragte
skader sig selv eller andre. Ordningen er tilsvarende den der er gældende på
de sikrede døgninstitutioner, og vurderes som et nødvendigt bidrag i for-
hold til at opretholde sikkerhed og tryghed overfor de anbragte borgere.
Ændring af tidspunkt for registrering af indgreb mv.
Det vurderes som positivt at ensrette reglerne om tidsfristen for registrering
af iværksatte indgreb på børne- og voksenområdet.
Side 3
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Det vurderes dog også, at forslaget om ændring af tidspunktet for registre-
ring og underretning, i praksis vil medføre nogle administrative og tids-
mæssige udfordringer, idet der er tale om en ændring, som medfører en ik-
ke ubetydelig mængde dokumentation. Det nuværende forslag lægger såle-
des op til øget administrativt arbejde.
Det foreslås derfor, at der indberettes månedligt, dog under forudsætning af,
at der forud for indgrebet foreligger en kommunal afgørelse. I de tilfælde
hvor der ikke foreligger en kommunal afgørelse, bør tidsfristen være 72 ti-
mer, idet man så er ude over faktuelle problemer som kan opstå, såfremt
indgrebene finder sted op til eller i en weekend på baggrund af en straks-
godkendelse fra tilbuddets øverste leder eller denne stedfortræder.
Anbringelse på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelin-
ger på døgninstitutioner.
Det er positivt at beslutningsgrundlaget for anbringelse på de sikrede døgn-
institutioner for børn og er tydeliggjort og nu fremgår af lov om social ser-
vice. Herunder at der i forarbejderne til ændringen bliver anført forskellen
mellem en sikret og en særlig sikret afdeling. Det findes endvidere positivt
at det er Børne og Ungeudvalget, der får tillagt kompetencen til at anbringe.
Det bemærkes at der er en særlig problemstilling omkring unge, som er
mentalt retarderede med en dom, men er erklæret uegnede til straf. De an-
bringelsessteder, som findes er voksentilbud jf. serviceloven §108. Gruppen
af unge udviklingshæmmede med kriminel adfærd har været stærkt voksen-
de gennem de sidste år. Det betyder, at der er flere unge udviklingshæm-
mede under 18 år, der sigtes og dømmes for kriminalitet. Da der ikke er
retsgrundlag for anbringelse af de unge under 18 år, giver dette anledning
til alternative løsninger, som for eksempel anbringelse på en sikret instituti-
on for børn og unge efter farlighedskriteriet.
Side 4
Med venlig hilsen
Mikkel Lambach
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0014.png
Social- og Indenrigsministeriet
Att.: Katrine Nyborg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf. 45 15 36 50
Fax 45 15 01 39
[email protected]
www.dkr.dk
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om
social service (undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og
afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
14. oktober 2016
Ved e-mail af 27. september 2016 har Social- og Indenrigsministe-
riet anmodet Det Kriminalpræventive Råd om eventuelle bemærk-
ninger til ovennævnte høring.
DKR-nummer:
16-135-0207
Sagsbehandler: ADI
Det Kriminalpræventive Råd har ingen kommentarer.
Mail: [email protected]
Med venlig hilsen
Elizabeth Bergmann Burns
Analyse- og Kommunikationschef, Det Kriminalpræventive Råd
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0015.png
Til Social- og Indenrigsministeriet
Att.: Katrine Nyborg
E-mail:
[email protected]
Cc:
[email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 07. oktober 2016
Sag 16-2016-00628 – Dok. 271961/mmh_dh
Danske Handicaporganisationers (DH) høringssvar til lov om
ændring af lov om social service (Undersøgelse af effekter mv.)
DH takker for muligheden for at komme med bemærkninger til lov om ændring af lov om
social service (Undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt
oprettelse af særlige isolationsrum). DH har følgende bemærkninger:
Lovforslaget retter sig mod at indfører øgede magtbeføjelser for en meget lille målgruppe
af, nemlig domfældte personer med psykisk handicap. Nogle af forslagene retter sig alene
mod de domsanbragte på Kofoedsminde. I lovforslaget argumenteres med, at der er behov
for yderligere tiltag over for målgruppen for at sikre formålet med indsatsen.
DH mener generelt, at brugen af magtanvendelse over for mennesker med handicap skal
begrænses mest muligt. Magtanvendelse skal altid være sidste udvej. Magtanvendelse skal
altid ske med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet. Der er derfor også god
grund til at være på vagt, når magtanvendelsesregler foreslås udvidet, som de gør i dette
tilfælde. En udvidelse af muligheden for brug af fysisk magt, giver også en øget risiko for at
der i praksis sker en øget brug af unødvendig magtanvendelse over for domfældte med
psykisk handicap. Der skal også for denne lille målgruppe arbejdes for at minimere brugen
af magtanvendelse.
Det er derfor helt afgørende for DH, at brugen af de nye regler følges meget tæt.
Muligheder for indgreb på ikke sikrede botilbud
Med lovforslaget foreslås, at der indføres mulighed for indgreb over for domfældte personer
der bor i ikke sikrede botilbud. Herunder undersøgelse af personen for farlige effekter uden
samtykke, at åbne, kontrollerer og tilbageholde post uden samtykke og undersøge og
tilbageholde effekter fra besøgende.
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Lungeforeningen • Psoriasisforeningen • Dansk Blindesamfund • Foreningen Danske
DøvBlinde • Epilepsiforeningen • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Hals- og Mundhuleopererede • Danske Døves Landsforbund •
1
Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV • SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed • Cystisk Fibrose Foreningen • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • UlykkesPatientForeningen og PolioForeningen • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA • Stofskifteforeningen
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0016.png
DH vil gøre opmærksom på, at ikke sikrede botilbud efter servicelovens § 108 udgør ikke-
domsanbragte beboerens eget hjem. DH mener at det er problematisk, når der indføres
øgede magtbeføjelser for enkelte beboere, på et sted som for hovedparten af beboerne er
deres hjem. Med de foreslåede indgrebsmuligheder vil ikke-domsanbragte beboere i § 108-
botilbud kunne opleve en dagligdag, hvor der udøves indgribende magtforanstaltninger over
for deres med-beboere/naboer, udført af det personale som også hjælper dem i hverdagen.
De ikke-domsanbragtes borgere vil muligvis blive oplyst om de særlige vilkår og regler,
som ligger til grund for indgrebet. Men mange vil ikke have forudsætninger for at forstå
baggrunden for indgrebene – de vil blot være efterladt med en følelse af, ’at det lige så godt
kunne være dem selv’.
Indgrebsmulighederne og deres anvendelse i praksis vil med andre ord styrke ikke-
domsanbragte beboeres oplevelse af at være institutionsanbragt og at der kan iværksættes
kontrollerende tiltag fra personale og ledelse. Oplevelsen af botilbuddet som beboeres eget
hjem – med respekt for privatliv og integritet – vil således blive svækket.
For yderligere bemærkninger kontakt
[email protected]
eller tlf.: 24451557.
chefkonsulent
Maria
Holsaae
e-mail:
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
formand
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0017.png
DEN DANSKE DOMMERFORENING
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22,
1060 København K
Dato. 27. september2016
Sendt pr mail til [email protected] med kopi til [email protected].
Social- og Indenrigsministeriet har ved mail af 15. september2016 (sagsnr. 2016-3656) anmodet
Dommerforeningen om eventuelle bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af lov om
ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om
natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
I den anledning skal jeg meddele, at forslaget ikke giver Dommerforeningen anledning til at
fremkomme med bemærkninger.
Med venlig hilsen
Mikael Sjöberg fonnand, Østre Landsret, Bredgade 59, 1260 København K,
tlf 9968 65 01/ mob.21 66 1849 mikaelsjobergc1ioestre1andsret.dk
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0018.png
Social- og Indenrigsministeriet
[email protected]
[email protected]
13. oktober 2016
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter, aflåsning af
værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark har følgende bemærk-
ninger til forslag til lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser
og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum).
Ministeriet har vurderet, at de nugældende muligheder for indgreb er utilstrækkelige til at forebygge eller
hindre ny kriminalitet, og det foreslås derfor at indføre følgende nye indgrebsmuligheder:
- Undersøgelse af den anbragtes person på § 108 tilbud og i særligt sikrede afdelinger
- Åbning og kontrol af post samt inddragelse af effekter på § 108 tilbud og i særligt sikrede afdelinger
- Undersøgelse af effekter der bringes ind af besøgende på særligt sikrede afdelinger
- Den anbragte kan låses inde om natten i sin bolig på særligt sikrede afdelinger
- Anbringelse i særligt afsondret isolationsrum på særligt sikrede afdelinger
Foreningen støtter om KL’s holdning til, at der ikke er behov for at udvide de nuværende indgrebsmulighe-
der i serviceloven. Foreningen er således enig i, at der ikke er behov for nye tvangs- eller magtbeføjelser på
de sociale botilbud, og at indførelsen af disse ikke vil løse problemerne med den stigende vold samt forhin-
dre ny kriminalitet i botilbuddene.
Det er afgørende, at der iværksættes tiltag for at forebygge vold på botilbuddene. Der skal derfor findes et
tilbud til målgruppen, så de modtager den behandling og støtte, som de har brug for. Dette kan blandt an-
det ske ved indførelse af en ny tilbudsform, men under den klare forudsætning, at tilbuddet forankres i
psykiatrien, fordi behandlingsbehovet er det væsentligste for målgruppen.
Det bemærkes, at foreningen i højere grad kunne ønske sig en revurdering af reglen om optagelse i særlige
botilbud i servicelovens § 129. Det er i praksis ofte oplevelsen, at reglen stavnsbinder borgere på botilbud.
Botilbuddene kan principielt set godt varetage borgerens behov, hvorfor borgeren ikke kan flyttes til et
botilbud, der vil være væsentligt bedre egnet for borgeren samt billigere for kommunen. Foreningen øn-
sker, at der ses på, hvorvidt reglerne i § 129 kan lempes, således at borgere i højere grad kan flytte mellem
botilbud, når dette vurderes til at være til borgerens bedste af både borgerens pårørende samt kommunen.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
Vordingborg Kommune
Ledelsessekretariatet
Postboks 200
Valdemarsgade 43
4760 Vordingborg
Att.: FSD
Tlf. 55 36 27 30
[email protected]
www.socialchefforeningen.dk
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0019.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
Att.
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 3269 8611
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 16/02660-3
HØRING OVER FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF
LOV OM SOCIAL SERVICE (UNDERSØGELSE AF
EFFEKTER, AFLÅSNING AF VÆRELSER OG
AFDELINGER OM NATTEN SAMT OPRETTELSE AF
SÆRLIGE ISOLATIONSRUM)
Ved e-mail af 15. september 2016 har Social- og Indenrigsministeriet
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til lov om ændring af lov om social service
(undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten
samt oprettelse af særlige isolationsrum).
Lovforslagets § 1, stk. 1, indeholder nogle konsekvensændringer (som
følge af lov om voksenansvar over for anbragte børn og unge) i
serviceloven §§ 63 a – 63 c i form præciseringer af
bemyndigelsesbestemmelser, aldersangivelser mv. samt enkelte
rettelser af fejl.
Lovforslagets § 1, stk. 2 – 10 indeholder regler om undersøgelse af
effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse
af særlige isolationsrum, fastsat i servicelovens §§ 137 e – 137 m, for
anbragte personer med nedsat psykisk funktionsevne.
Instituttets bemærkninger til lovforslaget opdeles tilsvarende, se
nedenfor i afsnit I og II.
I INSTITUTTETS BEMÆR KNINGER TIL ÆNDRINGE RNE
OMFATTENDE ANBRAGTE BØRN OG UNGE
1. GENERELT
12. OKTOBER 2016
Instituttet bakker naturligvis fuldt ud op om klargøring af reglerne i
servicelovens §§ 63 a – 63 c. I den forbindelse skal det bemærkes, at
det findes velbegrundet at overføre kommunalbestyrelsens
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
kompetence til at afgøre det konkrete anbringelsessted for børn og
unge til børn og unge-udvalget.
2. KONKRETE BEMÆRKNINGER OG AN BEFALINGER
Instituttet vil i øvrigt benytte lejligheden til at knytte nogle
kommentarer til de foreslåede regler i servicelovens § 63 b.
2.1. Vedrørende bemyndigelsesreglen i § 63 b, stk. 5
I lovforslaget præciseres omfanget af bemyndigelsesbestemmelsen,
således at det foreslås, at social- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om dispensation fra den nedre aldersgrænse på 12 år
for, at børn kan anbringes i en sikret døgninstitution. Ligeledes kan
ministeren fastsætte regler om forholdene på og anvendelsen af
sikrede institutioner.
Efter Børnekonventionens artikel 3 skal barnets tarv (bedste interesse)
komme i første række, når der opstår spørgsmål om dets anbringelse
uden for hjemmet. Efter instituttets opfattelse vil hensynet til et barn,
som ikke er fyldt 12 år, normalt tale imod, at det anbringes på en sikret
døgninstitution, hvorfor sådanne anbringelser bør undgås.
Instituttet finder, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 63 b, stk. 5, bør
anvendes til at fastsætte regler om beboersammensætningen på de
sikrede døgninstitutioner, hvor der anbringes børn under 15 år, jf.
herved også det anførte i instituttets høringssvar af 13. februar 2016 til
forslaget til lov om voksenansvar over for anbragte børn og unge.
En regulering af beboersammensætningen er efter instituttets
opfattelse af særlig vigtighed, såfremt det fastholdes, at der ved
anbringelse på sikrede døgninstitutioner skal kunne dispenseres fra den
nedre aldersgrænse på 12 år, ligesom det er vigtigt, i det omfang der
hér anbringes udenlandske børn under 15 år uden lovligt ophold i
Danmark, jf. servicelovens § 63 b, stk. 2, nr. 7, sammenholdt med
udlændingelovens §§ 36 og 37, som ikke fastsætter en nedre
aldersgrænse for denne børnegruppe. Det bemærkes i den forbindelse,
at mange af de anbragte børn på sikrede døgninstitutioner har en
kriminel baggrund, men det gælder ikke alle anbragte børn. Dette er
også et hensyn som bør indgå i beboersammensætningen – navnlig ved
anbringelse af mindre børn.
Instituttet anbefaler, at det kommer til udtryk i
lovforslagsbemærkningerne, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 63
b, stk. 5, skal anvendes til fastsætte regler om
beboersammensætningen ved anbringelse af børn på sikrede
døgninstitutioner.
2/6
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Instituttet anbefaler, såfremt det fastholdes, at børn under 12 år
skal kunne anbringes på en sikret døgninstitution, at det præciseres,
at det kun kan ske, hvor der er ’ganske særlige grunde’, og at
nærmere regler herom fastsættes af social- og indenrigsministeren.
2.2 Frihedsberøvelse af børn under 12 år
Efter Børnekonventionens artikel 37, litra d, har
ethvert barn,
der er
berøvet friheden, ret til hurtig og passende juridisk og anden passende
bistand samt ret til at få lovligheden af sin frihedsberøvelse prøvet ved
en domstol eller anden kompetent, uafhængig og upartisk myndighed
og ret til hurtig afgørelse af enhver sådan sag.
Efter servicelovens § 168 kan børn og unge-udvalgets afgørelser om
anvendelse af bl.a. en sikret institution, jf. lovforslagets § 63 b,
indbringes for Ankestyrelsen, hvis afgørelse kan indbringes for
domstolene. I forbindelse med anbringelsesafgørelsen og under en
klagesag har et barn eller en ung over 12 år samt
forældremyndighedsindehaveren ret til advokatbistand.
Skal et barn, der endnu ikke er fyldt 12 år, kunne anbringes på en sikret
institution, vil dette barn således ikke få tilbudt advokatbistand.
Såfremt dets forældre (forældremyndighedsindehavere) accepterer
anbringelsen, men barnet modsætter sig denne, vil barnet stå uden den
beskyttelse, som det har krav på efter Børnekonventionens artikel 37,
litra d (hvis det har den fornødne modenhed til at forstå situationen, jf.
Børnekonventionens artikel 12).
Såfremt det kommer på tale at anbringe et barn under 12 år på en
sikret institution mod barnets eget ønske, og uden det har
forældrerepræsentation, anbefaler instituttet, at der indføres en
beskyttelsesmekanisme med bl.a. mulighed for repræsentation og
advokatbistand – også selv om barnet er under 12 år.
II INSTITUTTETS BEMÆ RKNINGER TIL ÆNDRING ERNE
OMFATTENDE VOKSNE ME D FUNKTIONSNEDSÆTTELSE
Med lovforslaget udvides og suppleres indgrebsmulighederne efter
servicelovens §§ 137 e-137 j, således at myndighederne kan undersøge
den anbragtes personlige effekter, åbne og kontrollere post til den
anbragte, undersøge besøgendes effekter, i videre omfang aflåse den
anbragtes bolig/en del af de anbragtes afdeling om natten og isolere
den anbragte i særligt afsondrede isolationsrum i op til fire timer.
De foreslåede reglers formål ses at være at beskytte personalets og de
andre anbragtes sikkerhed samt at opretholde god ro og orden på
institutionen i øvrigt.
3/6
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0022.png
Reglerne omfatter ifølge forslaget til § 137 e, stk. 1, personer med
nedsat psykisk funktionsevne, der er anbragt i henhold til en dom, jf.
straffelovens §§ 68, 69 og 73, og varetægtsarrestanter, der er anbragt,
jf. retsplejelovens § 765, i en boform, jf. servicelovens § 108.
De personer, der er omfattet af straffelovens §§ 68, 69 og 73, er blandt
andre personer, som var utilregnelige på gerningstidspunkt, på grund af
sindssygdom eller mental retardation, jf. straffelovens § 68 jf. § 16.
1. DISKRIMINATION PÅ GRUND AF HANDICAP
Idet de foreslåede regler typisk vil ramme personer med et handicap, er
det relevant at overveje, om reglerne er forenelige med FN’s
Handicapkonvention, herunder navnlig forbuddet mod
forskelsbehandling af personer med handicap i konventionens artikel 5.
Instituttet bemærker, at Social- og Indenrigsministeriet ikke ses at have
gjort sig nogle overvejelser om dette i lovforslaget, hvilket instituttet i
sig selv finder problematisk.
Handicapkonventionens artikel 5 forbyder forskelsbehandling af
personer med handicap, medmindre forskelsbehandlingen er sagligt
begrundet og proportional i forhold til det forfulgte mål.
Lovforslaget indebærer som nævnt, at der kan iværksættes nye og
mere vidtgående indgreb over for personer, som er anbragt i henhold
til en dom, jf. straffelovens §§ 68, 69 og 73.
1
Dette er i sig selv udtryk
for forskelsbehandling af personer med handicap, idet indgrebene
rammer en personkreds, som typisk har en eller flere psykiske
funktionsnedsættelser i Handicapkonventionens artikel 1’s forstand.
Instituttet anerkender, at reglerne forfølger saglige formål, som navnlig
må være at beskytte personalets og de andre anbragtes sikkerhed samt
at opretholde god ro og orden på institutionen i øvrigt.
Instituttet mener imidlertid, at det er tvivlsomt, om reglerne er for
vidtgående og dermed er uproportionale.
Reglerne synes således at indebære, at de anbragte i højere grad
behandles som indsatte i fængsler. Eksempelvis svarer adgangen til at
foretage undersøgelser (”af ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn,
herunder at forebygge eller forhindre kriminalitet”, jf. forslagets § 137
h) til straffuldbyrdelseslovens (”for at sikre, at ordensbestemmelser
1
Instituttet redegør nærmere for de mere overordnede problemer med straffelovens
regler om særforanstaltninger i forhold til diskrimination af personer med handicap i
instituttets delrapport 2015-16 om frihedsberøvelse, afsnit 5.5, samt i U.2015B.349.
4/6
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
overholdes eller sikkerhedshensyn iagttages”, jf. dennes § 60, stk. 1).
Dette synes at være svært foreneligt med reglerne i straffelovens § 68
jf. 16, som netop er, at disse personer skal være straffri og derfor kun
pålægges særforanstaltninger i det omfang, at det er nødvendigt for at
forebygge yderligere lovovertrædelser. De foreslåede regler synes at
give en bredere adgang til at foretage indgreb end blot at forbygge
lovovertrædelser, jf. formuleringen ”…
herunder
at forebygge eller
forhindre kriminalitet” (instituttets fremhævning).
Samtidig synes de foreslåede regler at bevæge sig væk fra de
nugældende regler i psykiatriloven om indgreb over for patienter. I
psykiatriloven er der eksempelvis kun adgang til at foretage
undersøgelser ”[v]ed mistanke om […] medikamenter, rusmidler eller
farlige genstande […]”, jf. psykiatrilovens § 19 a, stk. 1. Endvidere kan
der kun ske tvangsaflåsning af døre i afdelingen (men ikke af døre til
patientstuer) i det omfang, patienten er tvangsindlagt, eller der er risiko
for, at patienten utilsigtet udsætter sig selv for væsentlig fare, jf.
psykiatrilovens § 18 f, stk. 1. Ministeriet ses ikke at have redegjort for,
hvorfor disse mere vidtgående indgreb være nødvendige.
Samlet set bevirker lovforslaget, at disse personer, som formelt set er
straffri, alligevel behandles som indsatte snarere end som patienter.
Dette går efter instituttets opfattelse imod formålet med reglerne i
straffeloven. Instituttet finder heller ikke, at det skulle være nødvendigt
at pålægge personer, som er anbragte efter straffelovens regler, mere
vidtgående indgreb end personer, der er indlagte i henhold til
psykiatriloven. Instituttet finder i stedet, at reglerne bør svare til de
regler, som i dag gælder efter psykiatriloven.
Instituttet anbefaler, at lovforslaget ændres, således at de
foreslåede indgrebsmuligheder kommer til at svare til de
muligheder, der nu gælder efter psykiatriloven.
2. RETSSIKKERHED
Forslaget til § 137 h, stk. 1, indebærer, at den anbragtes person kan
undersøges for effekter, når det skønnes nødvendigt af ordens- eller
sikkerhedsmæssige hensyn. Forslaget giver blandt andet mulighed for,
at der kan foretages en nærmere undersøgelse af den anbragte, der
kræver afklædning, hvor beføling af legemet er et led i selve
undersøgelsen.
Et sådan indgreb kan virke krænkende på den anbragte. Hvis det er den
anbragtes sædvanlige pædagog, som foretager indgrebet, kan
indgrebet potentielt skade deres relation. Derfor finder instituttet, at
5/6
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
en vidtgående undersøgelse af den anbragtes person ikke bør foretages
af den anbragtes sædvanlig pædagog.
Forslaget til § 137 h, stk. 2, indebærer, at kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning om åbning og kontrol af den anbragtes post.
Instituttet finder, at den anbragte bør høres ikke kun i forbindelse med
kommunalbestyrelsens afgørelse, men også inden personalet åbner og
kontroller den anbragtes post. Den anbragte bør i den forbindelse have
mulighed for både at afvise at modtage posten og at undlade af sende
den, således at åbningen og kontrollen af posten ikke gennemføres.
Endvidere fremgår det ikke klart af lovforslaget, om ”åbning og kontrol
af posten” også indebærer, at personalet må læse den anbragtes post. I
den tilsvarende bestemmelse i psykiatrilovens § 19 a, stk. 1, nr. 1,
fremgår det derimod udtrykkeligt af bestemmelsens bemærkningerne,
at det ikke hensigten, at sundhedspersonen får adgang til at læse
patienten post, jf. de specielle bemærkninger til § 1, nr. 16, i lovforslag
nr. L 137 (FT 2014-15, 1. samling), som fremsat.
Da personalets gennemlæsning af den anbragtes breve vil krænke
dennes privatliv, og da gennemlæsningen ikke ses at forfølge
bestemmelsens formål (ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn,
herunder at forebygge eller forhindre kriminalitet), finder instituttet, at
personalet ikke bør få adgang til at læse den anbragtes post.
Instituttet anbefaler, at det ikke bør være den anbragtes sædvanlige
pædagog, som foretager vidtgående legemsundersøgelser af den
anbragte.
Instituttet anbefaler, at lovforslaget ændres, således at den
anbragte høres, inden dennes post åbnes og kontrolleres, og i den
forbindelse får mulighed for at afvise modtagelsen eller undlade
afsendelsen.
Instituttet anbefaler, at det udtrykkeligt fastslås i bemærkningerne
til lovforslaget, at det ikke hensigten med forslaget til § 137 h, stk. 2,
at personalet får adgang til at læse den anbragtes post.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2016-3656.
Med venlig hilsen
Maria Ventegodt Liisberg
LIGEBEHANDLINGSCHEF
6/6
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0025.png
KL
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens kanal 22
1060 København K
Sendt på mail [email protected] med kopi til
[email protected].
Høringssvar om ændring af lov om social service (undersøgelse
af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt
oprettelse af særlige isolationsrum)
Social- og Indenrigsministeriet har den 15. september 2016 bedt
KL
om
eventuelle bemærkninger til ændring af lov om social service om under-
søgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt
oprettelse af særlige isolationsrum. Høringssvaret skal være ministeriet i
hænde senest fredag den 14. oktober 2016.
Det har desværre ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk be-
handlet inden fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og
vil fremsende eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været
politisk behandlet.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser i henhold til DUT
princippet.
KL har følgende bemærkninger til udkast til forslag til social ser-
vice:
Generelle kommentarer
KL
er generel kritisk overfor, at lovforslaget lægger op til, at leder eller
dennes stedfortræder får kompetence til at flytte unge midlertidigt fra
åbne døgninstitutioner til en tilknyttet sikret døgninstitution eller fra en
sikret til en særligt sikret institution af hensyn til den unges retssikkerhed.
Dette gælder børn helt ned til 12 år.
KL er også kritisk overfor, at der i lovforslaget lægges op til at flytte kom-
petencen fra kommunalbestyrelsen til børn og unge-udvalget til at be-
handle sager om flytning af børn eller unge fra åbne døgninstitutioner til
en tilknyttet sikret døgninstitution eller fra en sikret til en særligt sikret in-
stitution.
Endelig er KL kritisk og bekymret over de foreslåede ændringer på vok-
senområdet, hvorefter det foreslås at give udvidede indgrebsmuligheder
på de botilbud efter SEL §108, herunder Kofoedsminde, hvor personer
med udviklingshæmning og en foranstaltningsdom kan være anbragt.
Dato: 14. oktober 2016
Sags ID: SAG-2016-04931
Dok. ID: 2251446
E-mail: [email protected]
[email protected]
Direkte: 3370 3249
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 4
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0026.png
KL
Børne- og ungeom rådet
En døgninstitutionsleder kan træffe midlertidig beslutning om an-
bringelse på en tilknyttet sikrede døgninstitution
Det foreslås, at lederen eller dennes stedfortræder på en åben døgninsti-
tution kan træffe midlertidig beslutning om at overføre et barn eller en
ung fra en åben døgninstitution til en sikret døgninstitution, der er knyttet
til til den åbne døgninstitution.
KL mener, at det ville have været hjælpsomt, hvis det fremgik af lov-
forslaget, at det i henhold til bekendtgørelse om magtanvendelse i dag er
muligt for lederen af en åben døgninstitution at overføre en ung til en til-
knyttet sikret døgninstitution. Det nye i lovforslaget er, at lovforslaget ud-
vider målgruppen til også at omhandle de 12-14 årige, og at døgninstituti-
onslederens beslutning skal forelægges børn og unge-udvalget i den visi-
terende kommune. I dag skal sagen behandles af kommunalbestyrelsen i
den visiterende kommune.
KL har følgende kommentarer til lovforslaget uagtet de gældende regler i
bekendtgørelse om magtanvendelse:
KL mener, at det er problematisk, at der gives hjemmel til, at lederen af
en åben døgninstitution, hvor der også er knyttet en sikret døgninstitu-
tion, kan træffe midlertidig beslutning om, at en ung i alderen 12 til 17år
kan overføres til den sikrede døgninstitution - uanset hvilket anbringel-
sesgrundlag, der ligger til grund for anbringelsen uden for hjemmet.
KL er enig i, at der kan være behov for akut at anbringe en ung på en sik-
ret institution. Det mener KL allerede er muligt i de eksisterende regler,
hvor beslutningskompetencen er placeret hos børn og unge-udvalget el-
ler formanden for børn og unge-udvalget på vegne af udvalget.
KL mener, at det ud fra et barn eller ungs retssikkerhedsperspektiv er
problematisk at give lederen eller dennes stedfortræder mulighed for at
træffe midlertidig beslutning om at overføre et barn eller en ung fra en
åben døgninstitution til en tilknyttet sikret døgninstitution.
KL foreslår
på baggrund af ovenstående, at bestemmelsen om at give le-
deren eller dennes stedfortræder mulighed for at træffe midlertidig beslut-
ning om at overføre et barn eller en ung fra en åben døgninstitution til en
tilknyttet sikret døgninstitution, udgår af lovforslaget.
Hvis man politisk ønsker at fastholde forslaget, vil det kræve en række ju-
steringer. For det første er det nødvendigt at tydeliggøre, hvad begrebet
"knyttet til" dækker over. Handler det fx om, at tilbuddene er placeret på
samme matrikel eller at de har samme leder eller gælder det også, hvis
en åben døgninstitution og en sikret døgninstitution har samme center-
chef, men er beliggende på hver sin matrikel?
For det andet bør bestemmelsen kun omfatte de 15-17 årige, og ikke
børn helt ned til 12 år. For de 12-14 årige bør der som udgangspunkt an-
vendes andre mere pædagogiske tiltag på den åbne døgninstitution, da
en sikret døgninstitution er et meget råt miljø.
Dato: 14. oktober 2016
Sags ID: SAG-2016-04931
Dok. ID: 2251446
E-mail: [email protected]
[email protected]
Direkte: 3370 3249
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 4
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0027.png
KL
Såfremt det besluttes at åbne op for at overføre mellem åbne og sikrede
døgninstitutioner, så bør kommunalbestyrelsen have kompetencen til at
behandle sager om flytning af børn eller unge fra åbne døgninstitutioner
til en tilknyttet sikret døgninstitution eller fra en sikret til en særligt sikret
institution.
KL mener, at kommunalbestyrelsen er den rette til at behandle denne
type sager, da kommunerne netop har de nødvendige faglige kompeten-
cer til at håndtere disse dager.
KL mener også, at det vil blive en meget tung og bureaukratisk proces,
hvis kompetencen flyttes til børn og unge-udvalget. En proces som er
unødvendig, da kommunerne har de nødvendige kompetencer og viden
til at behandle denne type sager.
Social- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om di-
spensation fra aldersgrænsen
Det foreslås, at social- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere
regler om dispensation fra aldersgrænsen for anbringelse af et barn på
en sikret døgninstitution. I dag er målgruppen for de sikrede institututio-
ner børn og unge fra 12 til 17 år.
KL undrer sig over dette forslag, da det vil være meget problematisk at
anbringe børn under 12 på en sikret institution, der er et meget råt miljø.
I stedet bør altid iværksættes mindre indgribende og pædagogiske tiltag
overfor denne gruppe børn.
KL mener således ikke, at ministeren skal kunne beslutte, at børn under
12 år kan anbringes på en sikret institution.
Voksenområdet
For området vedrørende voksne med psykisk funktionsnedsættelse, der
er anbragt på en boform efter servicelovens § 108, foreslås det, at der
skabes hjemmel til, at personalet uden forudgående retskendelse når det
skønnes nødvendigt, skal kunne træffe afgørelse om undersøgelse af,
hvilke effekter anbragte har på deres person. Det foreslås også, at perso-
nalet på boformer efter servicelovens § 108 uden forudgående retsken-
delse skal kunne træffe afgørelse om åbning og kontrol af post til den an-
bragte, ligeledes når det skønnes nødvendigt.
Særligt for så vidt angår den sikrede institution Kofoedsminde foreslås
det, at der skabes hjemmel til, at der uden retskendelse kan træffes afgø-
relse om undersøgelse af effekter, der bringes ind af besøgende. Endvi-
dere foreslås det, at der skabes mulighed for anbringelse af anbragte på
de sikede afdelinger i særligt afsondrede isolationsrum.
KL nærer stor respekt for de ledere og medarbejdere, der arbejder på de
sociale botilbud, herunder ledere og medarbejdere på sociale tilbud med
anbragte med psykisk funktionsnedsættelse.
I
den forbindelse også for
de svære situationer, der kan opstå, hvor der kan opleves behov for
øgede indgrebsmuligheder.
Dato: 14. oktober 2016
Sags ID: SAG-2016-04931
Dok. ID: 2251446
E-mail: HGH©kl.dk
[email protected]
Direkte: 3370 3249
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 4
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0028.png
KL.
KL har været i dialog med en række af de ansvarlige på området. På
baggrund af deres tilbagemeldinger er det er KLs bekymring, at indfø-
relse af de foreslåede indgrebsmuligheder vil vanskeliggøre det social-
pædagogiske arbejde på botilbud og Kofoedsminde, hvor personalet i sti-
gende grad forventes at udføre handlinger, som i dag henhører under an-
dre myndigheder (fx politiet).
Samtidig er KL bekymret over betydningen af at indføre indgrebsmulighe-
derne ift. borgernes sikkerhed og helbred, herunder særligt forslaget om
at etablere og benytte et isolationsrum på Kofoedsminde. Det er KLs be-
kymring, at et sådan isolationsrum vil skade beboerne, særligt da beho-
vet for et sådan nogle steder begrundes med, at målgruppen på Kofoeds-
minde i nogen grad har ændret sig, herunder fx er mere intelligente, i hø-
jere grad har psykiske lidelser og misbrug.
KL vil opforde til, at der i stedet for de foreslåede indgrebsmuligheder
sker analyse af og peges på langsigtede løsninger på området, herunder
analyse af udviklingen i målgruppes karakteristika.
KL foreslår på ovennævnte baggrund, at forslag til øgede indgrebsmulig-
heder på voksenområdet udgår af lovforslaget.
Dato: 14. oktober 2016
Sags ID: SAG-2016-04931
Dok. ID: 2251446
E-mail: [email protected]
[email protected]
Direkte: 3370 3249
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Tina Wahl
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0029.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Katrine Nyborg ([email protected])
Hannah Hagerup ([email protected]), Laura Brogaard Poulsen ([email protected])
$Koncernledelsessekretariatet ([email protected])
Høringssvar - Direktoratet for Kriminalforsorgen
SV: Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter,
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
13-10-2016 14:02:04
Under henvisning til nedenstående mail kan det oplyses, at Direktoratet for Kriminalforsorgen ikke har bemærkninger til
forslaget om ændring af lov om social service.
Med venlig hilsen
Hanne Olesen
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Direkte tlf.: +45 7255 4704
Fra:
Lovekspeditionen [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. september 2016 15:11
Til:
Udsendelse fra SOCIAL- OG INDENRIGSMINISTERIET ([email protected])
Cc:
Elsebeth Jensen; Katrine Nyborg; Laura Brogaard Poulsen
Emne:
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter,
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Holmens Kanal 22, 1060 København K
Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail
[email protected]
J.nr. 2016 - 3656
Dato 15.09.2016
Til de på vedlagte høringsliste anførte
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service
(undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten
samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Med venlig hilsen
Elsebeth Jensen
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0030.png
Fremsendes pr. mail til: [email protected]
med kopi til [email protected]
Den 13 10 2016
D.nr .272643
Sagsbeh. tg_lev
Vedr.: Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov
om social service (undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og af-
delinger om natten)
Landsforeningen LEV har modtaget udkast til ovenstående lovforslag. Vi har føl-
gende bemærkninger.
Generelle kommentarer
Det er en trist udvikling, at vi i disse år konstant ser initiativer, der sigter på at
give myndigheder og personale i sociale foranstaltninger nye beføjelser til at
foretage indgreb og egentlig magtanvendelse over for sårbare borgere – ikke
mindst udviklingshæmmede og sindslidende. Især fordi vi aldrig ser danske re-
geringer, der tager initiativer, som reelt sikrer flere økonomiske og faglige res-
sourcer, der kan fastholde og videreudvikle kvaliteten af det sociale arbejde i
forhold til disse borgere.
Faktisk er tendensen det stik modsatte. Der er i årevis gennemført den ene mar-
kante besparelse efter den anden på indsatsen for mennesker med udviklings-
hæmning og andre med handicap. Besparelser, som enhver sund fornuft tilsiger,
har stor betydning for risikoen for konflikter og ligefrem vold mellem borgere i
diverse sociale tilbud og foranstaltninger – og mellem borgere og personale.
Det primære svar på den problematiske og dybt tragiske udvikling, som vi har
været vidende til de senere år, synes at være nye magtudøvelses-beføjelser til
personalet, straffelignende tiltag, øget kontrol, højere fængselshegn og lignende.
Den vedvarende beskæring af de økonomiske og faglige ressourcer i indsatsen,
fortsætter i mellemtiden uændret.
I Landsforeningen LEV anser vi nærværende forslag for at være et ekstra nøk i
denne ulykkelige udviklingsretning, og vi opfordrer regeringen og Folketingets
partier til at overveje, hvor det mon ender.
Nye ressourcebesparelser via mere magtanvendelse?
Det forekommer, at flere af de foreslåede ordninger i forslaget i realiteten har et
ressourcebesparende sigte – eller i hvert fald må ses som et forsøg på at hånd-
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0031.png
tere uholdbare forhold, opstået som følge af allerede gennemførte besparelser
på den pædagogiske indsats.
Det er stærkt kritisabelt, når magtanvendelse og frihedsberøvelser sættes i værk
for at undgå at tilføre de økonomiske og faglige ressourcer, som er nødvendige
for at yde en kvalificeret pædagogisk indsats for sårbare mennesker. I den for-
stand bliver lovforslagets nærmest rituelle gentagelse af, at indgrebet over for
borgeren kun må gennemføres, såfremt der ikke kan opnås resultater med pæ-
dagogisk indsats, en hul frase.
Det gælder i særdeleshed forslaget om etablering af de sikrede rum, hvor borge-
ren kan indespærres i tilfælde af konflikt med personale eller medbeboere. Men
det gælder også forslaget om yderligere aflåsningsmuligheder i de sikrede afde-
linger. ’Når de udviklingshæmmede er låst inde behøver man jo ikke yde dem en
pædagogisk indsats - og så kan personalet sættes til noget andet i mellemtiden,
eller måske kan man reducere personalegruppen med endnu et par stykker’.
Visitation og åbning af post
Det fremgår af forslaget, at indførelsen af kropsvisitation og åbning af post uden
samtykke både omfatter domsanbragte i ikke-sikrede og sikrede boformer.
De foreslåede udvidede indgrebsmuligheder til personalet vil således også kom-
me til at berøre en stor gruppe beboere uden dom i botilbud efter Servicelovens
§ 108, idet disse tiltag ikke kan undgå at blive registreret af de øvrige beboere i
det botilbud, hvor den domfældte er anbragt.
Dette er stærkt problematisk og vil bidrage til en ’fængselsstemning’, der ikke
kan undgår at få negativ betydning for ikke-domsanbragte borgere. Borgere, der
jo lever deres liv med udgangspunkt i en boform, som vi ellers ved højtidelige
handicappolitiske lejligheder, ynder at kalde deres hjem.
Landsforeningen LEV opfordrer på det kraftigste til, at det nøje overvejes, hvor-
vidt denne udvikling er ønskelig. Ønsker regering og Folketing virkelig at styrke
det i forvejen markante institutionspræg i en stor gruppe (ikke domsanbragte)
udviklingshæmmedes tilværelse?
Vi opfordrer til, at man som minimum ændrer lovforslaget således, at visitation
og åbning af post udelukkende omfatter sikrede afdelinger.
Med venlig hilsen
Sytter Kristensen
Landsformand
2
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0032.png
Katrine Nyborg ([email protected]), Laura Brogaard Poulsen ([email protected])
Til:
Fra:
Jan Hempel ([email protected])
Titel:
VS: Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter,
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Sendt:
16-09-2016 12:46:08
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Forslag til lov om ændring af lov om social service (Undersøgelse af effekter
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særligt afsondret isolationsrum).pdf; Paralleltekster -
lov om ændring af lov om social service.pdf;
Til SIM.
Att. Katrine Nyborg.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til lovforslaget.
På forbundets vegne - og med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
H.C. Andersens Boulevard 38
DK-1553 København V
Tlf.
E-mail
+45 3345 5900
[email protected]
Fra:
Lovekspeditionen [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. september 2016 15:11
Til:
Udsendelse fra SOCIAL- OG INDENRIGSMINISTERIET ([email protected]) <[email protected]>
Cc:
Elsebeth Jensen <[email protected]>; Katrine Nyborg <[email protected]>; Laura Brogaard Poulsen <[email protected]>
Emne:
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter,
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Holmens Kanal 22, 1060 København K
Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail
[email protected]
J.nr. 2016 - 3656
Dato 15.09.2016
Til de på vedlagte høringsliste anførte
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service
(undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten
samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Med venlig hilsen
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Elsebeth Jensen
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0034.png
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0035.png
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0036.png
Til:
Cc:
Katrine Nyborg ([email protected])
Laura Brogaard Poulsen ([email protected]), Kristian Dalsgaard ([email protected]), Helle Haxgart
([email protected])
Fra:
Direktion ([email protected])
Titel:
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter, aflåsning
af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Sendt:
23-09-2016 10:46:42
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Forslag til lov om ændring af lov om social service (Undersøgelse af effekter
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særligt afsondret isolationsrum).pdf; Paralleltekster -
lov om ændring af lov om social service.pdf; smime.p7s;
Til Social- og Indenrigsministeriet
Under henvisning til mail af 15. september 2016 (Sagsnr.: 2016-3656) om høring over forslag til lov om ændring af lov om
ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse
af særlige isolationsrum), skal det meddeles, at Statsforvaltningen ikke har bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Rikke Hinrichsen
direktionsassistent
Statsforvaltningen
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 72 56 70 00
Direkte telefon: 72 56 79 77
Mail:
[email protected]
Web:
www.statsforvaltningen.dk
Send e-mails til Statsforvaltningen via din digitale postkasse på
www.borger.dk
Denne mail og enhver vedhæftet fil er fortrolig. Hvis du ikke er den rette modtager, bedes du venligst omgående underrette os og
derefter slette mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive oplysninger om indholdet. På forhånd tak.
Fra:
Lovekspeditionen [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. september 2016 15:11
Til:
Udsendelse fra SOCIAL- OG INDENRIGSMINISTERIET ([email protected])
Cc:
Elsebeth Jensen; Katrine Nyborg; Laura Brogaard Poulsen
Emne:
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service (undersøgelse af effekter,
aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Social-og-I-white
Holmens Kanal 22, 1060 København K
Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail
[email protected]
J.nr. 2016 - 3656
Dato 15.09.2016
Til de på vedlagte høringsliste anførte
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om social service
(undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten
samt oprettelse af særlige isolationsrum)
Med venlig hilsen
Elsebeth Jensen
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0038.png
Socialpædagogerne
Brolæggerstræde 9
1211 København K
Telefon 72 48 60 00
Fax 72 48 60 01
Email: [email protected]
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Mail:
[email protected]
Kopi:
[email protected]
Girokonto 402-3951
Ref.: MFG/lh
Dok.nr.: 3153062
Sag.nr.: 2016-SLCSFA-02077
12. oktober 2016
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service
Social- og Indenrigsministeriet har den 15. september 2016 bedt Socialpædagogernes
Landsforbund om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
social service. Forslagene inkluderer konsekvensændringer som følge af lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge samt udvidelse af indgrebsmuligheder i servicelovens kapitel 24 a
(undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af
særlige isolationsrum).
Konsekvensændringer som følge af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
§ 63 a - 63 c er konsekvensændringer som følge af lov om voksenansvar for anbragte børn
og unge. Det fremgår heri, at kompetencen til at træffe afgørelse om anbringelse på en sikret
døgninstitution flyttes fra kommunalbestyrelsen til Børne- og Ungeudvalget. Socialpædago-
gerne er enige heri, idet disse børn og unges restsikkerhed yderligere styrkes.
Udvidelse af indgrebsmulighederne i servicelovens kapitel 24 a
Baggrunden for lovudkastet er, at regeringen finder de gældende regler i serviceloven over
for personer, der anbringes i en boform efter servicelovens § 108 på baggrund af en straffe-
retlig afgørelse afsagt ved dom eller kendelse, for utilstrækkelige i forhold til at sikre formålet
med anbringelsen, herunder til at forebygge eller forhindre, at de pågældende begår krimina-
litet under anbringelsen. Regeringen finder derfor, at der er behov for at supplere indgrebs-
mulighederne i servicelovens kapitel 24 a med yderligere indgrebsmuligheder samtidig med,
at de gældende indgrebsmuligheder forbliver uændrede.
På den baggrund foreslås det, at de nuværende regler suppleres med yderligere indgrebsmu-
ligheder både på boformer, der ikke er særligt sikret, og på særligt sikrede afdelinger (Kofo-
edsminde) uden retskendelse, når det skønnes nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæs-
sige hensyn samt for at forebygge eller forhindre ny kriminalitet: Indførelse af mulighed for
undersøgelse af, om den anbragte har effekter på sin person samt indførelse af mulighed for
åbning og kontrol af post til den anbragte.
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0039.png
Derudover foreslås det, at de nuværende regler suppleres med følgende yderligere ind-
grebsmuligheder alene på særligt sikrede afdelinger (Kofoedsminde): Undersøgelse af effek-
ter, herunder tasker og pakker, der bringes ind i boformen af besøgende og opbevaring af
effekter under besøget. Endvidere indførelse af mulighed for at aflåse den anbragtes bolig for
natten samt mulighed for at kunne aflåse en særlig sikret afdeling samt indførelse af mulig-
hed for brug af isolationsrum i forbindelse med særligt sikrede afdelinger, når der er over-
hængende fare for, at personen vil skade sig selv eller andre. Isolationen skal være så kort-
varig (maksimalt fire timer) og skånsom som muligt.
Socialpædagogerne vil, som en generel bemærkning, hvilket vi ligeledes tidligere har frem-
draget, opfordre til, at beslutninger om de nævnte indgreb baseres på en retskendelse. Det
mener vi, at alle indgrebsmuligheder bør være, de eksisterende såvel som de foreslåede.
Indgreb, der ikke er forankret i en retskendelse – som forslaget lægger op til – svækker bor-
gernes retssikkerhed. Endvidere mener Socialpædagogerne, at når det er lagt over til at være
lederens, og sidste instans personalets skøn, mener vi, at det kan lægge et stort ansvar og
pres på personalet om, at der skønnes rigtigt. Dette er særligt gældende omkring meget
vidtgående indgreb, som i tilfældet med forslaget om isolation.
Socialpædagogerne finder, at der kan være en vis ræson i de konkrete udvidelser omkring
kropsvisitation, brevkontrol samt kontrol af besøgende (Kofoedsminde) og at det i nogle situ-
ationer kan være nødvendigt i forhold til at kunne forhindre kriminalitet samt øge sikkerhe-
den for de ansatte. Dette ændrer dog ikke ved, at vi finder de pågældende indgreb af en så
relativt omfattende karakter, der tilsiger, at det bør være en beslutning, der tages i retssy-
stemet. Hertil skal der sikres en hurtig behandling i retssystemet, når en kommune via lede-
ren af en boform anmoder om en beslutning, hvor fx en akutbestemmelse kan overvejes.
Men Socialpædagogerne ser det ikke – med bemærkningernes reference til evalueringen af
reglerne fra Rambøll – i væsentligt grad argumenteret i bemærkningerne, at der er et behov
for at supplere indgrebsmulighederne. Socialpædagogernes Landsforbund kan på den bag-
grund derfor være i tvivl om forslagenes nødvendighed, om der er et reelt behov, hvilket
naturligvis er væsentligt indgrebenes vidtgående karakter taget i betragtning?
Sidst finder Socialpædagogerne, at forslaget om mulighed for at træffe afgørelse om isolation
af en særdeles omfattende karakter, hvorfor vi er meget betænkelige ved denne del af for-
slaget. I forlængelse heraf er behovet for muligheden for isolation ikke – så vidt Socialpæda-
gogerne kan se – en del af evalueringen fra Rambøll. Vi ser derfor ikke, at omfangets pro-
blem, og dermed behovet for brug af isolation, er godtgjort i bemærkningerne.
Venlig hilsen
Marie Sonne
forbundsnæstformand
2
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0040.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
J.nr.
40A-VL-59-16
Den
16/09-2016
Social- og Indenrigsministeriet har ved brev af 15. september 2016 (sagsnr. 2016-3656)
anmodet om eventuelle bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af lov om
social service (undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt
oprettelse af særlige isolationsrum).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Helle Bertung
Asmilsklostervej 21, 8800 Viborg
Tlf. 99 68 80 00
www.vestrelandsret.dk
L 54b - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1685386_0041.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den
J.nr. SOA-ØL-60-l 6
mit: cr
19 SEP. 2016
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til [email protected] og [email protected]
Social- og Indenrigsministeriet har ved brev af 15. september 2016 (Sagsnr. 2016-3656) anmodet
om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service (undersøgelse af effekter, aflåsning af værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af
særlige isolationsrum).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Ben Carlsen
/
El
Brcdgad 59, 1260 Kobcnlrnvn K.
Tlf 99686200
Hjemincsidc: www.oestrclandsvet.dk