Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 5 Bilag 1
Offentligt
1671835_0001.png
Enhed
Lovkoordinering og
Internationale
Forhold
Sagsbehandler
Maria Schultz
Koordineret med
Kommenteret høringsnotat
over
forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og ad-
ministration på det sociale område og lov om voksenansvar for udsatte børn og
unge
(Fremtidsfuldmagter på det sociale område m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. juni 2016 til den 10. august 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dan-
ske Advokater, Den Danske Dommerforening, Dansk Erhverv, Dansk Socialrådgiver-
forening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisatio-
ner, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, DemensKo-
ordinatorer i Danmark, Det Centrale Handicapråd, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, FOA, Foreningen af Socialchefer i Danmark, HK/kommunal, Insti-
tut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
(KTO), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, LO, LO's Faglige Seniorer, Lægeforenin-
gen, Nationalt Videnscenter for Demens, PLO, Pårørendegruppen for svage ældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Statsforvaltningen, ÆldreForum og Ældre Sa-
gen.
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Ankestyrelsen, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Danske Seniorer,
Datatilsynet, Demenskoordinatiorer i Danmark, Dommerfuldmægtigforeningen, For-
eningen af Socialchefer i Danmark, Forhandlingsfællesskabet, Institut for Menneske-
rettigheder, KL, Lægeforeningen, Nationalt Videnscenter for Demens, Selveje Dan-
mark, Socialpædagogernes Landsforbund, Statsforvaltningen og Ældre Sagen.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Datatilsynet, Demenskoordinatiorer i Danmark, Dommerfuldmægtigforeningen, For-
handlingsfællesskabet, Institut for Menneskerettigheder og Lægeforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Sagsnr.
2016 - 3443
Doknr.
382581
Dato
14-09-2016
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671835_0002.png
2.1. Fremtidsfuldmagter
Danske Regioner, Danske Seniorer, KL, Nationalt Videnscenter for Demens,
Socialpædagogerne
og
Ældresagen
udtrykker overordnet støtte til forslaget om at
sidestille en fremtidsfuldmægtig med en værge i servicelovens § 129, stk. 2.
Danske Regioner
bemærker, at det forudsættes, at den fremtidsfuldmægtige alene
får beføjelser efter lovforslaget i situationer, hvor betingelserne i servicelovens § 129,
stk. 2 om, at der skal være tale om en person med betydelig og varigt nedsat funkti-
onsevne, som følge af erhvervet mental fremadskridende svækkelse, der ikke mod-
sætter sig en flytning, men som heller ikke kan give informeret samtykke til en flytning,
er opfyldte. Ligesom det forudsættes, at det af fremtidsfuldmagten tydeligt fremgår, at
fremtidsfuldmægtigen bemyndiges til at kunne tiltræde en flytning i henhold til § 129,
stk. 2, og at fuldmagtsgiveren derfor ikke kan være i tvivl om, hvilke fremtidige beslut-
ninger der gives fuldmagt til. Danske Regioner finder det betænkeligt, at fremtidsfuld-
mægtigen kan tiltræde en flytning, som borgeren ikke har udtrykt konkret ønske om,
da Danske Regioner ikke finder, at fremtidsfuldmagtsgiver vil være opmærksom på, at
fremtidsfuldmagten også kan give beføjelser i henhold til anden lovgivning. Danske
Regioner anbefaler derfor, at det i lovforslaget foreslåede alene gælder for fremtids-
fuldmægtige, hvor optagelse i et botilbud er udtrykkeligt nævnt i fremtidsfuldmagten.
Nationalt Videnscenter for Demens
foreslår, at der sikres mulighed for, at borgeren
kan ændre indholdet af en fremtidsfuldmagt, så længe vedkommende selv er i stand til
at varetage egne forhold.
Statsforvaltningen
henviser til, at Statsforvaltningen tidligere har foreslået, at det
overvejes at skabe hjemmel til, at samtykke til flytning efter servicelovens § 129, stk.
2, tillige kan gives af en pårørende, hvilket til gavn for såvel borgeren som kommunen
vil fremskynde flytningen betydeligt i forhold til nu, hvor man må afvente etablering af
et værgemål.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Forslaget om sidestilling af en fremtidsfuldmægtig med en værge i servicelovens §
129, stk. 2, foreslås indsat i servicelovens § 129 som et nyt stykke 3. På baggrund af
de modtagne høringssvar er det i den foreslåede bestemmelse præciseret, at den
finder anvendelse for personer, der har oprettet en fremtidsfuldmagt, der omfatter
forhold efter servicelovens § 129, stk. 2. Der henvises i øvrigt til afsnit 4.1. om opret-
telse og indhold af fremtidsfuldmagter i de almindelige bemærkninger til lov om frem-
tidsfuldmagter (L 135, folketingssamling 2015-16, s. 13).
Fremtidsfuldmægtigen foreslås alene tildelt en rolle i tilfælde, hvor kravene i servicelo-
vens § 129, stk. 2, er opfyldte, dvs. hvor der er tale om en person med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne, der ikke modsætter sig flytningen, men som
mangler evnen til at give informeret samtykke til en flytning, og hvor den psykiske
funktionsnedsættelse er en konsekvens af en erhvervet mental svækkelse, som er
fremadskridende.
For så vidt angår muligheden for ændring af indholdet af en fremtidsfuldmagt, mens
fuldmagtsgiver fortsat er i stand til at varetage sine egne forhold, henvises til afsnit
4.6. om tilbagekaldelse, ændring og ophør af fremtidsfuldmagten i de almindelige be-
mærkninger til lov om fremtidsfuldmagter (L 135, folketingssamling 2015-16, s. 26).
2.2. Finansiering af ophold i sikrede institutioner for børn og unge uden lovligt
ophold
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark (FSD)
finder det tilfredsstillende, at finansieringen som minimum er uændret.
FSD finder det dog ulogisk, at kommunerne kan blive opkrævet et beløb i forbindelse
med, at børn og unge uden lovligt ophold er anbragt på en sikret institution. FSD anfø-
2
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671835_0003.png
rer videre, at udgifter til borgere, der ikke har lovligt ophold, som udgangspunkt er
statslige, hvorfor det efter FSD’s synspunkt også bør være tilfældet her. Foreningen
henviser til, at ændringen desuden skal ses i sammenhæng med Social- og Inden-
rigsministeriets meddelelse af 1. juli 2016.
KL
støtter op om klarere regler, men undrer sig over den finansieringsmodel, der læg-
ges op til, og kan ikke støtte denne. KL henviser til, at Udlændingestyrelsen efter gæl-
dende regler dækker udgifter til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser
for udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig i Danmark eller har indgivet ansøg-
ning om asyl. KL foreslår, at de sikrede institutioner i stedet bør få deres udgifter til
børn og unge uden lovligt ophold dækket direkte hos Udlændingestyrelsen.
Danske Regioner
finder det positivt, at praksis lovhjemles entydigt. Regionerne op-
fordrer samtidigt til, at der skabes klarhed i forhold til finansiering af barnets eller den
unges skolegang (intern skole på sikret institution).
Socialpædagogernes Landsforbund
kan tilslutte sig forslaget.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Formålet med forslaget er ikke at ændre på den finansieringsmodel, der er praksis i
dag, men alene at præcisere bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte regler her-
om.
Det er således hensigten, at bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at fast-
sætte regler, som viderefører gældende praksis, hvorefter kommunerne ved objektiv
finansiering skal afholde udgifterne for ophold i sikrede døgninstitutioner for børn og
unge uden lovligt ophold. Reglerne vil blive indsat i den gældende bekendtgørelse om
beregning af takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter serviceloven, jf. be-
kendtgørelse nr. 9 af 12. januar 2015 (takstbekendtgørelsen), idet bekendtgørelse om
magtanvendelse over for børn og unge anbragt uden for hjemmet, jf. bekendtgørelse
nr. 186 af 20. februar 2015 (magtanvendelsesbekendtgørelsen), som i dag indeholder
reglerne om finansiering af ophold i sikrede døgninstitutioner, ændres som konse-
kvens af ikrafttrædelsen af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, jf. lov nr.
619 af 8. juni 2016. Reglerne forventes fastsat således, at udgifter vedrørende ophold
i sikrede institutioner for børn og unge uden lovligt ophold fordeles mellem alle landets
kommuner efter antallet af 15-17-årige, der bor i de enkelte kommuner pr. 1. januar i
året forud for regnskabsåret.
For så vidt angår FSD’s og KL’s henvisning til Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt
efter udlændingeloven bemærkes, at den persongruppe, som forslaget omhandler,
placeres på sikrede institutioner efter rettens eller politiets beslutning, og således ikke
er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt. Hvis anbringelse af en udlæn-
ding på en sikret institution omvendt sker efter aftale mellem kommunen og Udlæn-
dingestyrelsen, er anbringelsen omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelse af ud-
lændingen, og udgifterne afholdes således af Udlændingestyrelsen.
For så vidt angår Danske Regioners bemærkning om uklarhed omkring reglerne ved-
rørende finansiering af undervisning af barnet eller den unge på interne skoler i sikre-
de institutioner, bemærker Social- og Indenrigsministeriet, at ministeriet vil gå i dialog
med relevante ministerier med henblik på en afklaring heraf.
2.3. Forlængelse af den kommunale afklaringsperiode
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Dan-
mark (FSD)
og
KL
er tilfredse med forslaget om forlængelse af den kommunale afkla-
ringsperiode. FSD anfører dog, at det er vigtigt, at forslaget ikke resulterer i en merud-
gift for kommunerne.
3
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671835_0004.png
Socialpædagogernes Landsforbund (SL)
kan også tilslutte sig forslaget med den
bemærkning, at det er helt centralt, at en forlængelse af fristen for afklaring kun bru-
ges i de tilfælde, hvor behovet for et døgnophold opstår efterfølgende, og at en for-
længelse ikke bruges til at slække på de kommunale ambitioner om en hurtig afklaring
og tidlig indsats.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Social- og Indenrigsministeriet bemærker i forhold til det af FSD anførte om merudgif-
ter, at forslaget ikke giver anledning til regulering af bloktilskuddet.
I forhold til det af SL anførte om, at forlængelse af fristen for afklaring kun bør bruges i
de tilfælde, hvor behovet for et døgnophold opstår efterfølgende, bemærkes, at det er
en forudsætning for anvendelsen af refusionsbestemmelsen, at behovet for anbringel-
se er til stede ved ankomsten til landet, eller at det viser sig kort tid herefter. En udvi-
delse af kommunernes afklaringsperiode vil ikke ændre på denne betingelse.
2.4. Kommunernes overtagelse af regionale tilbud beliggende i en anden kom-
mune
KL
støtter forslaget med henvisning til, at de ønsker bedre mulighed for at sikre fagligt
såvel som økonomisk bæredygtige tilbud, og anbefaler, at Ministeriet for Børn, Under-
visning og Ligestilling som konsekvens af forslaget gennemfører samme ændring for
tilbud, der drives efter lov om specialundervisning.
Danske Regioner
anfører, at forslagets gennemførelse vil "betyde en uforudsigelig og
usikker forsyningssituation af tilbud til borgerne, underminere den faglige og økonomi-
ske bæredygtighed på det specialiserede socialområde samt indebære øget bureau-
krati og mindre nærhed".
Det bemærkes, at de faglige argumenter, som Danske Regioner anfører, i øvrigt i lige
så høj grad knytter sig til den gældende ordning, hvor kommunerne allerede kan over-
tage regionale tilbud i egen kommune, som til den foreslåede udvidelse. Danske Re-
gioner anfører desuden, at forslaget vil true den gældende model, hvor regionerne har
forsyningspligten for visse typer af tilbud efter aftale med kommunerne, fordi regioner-
nes samlede driftsmasse efterhånden er meget lille og er i fare for at blive for lille.
Danske Regioner foreslår derfor, at forslaget ikke gennemføres, alternativt at det ta-
ges ud af det samlede lovforslag eller gennemføres med en række præciseringer og
tilføjelser, herunder at Socialstyrelsen eller socialtilsynet får kompetence til at be-
dømme, om en kommune kan videreføre et regionalt tilbud på økonomisk og fagligt
forsvarlig vis.
Selveje Danmark
anfører, at en række højt specialiserede tidligere amtskommunale
tilbud, som var blevet overtaget af kommunerne, efterfølgende har måttet lukke,
bl.a. fordi den kommunale demografi ikke i tilstrækkelig grad har understøttet den
kommunale drift af de højt specialiserede tilbud. Selveje Danmark foreslår i stedet, at
hvis en region påtænker at udskille et tilbud, skal det forinden undersøges, om der vil
være en eller flere selvejende organisationer, der vil være interesserede i - og evne -
at overtage driften, så det søges sikret, at tilbuddet placeres i en organisation, der
opererer på landsplan.
Selveje Danmark finder det derudover "bekymrende og yderligere konkurrenceforvri-
dende, hvis kommuner i et videre omfang fremadrettet skal kunne drive erhvervsvirk-
somhed - ikke blot i egen - men også i andre kommuner."
Dansk Erhverv
anfører, at allerede den gældende ordning, hvor kommunerne kan
overtage regionale tilbud beliggende i egen kommune ikke opfylder intentionerne om
større bæredygtighed og høj specialisering, og at flere tidligere amtskommunale tilbud
4
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671835_0005.png
i dag er selvejende og bidrager til ambitionen om en høj grad af specialisering og stør-
re faglig og økonomisk bæredygtighed.
Socialpædagogernes Landsforbund
forventer, at overdragelse sker efter gældende
regler og med hensyntagen til både borgere og medarbejdere, men tilslutter sig under
disse forudsætninger forslaget.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
På baggrund af de modtagne høringssvar tages forslaget ud af det samlede lovforslag
og drøftes med KL, Danske Regioner og andre relevante interessenter i efteråret
2016.
2.5. Optagelse i botilbud uden samtykke
Danske Regioner, Danske Seniorer, KL, Socialpædagogernes Landsforbund og
Ældresagen
støtter forslaget.
Danske Handicaporganisationer
henviser til, at der er mennesker med handicap,
f.eks. mennesker med udviklingshæmning, sindslidelse eller svær hjerneskade, der
ikke har pårørende, netværk eller andre, der kan varetage deres interesser. Danske
Handicaporganisationer mener derfor, at lovforslaget må forholde sig til personer, der
ikke har klageberettigede pårørende mv., men fortsat er omfattet af målgruppen for §
129, så disse borgeres retstilstand er helt tydelig.
Danske Handicaporganisationer anfører endvidere, at lovforslagets bemærkninger
skal uddybes med en beskrivelse af, hvornår der kan siges at være ’enighed blandt de
klageberettigede’, herunder hvilket grundlag der skal være til stede for enigheden, og
hvordan enigheden tilkendegives. Endvidere skal det beskrives, hvordan det sikres, at
alle klageberettigede er hørt, samt at disse har fået de nødvendige oplysninger og
mulighed for den fornødne rådgivning.
Endelig mener Danske Handicaporganisationer, at det i forslaget kunne præciseres, at
straks-iværksættelsen ikke indebærer ændrede kriterier for Statsforvaltningens afgø-
relse om flytning uden samtykke.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
På baggrund af Danske Handicaporganisationers høringssvar er det præciseret i lov-
forslagets bemærkninger, at reguleringen af kredsen af klageberettigede fremgår af
servicelovens § 134, stk. 3. Der ændres ikke på denne bestemmelse i lovforslaget.
Det er endvidere præciseret i lovforslaget bemærkninger, at der ikke med lovforslaget
i øvrigt sker ændringer i bestemmelserne om statsforvaltningens afgørelser om opta-
gelse i botilbud uden samtykke.
For så vidt angår Danske Handicaporganisationers forslag om, at lovforslaget må
forholde sig til personer, der ikke har klageberettigede pårørende mv., er det præcise-
ret i bemærkninger til lovforslaget, at det i disse situationer er den normale procedure
for værgeudpegning, der finder anvendelse, jf. servicelovens § 131, stk. 4. Kommu-
nalbestyrelsen skal påse, om der er pårørende eller andre, der kan inddrages i vare-
tagelsen af interesserne for en person med betydeligt nedsat psykisk funktionsevne,
og skal være opmærksom på, om der er behov for at bede statsforvaltningen om at
beskikke en værge efter værgemålsloven.
På baggrund af Danske Handicaporganisationers ønske om en uddybning af begrebet
"enighed" er der foretaget både en præcisering af bestemmelsens ordlyd og en ud-
dybning af bemærkningerne. Fremfor at der i bestemmelsen henvises til et krav om
enighed, er der foretaget en ændring til, at de klageberettigede skal tiltræde kommu-
nalbestyrelsens indstilling om flytning efter servicelovens § 129. Udover at den æn-
5
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671835_0006.png
drede ordlyd er afspejlet i bemærkningerne, er der endvidere foretaget en uddybning
af disse.
Der er endvidere foretaget en ændring, således at det skal fremgå af den redegørelse
kommunalbestyrelsen skal udarbejde efter servicelovens § 131, stk. 2, hvorvidt de
klageberettigede kan tiltræde kommunalbestyrelsens indstilling. Redegørelsen skal
allerede nu indeholde oplysninger om borgerens egne samt de pårørendes og den
eventuelle værges bemærkninger til flytningen. Denne beskrivelse vil nu blive udvidet,
så den understøtter muligheden for straks-iværksættelse af flytningen, hvis alle klage-
berettigede tiltræder kommunalbestyrelsens indstilling. Det vil sige, at kommunalbe-
styrelsen skal have taget kontakt til de klageberettigede med henblik på at afklare,
hvorvidt de kan tiltræde kommunalbestyrelsens indstilling. Kommunalbestyrelsen skal
i den forbindelse gøre de klageberettigede bekendte med kommunalbestyrelsens ind-
stilling.
2.6. Bemyndigelse til fastsættelse af regler vedrørende borgere fra Grønland og
Færøerne, der visiteres til ophold i Danmark og omvendt
I forbindelse med lovforslagets § 1, nr. 7, har
KL
gjort opmærksom på, at den forsy-
ningsforpligtelse, der påhviler kommunerne efter bekendtgørelse om rammeaftaler
m.v., § 8, stk. 2, vedrørende personer, som har bopæl på Færøerne eller i Grønland,
er vanskelig at opfylde for kommunerne. Dette skyldes, at flere kommuner har omlagt
§ 108-pladser enten til § 107-pladser eller til boliger efter almenboligloven med bistand
efter § 85 i serviceloven. KL opfordrer på denne baggrund til, at bekendtgørelsen æn-
dres, således at kommunernes forsyningsforpligtelse også kan opfyldes ved tilbud
efter servicelovens § 107 eller boliger efter almenboligloven med bistand efter service-
lovens § 85.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det bemærkes indledningsvist, at denne del af KL's høringssvar ikke relaterer sig til
det i lovforslagets § 1, nr. 7, foreslåede om bemyndigelse til fastsættelse af regler
vedrørende borgere fra Grønland og Færøerne, der visiteres til ophold i Danmark og
omvendt.
Social- og Indenrigsministeriet anerkender de af KL anførte vanskeligheder med
kommunernes opfyldelse af forsyningsforpligtelsen ved § 108-tilbud, og ministeriet vil
drøfte problemstillingen med Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet.
2.7. Udpegning af dommere til børn og unge-udvalg
Ingen af de modtagne høringssvar vedrører de foreslåede ændringer af reglerne om
udpegning af dommere til de kommunale børn og unge-udvalg.
2.8. Ankestyrelsens ledelse
Ingen af de modtagne høringssvar vedrører de foreslåede ændring af reglerne om
Ankestyrelsens ledelse
2.9. Øvrigt
Ankestyrelsen
har i sit høringssvar foreslået enkelte yderligere ændringer af be-
stemmelser i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Det drejer
sig om præciseringer vedrørende Ankestyrelsens sekretariatsbistand til nævn og råd,
Ankestyrelsens processuelle beslutninger om opsættende virkning af klager over af-
gørelser om botilbud efter kapitel 20 i lov om social service og Ankestyrelsens sagsop-
lysning og terminaladgang i visse sager.
6
L 5 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1671835_0007.png
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
De foreslåede ændringer er indarbejdede i lovforslagets § 2, som nr. 2, nr. 8 og 9 og
nr. 12. Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger til bestemmelserne, er der ikke
tale om indholdsmæssige ændringer.
7