Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 5 Bilag 1
Offentligt
1671836_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
[email protected]
cc: [email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
Ankestyrelsen har ikke bemærkninger til ændringen af sprogbrug fra
styrelseschef til direktør eller de foreslåede lovændringer i øvrigt.
Udover de ændringer lovforslaget allerede indeholder, foreslår
Ankestyrelsen følgende ændringer:
a.
Sekretariatsbistand til råd og nævn
10. august 2016
J.nr. 2016-0017-33197
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
Ankestyrelsen yder sekretariatsbistand til flere nævn, hvor dette er
bestemt ved lov eller ved beslutning om opgavefordelingen inden for
ministerområdet. I de tilfælde, hvor det er reguleret i
speciallovgivningen, forekommer det upraktisk samtidig at regulere via
retssikkerhedsloven.
Vi foreslår derfor retssikkerhedslovens § 50, stk. 3 affattet således:
”Stk. 3. Ankestyrelsen yder sekretariatsbetjening til råd og nævn i det
omfang, det følger af lov eller bekendtgørelse, eller er bestemt af social-
og indenrigsministeren”.
Ankestyrelsen vedlægger en oversigt over nævn, som Ankestyrelsen
yder sekretariatsbistand for (bilag 1).
b.
Beslutninger, retssikkerhedslovens § 57
Retssikkerhedslovens § 57 vedrører beslutninger dvs. processkridt og
ikke egentlige afgørelser. Ankestyrelsen foreslår § 57 med tilhørende
overskrift affattet således:
”Beslutninger
§ 57.
Direktøren for Ankestyrelsen kan beslutte:
1) om en tidligere afgjort sag skal genoptages.
1
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
2) om en klage over en afgørelse om botilbud efter kapitel 20 i lov
om social service opsættende virkning, jf. § 72, stk. 4.”
c. Ankestyrelsens sagsoplysning ved behandling af klager over
afgørelser truffet af Udbetaling Danmark
Ankestyrelsen foreslår, at der i retssikkerhedslovens § 64a, stk. 1, 2.
pkt., indføres hjemmel til, at Ankestyrelsen kan indhente oplysninger i
sager fra Udbetaling Danmark uden udtrykkeligt samtykke fra borgeren.
Den mulighed, som Ankestyrelsen har i fx kommunale sager efter
retssikkerhedslovens § 11a, stk. 6, til at indhente oplysninger til sagen,
medmindre borger gør indsigelse inden en bestemt frist, gælder ifølge
bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 64a, stk. 1, 2. pkt., ikke i
Udbetaling Danmark sager, da bestemmelsen ikke henviser til § 11a,
stk. 6.
Retssikkerhedsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, henviser derimod til
retssikkerhedslovens § 11a, stk. 6, og giver derfor Ankestyrelsen denne
mulighed. Der er således hjemmel i bekendtgørelsen til, at Ankestyrelsen
i Udbetaling Danmark sager kan indhente oplysninger til sagen,
medmindre borger gør indsigelse inden en bestemt frist.
Ankestyrelsen vil som nævnt foreslå, at denne mulighed kommer til at
fremgå direkte af lovbestemmelsen.
d. Ankestyrelsens adgang til terminaladgang til indkomstregister
Ankestyrelsen foreslår samtidig, at der i retssikkerhedslovens § 64 a,
stk. 1, 2. pkt., også indføres hjemmel til, at Ankestyrelsen ved
behandlingen af Udbetaling Danmark sager får terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret, jf. retssikkerhedslovens §
11 a, stk. 5.
Den mulighed, som Ankestyrelsen har i fx kommunale sager efter
retssikkerhedslovens § 11 a, stk. 5 til at få terminaladgang til de
nødvendige oplysninger i indkomstregisteret, gælder ifølge
bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 64 a, stk. 1, 2. pkt., ikke i
Udbetaling Danmark sager, da bestemmelsen ikke henviser til § 11 a,
stk. 5.
Retssikkerhedsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, henviser til
retssikkerhedslovens § 11 a, stk. 5, og giver derfor Ankestyrelsen denne
mulighed. Der er således hjemmel i bekendtgørelsen til, at Ankestyrelsen
i Udbetaling Danmark sager kan få terminaladgang.
Ankestyrelsen vil foreslå, at denne mulighed, ligesom under punkt c,
kommer til at fremgå direkte af lovbestemmelsen.
2
2
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
3
3
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til [email protected] og [email protected]
10. august 2016
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge
Dansk Erhverv har modtaget høringen den 24. juni og har på grund af sommerferien derfor ikke har
haft mulighed for at inddrage sine medlemsorganisationer- og virksomheder. Lovforslaget samler dels
en række mindre lovændringer med præciseringer og forenklinger i særligt lov om social service og lov
om retssikkerhed. Disse elementer har Dansk Erhverv ingen bemærkninger til.
Dansk Erhverv arbejder overordnet for en effektiv offentlig sektor, hvor private og selvejende aktører
kan tilbyde alternativer til den offentlige opgaveløsning. På det specialiserede socialområde repræsen-
terer Dansk Erhverv bl.a. medlemmer, der efter servicelovens regler driver tilbud for udsatte børn og
unge, udsatte voksne samt tilbud til mennesker med handicap. På den baggrund har Dansk Erhverv
således bemærkninger til den del af lovforslaget, der handler om at give kommunerne udvidede mulig-
heder for overtagelse af regionale tilbud.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv kan således
ikke
støtte lovudkastets § 1, punkt 7 og mener, at det vil have endog meget
store negative konsekvenser for sammensætningen af tilbud på det sociale område.
Forslaget giver muligheder for kommunerne til overtagelse af regionale tilbud, hvor disse er belig-
gende i andre kommuner. Med forslaget fortsættes og udvides i stedet en ordning, som Dansk Erhverv
vurderer i dag ikke opfylder de oprindelige intentioner, nemlig at sikre større økonomisk og faglig bæ-
redygtighed parallelt med en høj grad af specialisering.
Dansk Erhverv peger på, at flere tidligere amtskommunale tilbud fra før 2007 i dag er velfungerende
selvejende tilbud og netop bidrager til ambitionerne om en høj grad af specialisering og faglig bære-
dygtighed for specifikke målgrupper af borgere med særlige behov.
4
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Dansk Erhverv mener derfor, at forslaget er en forkert vej for socialpolitikken, hvis kommuner får lov
til at drive institutioner og øvrige former for tilbud i andre kommuner. I en situation, hvor private og
selvejende tilbud i dag bidrager til dels en høj grad af kvalitet og specialisering, men også til konkur-
rence og øget faglig og økonomisk gennemsigtighed på socialområdet.
I dag hjemtager kommunerne i stigende grad borgere til egne tilbud fra andre kommuners, regioners
og private tilbud. Det sker for at optimere egne tilbud inden for kommunegrænsen, men uden viden
om, hvorvidt tilbuddet er det bedste til prisen. Forslaget risikerer at skabe mindre gennemsigtighed og
mindre konkurrence på det specialiserede socialområde.
Alternativt til forslaget peger Dansk Erhverv i stedet på en løsning, hvor kommunerne på lige vilkår
med private og selvejende kan byde på overtagelsen af regionale tilbud.
Med venlig hilsen
Rasmus Larsen Lindblom
Velfærdspolitisk fagchef
5
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0006.png
Til Social- og Indenrigsministeriet
Att.: Maria Schultz
E-mail:
[email protected]
Cc:
[email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 7. juli 2016
Sag 16-2016-00481 – Dok. 262044/mmh_dh
Danske Handicaporganisationers (DH) høringssvar til lov om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område mv. (optagelse i botilbud
uden samtykke)
DH takker for muligheden for at komme med bemærkninger til lov om ændring af lov om
social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område mv.
Lovforslaget er et samlelovforslag og DH’s bemærkninger omhandler alene indførelse af
mulighed for at en borger, der ikke er i stand til at give samtykke, kan optages i et særligt
botilbud straks, såfremt alle klageberettigede er enige, uanset at særlige forhold ikke gør det
påkrævet at iværksætte flytningen straks.
Optagelse i botilbud uden samtykke
Det foreslås, at ændre retssikkerhedslovens § 72, stk. 5, således at statsforvaltningen får
mulighed for, at kunne træffe afgørelse om, at optagelse i et særligt botilbud uden samtykke
efter servicelovens § 129, kan iværksættes straks, såfremt hensynet til den pågældende taler
herfor, og alle klageberettigede er enige heri. Dvs. at flytningen kan iværksættes straks, mod
i dag, hvor flytningen ikke kan iværksættes før klagefristen på 4 uger er udløbet.
DH læser lovforslaget således, at lempelse af reglerne om flytning uden samtykke gælder
for hele § 129, dvs. alle relevante målgrupper, selvom der i bemærkningernes punkt 6.2 kun
gives eksemplet med straks-optagelse i særligt botilbud af en patient med demens der
udskrives fra sygehuset.
Det betyder at også personer med handicap, der ikke kan give informeret samtykke, kan
straks-flyttes efter afgørelse fra Statsforvaltningen, såfremt hensynet til den pågældende
taler herfor og alle klageberettigede er enige.
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Danmarks Lungeforening • Danmarks Psoriasis Forening • Dansk Blindesamfund •
Danske Døvblindes Fællesrepræsentation • Dansk Epilepsiforening • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Laryngectomerede - Strubeløse •
Danske Døves Landsforbund • Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV • Landsforeningen Sind • Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose • LungePatient.dk • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede • Sammenslutningen af Unge Med
6
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0007.png
Det fremgår af de specifikke bemærkninger til nr. 9, at klageberettigede kan være ægtefælle,
en pårørende, en værge eller en anden repræsentant for den person afgørelsen vedrører, når
denne ikke selv er i stand til at klage.
DH vil gøre opmærksomme på, at der er mennesker med handicap fx mennesker med
udviklingshæmning, sindslidelse eller svær hjerneskade, der ikke har pårørende, netværk
eller andre der kan varetage deres interesser. Hertil kommer, at Ankestyrelsen i visse
tilfælde har afvist at pårørende kan klage, når en borger der ikke kan give informeret
samtykke, ikke er under værgemål. Her afvises de pårørende som klageberettigede.
DH kan ikke af lovforslaget se, om personer uden klageberettigede pårørende eller lignende
også vil være omfattet af lovforslaget. Vil der med lovændringen kunne træffes afgørelse
om straks-flytning for disse personer?
DH mener,
at lovforslaget må forholde sig til personer der ikke har klageberettigede
pårørende mv., men fortsat er omfattet af målgruppen for § 129, så disse borgeres
retstilstand er helt tydelig.
Kommunerne ønsker i stigende omfang, at kunne flytte personer i botilbud af forskellige
årsager. Det kan skyldes at ændringer af borgerens behov for støtte og at kommunen ikke vil
tildele den nødvendige hjælp i den eksisterende bolig (typisk botilbud). DH har også
eksempler på, at det skyldes at kommunerne ønsker at ’hjemtage’ borger fra et botilbud i en
anden kommune end borgerens handlekommune fordi handlekommunen har bygget et nyt
botilbud og ønsker at fylde pladserne op. I disse tilfælde er § 129 en vigtig beskyttelse af
borgernes retssikkerhed for ikke at blive flyttet mod deres vilje, uden at kriterierne for
flytning uden samtykke er opfyldt. Det er derfor særdeles vigtigt, at retstilstanden for
borgere der ikke har klageberettigede pårørende, værge eller lign. er fuldstændig klar.
DH mener,
at lovforslagets bemærkninger skal uddybes med en udtømmende beskrivelse
af, hvornår der kan siges at være ’enighed blandt de klageberettigede’, herunder hvilket
grundlag der skal være til stede for enigheden, og hvordan enigheden tilkendegives.
Endvidere skal det beskrives hvordan det sikres at alle klageberettigede er hørt, samt at
disse har fået de nødvendige oplysninger og mulighed for den fornødne rådgivning.
DH mener
desuden, at forslaget kunne præcisere, at straks-iværksættelsen ikke indebærer
ændrede kriterier for Statsforvaltningens afgørelse om flytning uden samtykke.
For uddybende bemærkninger, kontakt venligst chefkonsulent Maria Holsaae e-mail:
[email protected]
eller tlf.: 24 45 15 57.
2
7
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0008.png
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen,
formand
3
8
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0009.png
Social- og Indenrigsministeriet
[email protected]
C.c.
[email protected]
København N, den 8. august 2016
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge
Social- og Indenrigsministeriet har med skrivelse af 24. juni 2016 anmodet om eventuelle
kommentarer til ovennævnte ændringsforslag. Som ministeriet bemærker, er der tale
om en række forskellige forslag, der blot fremsættes samlet af praktiske årsager. Danske
Seniorer kommenterer i det følgende forslagene om fremtidsfuldmagter og optagelse i
botilbud uden samtykke.
Med forslaget om fremtidsfuldmagter bemyndiges den fremtidsfuldmægtige til at
tiltræde flytning af en fuldmagtsgiver, der ikke er i stand til at give informeret samtykke.
Det er dog en betingelse, at fuldmagtsgiveren ikke modsætter sig flytningen. Danske
Seniorer er enig i forslaget, der giver mere reelt indhold i fremtidsfuldmagter og dermed kan bidrage til deres
udbredelse.
Forslaget om optagelse i botilbud uden samtykke muliggør flytning før ankeperiodens udløb, såfremt alle
ankeberettigede er enige heri og uanset, at der ikke foreligger ”særlige forhold”. Danske Seniorer er enig i
forslaget, der vil indebære, at der kan ske overførsel til pleje- eller ældrebolig uden unødig afventning på
sygehus.
Med venlig hilsen
Danske Seniorer
Jørgen Fischer
Landsformand
John Lagoni
Direktør
9
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0010.png
10
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0011.png
11
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0012.png
Social- og Indenrigsministeriet
Odense, den 20. juli 2016
Vedr. Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, Deres sagsnr. 2016-
3443
Styrelsen har ved e-mail af 24. juni 2016 anmodet om Dommerfuldmægtigforeningens
eventuelle bemærkninger til forslaget.
Foreningen skal i den anledning meddele, at der ikke er bemærkninger til udkastet.
Dette høringssvar sendes alene elektronisk til:
[email protected]
med kopi til
[email protected].
På foreningens vegne,
Teresa Lund Tøgern
Høringsansvarlig
Dommerfuldmægtigforeningen
12
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Att: Social- og Indenrigsministeriet
Vordingborg d. 4. august 2016
Høringssvar til forslag til forslag om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Foreningen af Socialchefer i Danmark (FSD) er positivt indstillet over for enklere og tydelige rammer på det
sociale område i kommunerne.
Vi ser således med tilfredshed på, at der med en ændring af § 181 stk. 3, nr. 1 i lov om social service sker en
forlængelse af den kommunale afklaringsperiode i forbindelse med refusion for udgifter til anbringelse af
flygtninge i et døgntilbud. Dette vil sikre, at kommunerne får den nødvendige tid til at afdække den enkeltes
konkrete behov og dermed medvirke til, at borgeren får den rigtige indsats. Det er dog vigtigt i denne sam-
menhæng, at det ikke medfører en negativ DUT-regulering og således resulterer i en merudgift for kommu-
nerne.
Hvad angår forslaget om en tilføjelse til servicelovens § 174, finder Foreningen af Socialchefer i Danmark det
tilfredsstillende, at finansieringen som minimum er uændret. Vi finder det dog ulogisk, at kommunerne kan
blive opkrævet i forbindelse med, at børn og unge uden lovligt ophold er anbragt på en sikret institution. Det
er tilfældet, da det fremgår af servicelovens § 2, at det kun er borgere, der opholder sig lovligt i landet, der
har mulighed for at modtage hjælp efter serviceloven. Udgifter til borgere, der ikke har lovligt ophold er som
udgangspunkt statslige, hvorfor det efter vores synspunkt også bør være tilfældet her.
Ændringen i servicelovens § 174 skal desuden ses i sammenhæng med meddelelsen af 1. juli 2016 fra Social-
og Indenrigsministeriet benævnt ”Meddelelse om servicelovens anvendelsesområde i forhold til asylansø-
gere og udlændinge uden lovligt ophold”. Heri fremgår det, at kommunerne med henvisning til principperne
i serviceloven kan iværksætte sociale foranstaltninger, hjælp eller støtte over for en udlænding, der på grund
af sit ulovlige ophold ikke er direkte omfattet af serviceloven. I samme meddelelse fremgår det, at eventuel
betaling for iværksættelse af foranstaltninger på baggrund af serviceloven skal godkendes af Udlændingesty-
relsen med henblik på refusion for udgiften. Dette sker på trods af, at Udlændingestyrelsen skriver, at den i
praksis aldrig tilsidesætter kommunens faglige vurdering, idet Udlændingestyrelsen intet fagligt grundlag har
for dette. Såfremt at dette ikke er tilfældet, bør man af hensyn til smidige sagsgange m.v. ikke opstille unød-
vendige godkendelsesprocedurer.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
13
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0014.png
14
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0015.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE +45 91325763
[email protected]
MENNESKERET.DK
Att:
[email protected]
og
[email protected]
DOK. NR. 16/02014-4
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG OM ÆNDRING
AF LOV OM SOCIAL SERVICE, LOV OM
RETSSIKKERHED OG ADMINISTRATION PÅ DET
SOCIALE OMRÅDE OG LOV OM VOKSENANSVAR FOR
ANBRAGTE BØRN OG UNGE
Social- og Indenrigsministeriet har ved e-mail af 24. juni 2016 anmodet
om Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
udkast til forslag om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge (Fremtidsfuldmagter og
forlængelse den kommunale afklaringsperiode i forbindelse med
refusion for udgifter til flygtninge m.v.).
Institut for Menneskerettigheder har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til j.nr.: 2016-3443.
26. JULI 2016
Med venlig hilsen
Kholoud Ibrahim
FULDMÆGTIG
15
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0016.png
KL
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens kanal 22
1060 København K
Sendt på mail [email protected] med kopi til [email protected].
Vedrørende svar på høring over udkast til ændring af lov om so-
cial service, lov om retssikkerhed og administration på det soci-
ale område og lov om voksenansvar (Fremtidsfuldmagter og for-
længelse af den kommunale afklaringsperiode i forbindelse med
refusion for udgifter til flygtninge m.v.)
Social- og Indenrigsministeriet har den 23. juni 2016 bedt KL om eventu-
elle bemærkninger til ændring af lov om social service, lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar.
Høringssvaret skal være ministeriet i hænde senest onsdag den 10. au-
gust 2016.
Det har desværre ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk be-
handlet inden fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og
vil fremsende eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været
politisk behandlet.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser i henhold til
DUT
princippet.
KL har følgende bemærkninger til udkast til forslag til social service,
lov om retssikkerhed mv.:
Fremtidsfuldmagt
Det foreslås i lov om socialservice, at en fremtidsfuldmægtig i stedet for
en værge vil kunne tiltræde en indstilling fra kommunalbestyrelsen om
fuldmagtsgiverens optagelse i et botilbud uden fuldmagtsgiverens sam-
tykke, såfremt borgeren i fremtiden ikke længere selv kan afgive et gyl-
digt samtykke.
KL er positiv overfor, at reglerne nu bliver ændret til, at flytning til et be-
stemt botilbud kan tiltrædes af en fremtidsfuldmægtig.
Finansiering af ophold i sikrede institutioner
Det foreslås i lov om socialservice, at social- og indenrigsministeren kan
fastsætte regler om kommunernes finansiering af ophold i sikrede døgn-
institutioner, for børn og unge uden lovligt ophold. KL støtter altid, at der
bliver klarhed om reglerne, som dette vil være et udtryk for.
KL undrer sig imidlertid over den finansieringsmodel, der lægges op til,
og kan ikke støtte denne. Jf. gældende regler dækker Udlændingestyrel-
sen udgifter til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser for
Dato: 8. august 2016
Sags ID: SAG-2016-03769
Dok. ID: 2224718
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3249
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
16
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0017.png
KL
udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig i Danmark eller har indgivet
ansøgning om asyl. Med den foreslåede finansieringsmodel laves der en
undtagelse til denne regel, idet finansieringsansvaret her placeres hos
kommunerne. Samtidig vil det ikke være muligt for kommunerne at opnå
refusion for disse udgifter hos Udlændingestyrelsen, som det er tilfældet
med andre udgifter, som kommunerne afholder til ovennævnte mål-
gruppe. Det skyldes, at objektiv finansiering ikke er personhenførbar og
den enkelte kommune dermed ikke kan opgøre udgifterne knyttet til børn
og unge uden lovligt ophold på sikrede institutioner.
Selvom der eventuelt blev skabt mulighed for hjemtagelse af refusion,
mener KL, at det vil være en unødig og bureaukratisk involvering af kom-
munerne, da kommunerne ikke i øvrigt har en rolle i forhold til disse
unge. KL foreslår derfor, at de sikrede institutioner i stedet bør få deres
udgifter til børn og unge uden lovligt ophold dækket direkte hos Udlæn-
dingestyrelsen.
Fra 12 til 24 måneder efter opholdstilladelse
Det foreslås i lov om social service, at staten afholder en kommunes ud-
gifter til udlændinge, som inden 24 måneder efter datoen for opholdstilla-
delsen på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funkti-
onsevne anbringes i døgnophold, dog kun indtil den pågældende i en
sammenhængende periode på 2 år har klaret sig selv. Perioden ændres
således fra 12 til 24 måneder.
KL er enig i, at den kommunale afklaringsperiode bør forlænges fra 12 til
24 måneder i forbindelse med muligheden for, at kommunen kan opnå re-
fusion for udgifter efter servicelovens, når flygtninge anbringes i et døgn-
tilbud.
Kommunernes overtagelse af regionale tilbud beliggende i andre
kommuner
Det foreslås, at hvis kommunalbestyrelsen ønsker at overtage et regio-
nalt tilbud, der er beliggende i en anden kommune, kan dette ske efter af-
tale med beliggenhedskommunen.
KL har arbejdet for, at kommunerne får mulighed for at overtage regio-
nale tilbud beliggende i andre kommuner, som drives efter lov om social
service. Baggrunden herfor er et ønske om at få bedre mulighed for at
sikre fagligt såvel som økonomisk bæredygtige tilbud. KL er derfor positiv
overfor forslaget.
KL vil anbefale desuden, at lovændringen også bør omfatte tilbud, som
drives efter lov om specialundervisning for voksne for at ligestille de to
områder, som er omfattet af rammeaftalen for social- og specialundervis-
ningsområdet. KL efterlyser derfor, at Ministeriet for børn, undervisning
og ligestilling som en konsekvens gennemfører samme ændring parallelt
med Social- og Indenrigsministeriet.
Dato: 8. august 2016
Sags ID: SAG-2016-03769
Dok. ID: 2224718
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3249
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.ki.dk
Side 2 af 3
17
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0018.png
KL,
Udvidelse af, hvornår klage til Ankestyrelsen over optagelse i sær-
lige botilbud uden samtykke efter § 129 i lov om social service har
opsættende virkning
Det foreslås, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde, at give statsforvaltningen mulighed for at kunne træffe afgørelse
om, at optagelse i et særligt botilbud uden samtykke efter servicelovens §
129 kan iværksættes straks, hvis hensynet til den pågældende taler her-
for, og alle klageberettigede er enige heri.
KL er positiv overfor, at en klage til Ankestyrelsen over optagelse i sær-
lige botilbud, ikke har opsættende virkning, hvis hensynet til den pågæl-
dende taler herfor, og alle klageberettigede er enige heri.
Ønske om udvidelse af kommunernes type af tilbud til personer,
som har bopæl på Færøerne eller i Grønland, med betydelig nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne
Region Sjælland har en særlig forpligtelse over for Grønland og Færø-
erne, som fremgår af bekendtgørelse om rammeaftaler mv. §8, stk.2:
"Det påhviler regionerne eller en eller flere kommuner at etablere tilbud
efter § 108 i lov om social service, til personer, som har bopæl på Færø-
erne eller i Grønland, med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne, hvis behov for hjælp ikke kan dækkes gennem tilbud på Færøerne
eller i Grønland. Region Sjælland fastlægger behovet for og forventet for-
brug af pladser fordelt på målgrupper efter forhandling med Familiedirek-
toratet i Grønland og Almannasto van på Færøerne og koordinerer antal-
let af pladser regionerne imellem".
Efterhånden som flere kommuner har omlagt § 108-pladser enten til
§ 107-pladser eller til boliger efter almenboligloven med bistand efter
§ 85 i lov om social service, er det vanskeligt for kommunerne at opfylde
forsyningsforpligtelsen, som den er beskrevet i bekendtgørelsen.
KL foreslår derfor, at bekendtgørelsen ændres, så kommunernes forsy-
ningsforpligtelse også kan opfyldes ved tilbud efter SEL § 107 eller boli-
ger efter almenloven med bistand efter SEL § 85.
Dato: 8. august 2016
Sags ID: SAG-2016-03769
Dok. ID: 2224718
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3249
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Hanne Gøttr p på K/egne af Tina Wahl
18
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0019.png
19
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0020.png
20
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0021.png
Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att:
[email protected], [email protected]
13. juli 2016
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge.
Generelle bemærkninger
Selveje Danmark har modtaget forslaget i høring og kan med en enkelt undtagelse overordnet støtte
de fremsatte forslag, der findes fornuftige og relevante. Undtagelsen gælder forslaget beskrevet i §
1, nr. 7, hvorefter det tillades kommuner at drive kommunale tilbud i andre kommuner.
Vedrørende kommuners overtagelse af regionale tilbud i andre kommuner
Selveje Danmark finder ikke, at det skal tillades kommuner at overtage regionale tilbud og
efterfølgende drive tilbud beliggende i andre kommuner.
Kommuner driver i dag en stor del af de socialpædagogiske tilbud i Danmark. Det gør de i et tæt
samspil med blandt andre gruppen af selvejende organisationer – men også i direkte konkurrence
med disse. En konkurrence, der i forvejen er stærkt hæmmet af den meget uklare økonomi, der
knytter sig til netop de kommunale tilbud.
Det har efter kommunalereformen været en stor udfordring, at en række højt specialiserede tilbud,
der tidligere lå i amterne efter at være blevet overtaget af en kommune efterfølgende måtte lukke.
Det har ført til det tab af specialideret viden, der bevirkede, at folketinget i 2014 måtte vedtage en
tilføjelse til serviceloven (§ 13C), hvorefter Socialstyrelsen kunne stille krav om fortsat drift af højt
specialicerede tilbud.
Problemstillingen har blandt andet været, at den kommunale demografi ikke på tilstrækkelig grad
har understøttet den kommunale drift af de højt specialiserede tilbud.
21
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0022.png
Selveje Danmark skal derfor foreslå, at såfremt en region påtænker at udskille et regionalt drevet
tilbud så skal det forinden undersøges, om der vil være en eller flere selvejende organisationer, der
vil være interesserede i - og evne - at overtage driften.
Formålet vil være, at man derved søger at sikre tilbuddets placering i en organisation, der opererer
på landsplan, og som derfor qua sin struktur i videre omfang vil kunne sikre tilbuddets langsigtede
overlevelse.
Hertil kan tilføjes, at den specialiserede viden vi gennem mange år har opbygget i Danmark – både
i de offentlige institutioner og de selvejende organisationer – har stor værdi. Det vil i fremtiden
være et område, som vi vil kunne eksportere til en række lande omkring os, lande som interesseret
følger udviklingen i Danmark. Det sker allerede i dag på ældreområdet, men også det
socialpædagogiske område vil kunne følge. Det kræver imidlertid, at den viden er forankret i
organisationer, der faktisk kan indgå i den form for udviklingsprojekter, og det er netop de
selvejende organisationer.
Afslutningsvis skal det nævnes, at Selveje Danmark pricippielt finder det bekymrende og yderligere
konkurrenceforvridende, hvis kommuner i et videre omfang fremad rettet skal kunne drive
erhvervsvirksomhed – ikke blot i egen – men også i andre kommuner.
Med venlig hilsen
Jon Krog
Branchedirektør, Selveje Danmark
22
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0023.png
Socialpædagogerne
Brolæggerstræde 9
1211 København K
Telefon 72 48 60 00
Fax 72 48 60 01
Email: [email protected]
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Mail:
[email protected]
Kopi:
[email protected]
Girokonto 402-3951
Ref.: MEG/lh
Dok.nr.: 3029469
Sag.nr.: 2016-SLCSFA-02077
3. august 2016
Høringssvar om række forslag til ændring af lov om social service, lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar for an-
bragte børn og unge
Socialpædagogerne har den 24. juni modtaget et lovforslag om en række forskellige forslag
til ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge. Socialpædagogerne har følgende
bemærkninger til de forskellige bestemmelser:
Fremtidsfuldmagter
Det foreslås, at der sker en sidestilling af en fremtidsfuldmægtig med en værge udpeget af
statsforvaltningen efter servicelovens § 131 i relation til servicelovens § 129, stk. 2. Dette vil
give mulighed for, at borgeren selv, efter reglerne i lov om fremtidsfuldmagter, kan udpege
den person, der, såfremt borgeren i fremtiden ikke længere selv kan afgive et gyldigt sam-
tykke, kan tiltræde kommunalbestyrelsens indstilling om optagelse i et bestemt botilbud efter
serviceloven. Bestemmelsen vil også betyde, at flytning uden samtykke for borgere, der har
udpeget en fremtidsfuldmægtig, ikke vil blive forsinket unødigt af processen med statsfor-
valtningens udpegning af en værge.
Socialpædagogerne kan tilslutte sig denne ændring.
Finansiering af de sikrede døgninstitutioner for børn og unge uden lovligt ophold i
landet
Der er lovgivningsmæssig uklarhed om finansieringen af ophold på de sikrede døgninstitutio-
ner for så vidt angår børn og unge uden lovligt ophold i Danmark. Praksis har hidtil været, at
opholdet finansieres efter objektive kriterier. Det er forslaget, at reglerne fastsættes i over-
ensstemmelse med praksis. Det foreslås, at ministeriet gives hjemmel til at fastsætte regler
på området.
Socialpædagogerne kan tilslutte sig dette forslag.
23
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Forlængelse af fristen for afklaring af flygtninges behov for døgnophold
Servicelovens § 181, stk. 3, nr. 1 giver kommunerne mulighed for at få refusion for udgifter
efter serviceloven, når flygtninge anbringes i døgnophold inden for den angivne afklaringspe-
riode. Denne afklaringsperiode har hidtil været på 12 måneder, men det foreslås, at afkla-
ringsperioden udvides til 24 måneder svarende til aftalen mellem KL og Regeringen om bedre
modtagelse og integration af flygtninge fra marts 2016.
Socialpædagogerne mener, at det er vigtigt, at flygtninge får den rette indsats og støtte så
tidlig som muligt – det øger effekten af indsatsen og bidrager til inklusion i fællesskabet. So-
cialpædagogerne mener derfor, at det er helt centralt, at en forlængelse af fristen for afkla-
ring alene bruges i de tilfælde, hvor behovet for et døgnophold opstår efterfølgende. Og at en
forlængelse ikke bruges til at slække på de kommunale ambitioner om en hurtig afklaring og
tidlig indsats.
Socialpædagogerne kan med de bemærkninger tilslutte sig forslaget.
Overtagelse af regionale tilbud i andre kommuner
Med kommunalreformen i 2007 blev det muligt for kommunerne at overtage regionale tilbud
beliggende i kommunen. Denne mulighed blev efter evaluering af kommunalreformen ændret
til en mulighed for overtagelse af tilbud for hver kommunalvalgsperiode.
Med lovforslaget foreslås det, at kommunerne fremover skal kunne overtage tilbud i andre
beliggenhedskommuner efter samtykke fra beliggenhedskommunen. Argumentet for denne
ændring er, at muligheden vil understøtte formålet med serviceloven og vil kunne være med
til at sikre tilbud med større økonomisk og faglig bæredygtighed og en høj specialiserings-
grad. Der stilles ikke forslag om ændring af hyppigheden for overtagelse af regionale tilbud.
Socialpædagogerne forventer, at eventuelle overdragelser af tilbud sker efter gældende reg-
ler og med hensyntagen til både borgere og medarbejdere.
Socialpædagogerne kan tilslutte sig ændringsforslaget.
Optagelse i botilbud uden samtykke
Det foreslås at give statsforvaltningen mulighed for at kunne træffe afgørelse om, at opta-
gelse i et særligt botilbud uden samtykke efter servicelovens § 129 kan iværksættes straks
og inden udløb af klagefristen på fire uger, hvis hensynet til den pågældende taler herfor, og
alle klageberettigede er enige heri.
De muligheder, der er for at iværksætte en optagelse på et særligt botilbud straks via en af-
gørelse af statsforvaltningen, er alene knyttet til farlighedskriteriet – for pågældende borger
eller for omgivelserne. Derudover argumenteres der for ændringslovforslaget, idet reglerne fx
ikke omfatter en situation, hvor en færdigbehandlet patient med demens, der ikke er i stand
til at afgive et informeret samtykke, skal udskrives fra sygehuset og optages i et relevant bo-
tilbud, fordi den nødvendige hjælp ikke kan gives i borgerens hidtidige bolig, og hvor alle kla-
geberettigede er enige i flytningen.
Socialpædagogerne kan tilslutte sig ændringsforslaget.
24
2
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0025.png
Præcisering af regler om borgere fra Grønland og Færøerne, der visiteres til ophold
i Danmark og omvendt
Det foreslås, at der gives hjemmel til, at social- og indenrigsministeren fastsætter regler om
alle relevante forhold, når personer på foranledning af færøske eller grønlandske sociale
myndigheder får ophold i Danmark og modtager tilbud efter serviceloven, og når personer fra
Danmark får ophold på Færøerne eller i Grønland på foranledning af danske sociale myndig-
heder. Der er alene tale om en præcisering af de eksisterende bestemmelser.
Socialpædagogerne har ingen bemærkninger til forslaget.
Udpegning af dommere til børne- og ungeudvalget
Det foreslås, at det fremover er retspræsidenten i retskredsen, der udpeger, hvilken dommer
i retskredsen, der skal have hvervet som dommer i de enkelte børne- og ungeudvalg i kom-
munerne. Dette fremfor, at en sådan beslutning formelt set skal ind over Domsstolsstyrelsen.
Socialpædagogerne har ingen bemærkninger til forslaget.
Ankestyrelsens ledelse
Det foreslås, at stillingsbetegnelsen for styrelseschef og vicestyrelseschef i Ankestyrelsen
ændres til direktør og vicedirektør med henblik på at opnå en ensretning med øvrige statslige
styrelser, og det foreslås, at der indføres mulighed for ansættelse af mere end én vicestyrel-
seschef i styrelsen.
Socialpædagogerne har ingen bemærkninger til forslaget.
Venlig hilsen
Mette Grostøl
afdelingsleder
25
3
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0026.png
26
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671836_0027.png
27