Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. februar 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Forsikring af frivillige m.v.)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og 3. Enhedslistens og SF‘s medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var
til 1. behandling den 2. december 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Inden-
rigsudvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn
til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
7. september 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del
– bilag 392 (folketingsåret 2015-16). Den 9. november 2016
sendte social- og indenrigsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til børne- og socialmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget ser med
stor tilfredshed på, at der nu gives kommunerne mulighed
for at tegne ansvars- og ulykkesforsikring for de frivillige,
der yder en stor indsats for borgere i både kommuner og re-
gioner.
DF, V, LA og KF er også meget optagede af at se på af-
bureaukratisering, hvor det giver god mening, samtidig med
at ingen relevante data og vigtige oplysninger går tabt. Det
mener partierne er tilfældet med dette lovforslag. De data,
kommunerne indberetter via § 18-redegørelsen om deres
økonomiske støtte til det frivillige sociale arbejde, indberet-
tes også via de kommunale regnskaber, og dermed er sam-
menlignelige data fortsat tilgængelige. Samtidig fremgår det
af det kommenterede høringsnotat over lovforslaget, side 6,
at ministeriet »påtænker desuden at lægge regnskabsdata ind
på noegletal.dk som støtte/indbygger, hvilket vil give et
sammenligningsgrundlag på tværs af kommuner til eventuelt
brug for dialogen mellem frivillige foreninger og kommu-
ner«. Der er således flere muligheder for at få oplysninger
om kommunernes økonomiske støtte til det frivillige sociale
arbejde, hvilket yderligere overflødiggør kommunernes pligt
til at indberette de samme data.
Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget, men kan ikke støtte ændringsforslagene fra EL
og SF. RV ser også gerne, at § 18-redegørelsen fortsat ind-
berettes. Men af høringsnotatet fremgår det, at ministeriet
vil lægge relevante regnskabsdata ind på noegletal.dk. Det
vil RV følge med stor interesse og se udmøntet i praksis.
Hvis det er en brugelig afløsning for § 18-redegørelsen, vil
den være mindre relevant fremover.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt de stil-
lede ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det fornuf-
tigt, at kommuner og regioner får mulighed for at tegne an-
svars- og ulykkesforsikring for borgere, der udfører en fri-
villig indsats. Dybest set burde det være overflødigt, for
kommuner og regioner bør kun anvende frivillige via et
AX019736