Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17, Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17, Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 54 Bilag 4, L 54 A Bilag 4, L 54 B Bilag 4
Offentligt
1692513_0001.png
Enhed
Handicap
Sagsbehandler
Laura Brogaard
Poulsen/Katrine
Nyborg
Sagsnr.
2016 - 3656
Doknr.
424236
Dato
23-11-2016
Teknisk gennemgang af forslag til lov om ændring af lov
om social service (Undersøgelse af effekter, aflåsning af
værelser og afdelinger om natten samt oprettelse af sær-
lige isolationsrum m.v.)
Generelt
Servicelovens kapitel 24 a indeholder allerede i dag en række indgrebsmuligheder,
som kan anvendes over for borgere med nedsat psykisk funktionsevne, som er an-
bragt i en boform efter servicelovens § 108
på baggrund af en strafferetlig afgørelse.
Med lovforslaget foreslås det, at de eksisterende indgrebsmuligheder suppleres med
fem yderligere indgrebsmuligheder.
Behovet for yderligere indgrebsmuligheder udspringer for det første af en række kon-
krete sager, hvor det har vist sig, at de eksisterende indgrebsmuligheder ikke er til-
strækkelige til at forhindre, at de anbragte borgere fortsætter deres kriminelle adfærd
fra boformen. Hertil kommer, at den sikrede institution, Kofoedsminde, har efterspurgt
yderligere indgrebsmuligheder.
Det er vigtigt at understrege, at de nye muligheder kun kan anvendes over for borgere
med mental retardering, der er anbragt på boformen på baggrund af en dom. Mål-
gruppen for de foreslåede indgrebsmuligheder er således den samme som for de
eksisterende indgrebsmuligheder. Der er lagt op til, at to af indgrebsmulighederne skal
gælde for alle boformer, der huser borgere, der er anbragt på baggrund af en straffe-
retlig afgørelse - men altså kun over for netop disse borgere -, og at de resterende tre
alene skal gælde for den sikrede institution, Kofoedsminde.
Det overordnede formål med lovforslaget er at forebygge og forhindre, at de anbragte
borgere begår ny kriminalitet, og at sikkerheden og ordenen på boformen bevares.
Det gælder både i forhold til de personer, som en evt. ny kriminalitet går ud over –
både uden for boformen, men evt. også de andre beboere på boformen – men også i
forhold til den anbragte borger selv. Således er det i den anbragtes interesse, at ved-
kommende ikke har mulighed for at fortsætte sin kriminelle adfærd og dermed risikere
at få yderligere strafferetlige domme. Det bemærkes i den henseende, at behovet
blandt andet udspringer af, at borgere, som er anbragt på baggrund af en pædofili-
dom, har kunnet fortsætte med at forurette børn via internettet.
Ligesom de eksisterende indgrebsmuligheder hviler lovforslaget på princippet om
proportionalitet. Det er således understreget i lovforslaget, at en socialpædagogisk
indsats altid skal gå forud for anvendelse af tvangsindgreb, og at tvangsindgreb alene
bør anvendes, når det er absolut nødvendigt, og formålet ikke kan nås ved mindre
indgribende foranstaltninger.
L 54a - 2016-17 - Bilag 4: Notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 24. november 2016
1692513_0002.png
De indgrebsmuligheder, som eksisterer i dag bygger på samme hensyn. Den vurde-
ring, som personalet på boformerne fremover vil skulle foretage i forhold til de nye
indgreb ligger dermed op ad den vurdering, som personalet allerede foretager i dag.
De foreslåede indgrebsmuligheder vil være omfattet af reglerne om registrering og
indberetning af indgreb, ligesom de eksisterende indgrebsmuligheder er.
Endelig er der tale om kan-bestemmelser, som bostedet kan beslutte at anvende, hvis
den socialpædagogiske indsats er utilstrækkelig til at sikre ro og orden og forebygge
og forhindre, at de anbragte begår ny kriminalitet.
Udover de omtalte foreslåede indgrebsmuligheder indeholder lovforslaget konse-
kvensrettelser på børneområdet som følge af vedtagelsen af lov om voksenansvar.
2
L 54a - 2016-17 - Bilag 4: Notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 24. november 2016
1692513_0003.png
1. Indførelse af mulighed for undersøgelse af, om den anbragte har effekter på
sin person
Forslaget
Det foreslås, at den gældende indgrebsmulighed om undersøgelse af den anbragtes
opholdsrum og ejendele suppleres af en mulighed for, at der uden retskendelse kan
træffes afgørelse om undersøgelse af, hvilke effekter den anbragte har på sin person,
når det skønnes nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, herunder for
at forebygge eller forhindre kriminalitet.
Formålet med forslaget
Formålet med denne indgrebsmulighed er at forhindre, at den anbragte dømte opbe-
varer fx SIM-kort eller knive på sin person. De eksisterende indgrebsmuligheder, hvor
der udelukkende kan foretages undersøgelser af den anbragtes opholdsrum, er ikke
tilstrækkelige til at sikre sikkerheden og forhindre de anbragte i at begå ny kriminalitet,
da personalet ikke kan undersøge, hvilke effekter den anbragte har på sin person.
Baggrund for forslaget
Baggrunden for forslaget er Rambølls evaluering af virkninger af kapitel 24 a i service-
loven om fuldbyrdelse af strafferetlige foranstaltninger m.v., som viser, at flere af de
interviewede medarbejdere og ledere påpeger, at de oplever nogle begrænsninger
ved lovens udformning i forhold til manglende hjemmel til at kropsvisitere borgere.
Både medarbejdere og ledere pointerer, at undersøgelsen af en anbragt borgers op-
holdsrum eller ejendelen i nogle situationer kan være overflødig og nærmest fremstå
absurd, når man ikke samtidig har mulighed for at kropsvisitere den anbragte borger.
Medarbejderne fortæller, at borgeren i så fald blot kan gemme den genstand, der le-
des efter, i sin lomme eller et andet sted på kroppen, uden at personalet kan handle
på det. Personalets eneste mulighed er da at tilkalde politiet, men i praksis berettes
der på tværs af boformerne og anbringelsesstedet, at det er sjældent at politiet har tid
og ressourcer til at komme.
Derudover har Region Sjælland efterspurgt indgrebsmuligheden.
Det foreslås, at indgrebsmuligheden både gælder for sikrede boformer (Kofoedsmin-
de) og andre boformer, der huser borgere, som er anbragt på baggrund af en straffe-
retlig afgørelse – men altså kun specifikt for denne gruppe af borgere. Dette fordi det
vurderes, at indgrebsmuligheden vil bidrage til en skærpet sikkerhed på alle disse
boformer samt forhindre, at den anbragte kan smugle effekter som fx mobiltelefoner
med ind og dermed have mulighed for at fortsætte med at begå kriminalitet.
3
L 54a - 2016-17 - Bilag 4: Notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 24. november 2016
1692513_0004.png
2. Åbning og kontrol af post til den anbragte
Forslaget
Det foreslås, at den gældende indgrebsmulighed om undersøgelse af den anbragtes
opholdsrum og ejendele suppleres af en mulighed for, at der uden retskendelse kan
træffes afgørelse om åbning og kontrol af post til den anbragte, når det skønnes nød-
vendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, herunder for at forebygge eller
forhindre kriminalitet.
Formålet med forslaget
Formålet med indgrebsmuligheden er at forhindre, at de anbragte via posten får
smuglet fx børnepornografisk materiale ind på en USB-stik, lommeknive eller stoffer
ind, der kan true sikkerheden på botilbuddet. De eksisterende indgrebsmuligheder,
hvor der udelukkende kan foretages undersøgelser af den anbragtes opholdsrum, er
ikke tilstrækkelige til at sikre sikkerheden og forhindre de anbragte i at begå ny krimi-
nalitet, da personalet ikke kan undersøge, hvad den anbragte får tilsendt med posten.
Baggrunden for forslaget
Indgrebsmuligheden foreslås på baggrund af et ønske fra Region Sjælland om, at der
indføres hjemmel til undersøgelse af postforsendelser og pakker, der bringes ind på
Kofoedsminde, da dette vil skærpe sikkerheden på Kofoedsminde.
Det foreslås, at indgrebsmuligheden også gælder for andre boformer, der huser bor-
gere, som er anbragt på baggrund af en strafferetlig afgørelse – men altså kun speci-
fikt for denne gruppe af borgere, da indgrebsmuligheden også vil bidrage til en skær-
pet sikkerhed på disse boformer.
4
L 54a - 2016-17 - Bilag 4: Notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 24. november 2016
1692513_0005.png
3. Undersøgelse og opbevaring af effekter for besøgende på særligt sikrede
afdelinger
Forslaget
Det foreslås, at personalet uden retskendelse kan undersøge effekter, der bringes ind
af besøgende til anbragte dømte på særligt sikrede afdelinger. Indgreb efter bestem-
melsen kan alene foretages ved mistanke om, at den besøgende medbringer effekter,
der kan true ordenen eller sikkerheden på botilbuddet eller bruges til at begå ny krimi-
nalitet. Ved mistanke forstås, at personalet har en rimelig grund til at formode, at den
besøgende medbringer de netop nævnte effekter. Indgrebsmuligheden skal alene
gælde for sikrede boformer, dvs. Kofoedsminde.
Formålet med forslaget
Formålet med indgrebsmuligheden er at forhindre, at besøgende til de anbragte
smugler fx elektronisk kommunikationsudstyr ind – og dermed får adgang til nettet –
eller stoffer og våben, der kan true sikkerheden på botilbuddet. De eksisterende ind-
grebsmuligheder, hvor der udelukkende kan foretages undersøgelser af den anbrag-
tes opholdsrum, er ikke tilstrækkelige til at sikre sikkerheden og forhindre de anbragte
i at begå ny kriminalitet, da personalet ikke kan undersøge, hvad besøgende med-
bringer i lommer, tøj, tasker m.v.
Udgangspunktet er, at formålet med indgrebet ikke hensigtsmæssigt kan nås ved
mindre indgribende initiativer, for eksempel bør de besøgende få et tilbud om at lade
tasker stå i et aflåst rum eller skab under besøget.
Forslaget er en forlængelse af de to foregående indgrebsmuligheder, men forslaget
foreslås begrænset til sikrede boformer, dvs. Kofoedsminde, da det er vurderingen, at
det er her, udfordringen er størst.
Baggrunden for forslaget
Indgrebsmuligheden foreslås på baggrund af et ønske fra Region Sjælland om, at der
indføres hjemmel til undersøgelse af besøgendes tasker og pakker, der bringes ind på
Kofoedsminde, da dette vil skærpe sikkerheden på Kofoedsminde.
5
L 54a - 2016-17 - Bilag 4: Notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 24. november 2016
1692513_0006.png
4. Aflåsning på særligt sikrede afdelinger
Forslaget
Det er allerede i dag muligt at aflåse en anbragt dømt borgers bolig om natten i op til 8
timer i perioden kl. 21.00 – 8.00, hvis der er nærliggende risiko for, at den anbragte
ellers vil undvige fra boformen. Med lovforslaget skabes der mulighed for, at denne
indgrebsmulighed også kan anvendes af ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn,
herunder for at forebygge eller forhindre kriminalitet. Indgrebsmuligheden skal alene
gælde for sikrede boformer, dvs. Kofoedsminde.
De eksisterende betingelser for at aflåse en borgers bolig om natten videreføres. Det
er således en forudsætning, at indgrebet er forsvarligt og ikke indebærer en
sundhedsmæssig risiko for den anbragte, og at den anbragte ikke er selvmordstruet.
Derudover er det en forudsætning, at den anbragte har tilkaldemuligheder, som den
pågældende er i stand til at betjene, og at personalet via disse kan tilkaldes, samt at
den anbragte har adgang til toilet og vand, og at der iværksættes jævnlig overvågning
i det tidsrum, hvor den pågældende er låst inde.
Formålet med forslaget
Formålet med indgrebet er at begrænse de anbragtes muligheder for at udveksle ulov-
lige effekter, som fx SIM-kort eller stoffer. Men det kan også modvirke en uhensigts-
mæssig døgnrytme, der går ud over de anbragtes livskvalitet og mulighed for bedring.
Aflåsning for natten kan således understøtte personalets socialpædagogiske indsats
over for de anbragte.
Baggrunden for forslaget
Indgrebsmuligheden foreslås for det første på baggrund af, at Rambølls evaluering af
virkninger af kapitel 24 a i serviceloven om fuldbyrdelse af strafferetlige foranstaltnin-
ger m.v. viser, at personalet ønsker mulighed for at aflåse vinduer på boformen med
det formål at forhindre indlevering af ulovlige genstande. Personalet oplever, at an-
bragte borgere får leveret ulovlige og uhensigtsmæssige genstande denne vej, og at
øvrige beboere såvel som folk uden for boformen leverer stoffer, våben og mobiltele-
foner gennem anbragte borgeres vinduer.
For det andet foreslås indgrebsmuligheden på baggrund af et ønske fra Region Sjæl-
land om, at der indføres hjemmel til at aflåse beboerværelser om natten for at be-
grænse beboernes mulighed for at udveksle ulovlige effekter, samt for at skabe en
døgnrytme, hvor beboerne får sovet om natten og er udhvilede til de aktiviteter, de
deltager i om dagen. Muligheden for at låse til beboernes værelser om natten vurde-
res således både at skærpe sikkerheden og at bidrage positivt til beboernes livskvali-
tet.
6
L 54a - 2016-17 - Bilag 4: Notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 24. november 2016
1692513_0007.png
5. Brug af isolationsrum i forbindelse med særligt sikrede afdelinger
Forslaget
Det foreslås, at der gives mulighed for at placere borgeren i isolationsrum i op til fire
timer på særligt sikrede afdelinger (Kofoedsminde), når der er overhængende fare for,
at personen vil skade sig selv eller andre.
Isolationen skal være så kortvarig og skånsom som muligt. Det er en forudsætning, at
indgrebet er forsvarligt og ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko for den anbragte,
og at den anbragte ikke er selvmordstruet. Derudover er det en forudsætning, at den
anbragte har tilkaldemuligheder fra det særligt afsondrede isolationsrum, som den
pågældende er i stand til at betjene, og at personalet via disse kan tilkaldes, samt at
den anbragte har adgang til toilet og vand, og at der iværksættes jævnlig overvågning
i det tidsrum, hvor den pågældende er låst inde. Indgrebsmuligheden skal alene gæl-
de for sikrede boformer, dvs. Kofoedsminde.
Formålet med forslaget
Formålet med indgrebet er at give udadreagerende beboere en mulighed for at falde
til ro i et andet rum end deres eget, hvor der kan være risiko for, at de gør skade på
sig selv eller deres ting. Brugen af isolationsrum kan således bidrage til, at den an-
bragte skærmes mod unødige konflikter med de øvrige beboere og personalet og mod
at gøre skade på sig selv eller andre. Det er en betingelse for brug af isolationsrum, at
formålet med indgrebet – at sikre at den anbragte ikke gør skade på sig selv eller an-
dre – ikke kan opnås ved mindre indgribende initiativer. Proportionalitetsprincippet er
således fortsat gældende.
Baggrunden for forslaget
Indgrebsmuligheden foreslås på baggrund af et ønske fra Region Sjælland om at have
mulighed for i særlige situationer at anbringe en beboer i et særligt isolationsrum i en
kortere periode.
7