Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. februar 2017
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Forsikring af frivillige m.v.)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og 3. Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var
til 1. behandling den 2. december 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Inden-
rigsudvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn
til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
7. september 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del
– bilag 392 (folketingsåret 2015-16). Den 9. november 2016
sendte social- og indenrigsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til børne- og socialmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget som fremsat, men kan ikke støtte hverken ELs
eller SFs ændringsforslag.
DF, V, LA og KF ser med stor tilfredshed på, at der nu
gives kommunerne mulighed for at tegne ansvars- og ulyk-
kesforsikring for de frivillige, der yder en stor indsats for
borgere i både kommuner og regioner.
DF, V, LA og KF er også meget optagede af at se på af-
bureaukratisering, hvor det giver god mening, samtidig med
at ingen relevante data og vigtige oplysninger går tabt. Det
mener partierne, er tilfældet med dette lovforslag.
De data, kommunerne indberetter via § 18 redegørelsen
om deres økonomiske støtte til det frivillige sociale arbejde,
indberettes også via de kommunale regnskaber, og dermed
er sammenlignelig data fortsat tilgængelige. Samtidig frem-
går det af det kommenterede høringsnotat over lovforslaget,
jf. side 6, at ministeriet »påtænker desuden at lægge regn-
skabsdata ind på noegletal.dk som støtte/indbygger, hvilket
vil give et sammenligningsgrundlag på tværs af kommuner
til eventuelt brug for dialogen mellem frivillige foreninger
og kommuner.« Der er således flere muligheder for at få op-
lysninger om kommunernes økonomiske støtte til det frivil-
lige sociale arbejde, som yderligere overflødiggør kommu-
nernes pligt til at indberette de samme data.
<>
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer
for lovforslaget under forudsætning af, at ændringsforslag
nr. 2 vedtages, således at den del af forslaget, der handler
om at afskaffe kommunernes pligt til årligt at redegøre for
deres samarbejde med frivillige organisationer og forenin-
ger, udgår. Den del af lovforslaget har i øvrigt mødt stor kri-
tik fra mange frivillige organisationer, bl.a. Center for Fri-
villigt Socialt Arbejde, Kræftens Bekæmpelse, Mødrehjæl-
DokumentId
Journalnummer