Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17, Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17, Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 54 , L 54 A , L 54 B
Offentligt
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016-8650
Doknr.
424020
Dato
26-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 21. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 (L 54) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4:
”Vil ministeren for hver enkelt indgrebsmulighed redgøre for, hvem der helt konkret har
efterlyst et behov for at indføre dem?”
Svar:
Den 9. februar 2016 fik Social- og Indenrigsudvalget oversendt Rambølls evaluering af
virkninger af kapitel 24 a i serviceloven om fuldbyrdelse af strafferetlige foranstaltnin-
ger m.v. I den forbindelse blev Social- og Indenrigsudvalget oplyst om overvejelser om
behovet for skærpede indgrebsmuligheder på den særligt sikrede afdeling for voksne
(Kofoedsminde). Som opfølgning fik udvalget den 7. juli 2016 en orientering om, at
regeringen i det kommende folketingsår ville fremsætte lovforslag om supplerende
indgrebsmuligheder på området, bl.a. så personalet kunne få de nødvendige redska-
ber til at stoppe, at telefoner og simkort kommer ind med besøgende til anbragte på
særligt sikrede afdelinger for voksne.
På baggrund af erfaringerne med reglerne, herunder Rambølls evaluering af lovæn-
dringen fra december 2015, har der vist sig områder, hvor der kan være behov for
yderligere afgrænsede indgrebsmuligheder over for personkredsen med henblik på at
styrke personalets mulighed for at opretholde orden og sikkerhed samt at forebygge
og forhindre kriminalitet.
Derudover har Social- og Indenrigsministeriet haft løbende dialog med Region Sjæl-
land og den særligt sikrede institution, Kofoedsminde, omkring behovet for yderligere
indgrebsmuligheder. Social- og Indenrigsministeren besøgte den 26. oktober 2015
Kofoedsminde og holdt den 30. oktober 2015 et opfølgningsmøde med deltagelse fra
Region Sjælland, der er driftsherre for stedet, og forstanderen fra Kofoedsminde. På
baggrund af besøget indsendte Region Sjælland den 28. oktober 2015 et brev med
beskrivelse af de indgrebsmuligheder, som vurderes nødvendige for at skærpe sik-
kerheden i.
Undersøgelse af den anbragtes person
Evalueringen viser bl.a., at flere af de interviewede medarbejdere og ledere påpeger,
at de oplever nogle begrænsninger ved lovens udformning i forhold til manglende
hjemmel til at kropsvisitere borgere. Både medarbejdere og ledere pointerer, at under-
søgelsen af en anbragt borgers opholdsrum eller ejendele i nogle situationer kan være
overflødig og nærmest fremstå absurd, når man ikke samtidig har mulighed for at
kropsvisitere den anbragte borger. Medarbejderne fortæller, at borgeren i så fald blot
kan gemme den genstand, der ledes efter i sin lomme eller et andet sted på kroppen,
uden at personalet kan handle. Personalets mulighed er da at tilkalde politiet, men i