Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 47 Bilag 6
Offentligt
1700307_0001.png
Til lovforslag nr.
L 47
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 6. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed og lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere
(Ændring af kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde m.v.)
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2016 og var til
1. behandling den 18. november 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Æl-
dreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
23. august 2016 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del –
bilag 683 (folketingsåret 2015-16). Den 27. oktober 2016
sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Forsikring & Pension.
Sundheds- og Ældreministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til sundheds- og ældre-
ministeren og 3 spørgsmål til sundhedsministeren til skrift-
lig besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af S og SF)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan tilslutte
sig lovforslaget, som bl.a. medfører, at fysioterapeuter og re-
gistrerede alternative behandlere med minimum 250 timers
uddannelse inden for manuel behandling fremadrettet kan
tilbyde borgere manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Dansk Folkeparti forudsætter, at registrerede alternative be-
handlere er forsikret, i tilfælde af at der påføres patienten
skade under behandlingen.
Dansk Folkeparti vil gøre opmærksom på, at mange alter-
native behandlere ikke kan blive registreret som »registreret
alternativ behandler«, fordi de har en sundhedsautorisation.
Dansk Folkeparti fremsætter derfor et ændringsforslag for at
imødegå dette, med henblik på at autoriserede sundhedsper-
soner fremadrettet også kan være registrerede alternative be-
handlere.
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget støtter
til fulde lovforslaget om en ændring af kiropraktorers forbe-
holdte virksomhedsområder m.v. Det Konservative Folke-
parti ønsker i den forbindelse at fremhæve høringssvarene
fra Danske Fysioterapeuter og Body SDS, som giver en af-
gørende forståelse for baggrunden for lovforslaget. Samtidig
ønsker Det Konservative Folkeparti at gøre opmærksom på
Parker Instituttets litteraturstudie af risikoen ved manipulati-
onsbehandling og sammenhængen mellem manipulationsbe-
handling og opståede skader. Litteraturstudiet viser, at den
mulige sammenhæng mellem manipulation af led og patie-
ntskader er meget, meget lille.
AX019354
L 47 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 6. december 2016
1700307_0002.png
2
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. be-
handling redegøre for sin stilling til de stillede ændringsfor-
slag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget kan ikke støt-
te lovforslaget. Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patie-
ntsikkerhed anbefaler i en undersøgelse fra april 2016, at
manipulationsbehandling af rygsøjlen forbliver forbeholdt
læger og kiropraktorer. Det begrundes med, at der er beskre-
vet alvorlige skadefølger af manipulation af halshvirvelsøj-
len af blivende funktionsnedsættende karakter. Læger og ki-
ropraktorer får som led i deres uddannelse viden og erfaring
om indikationer og eventuelle kontraindikationer i forhold
til at manipulere rygsøjlen, hvilket behandlere med anden
uddannelsesmæssig baggrund ikke nødvendigvis får. Mani-
pulation af kroppens perifere led er ifølge undersøgelsen ik-
ke forbundet med samme patientsikkerhedsmæssige risici.
Socialdemokratiet mener, at man bør følge de fagligt fun-
derede anbefalinger fra den øverste nationale sundhedsmyn-
dighed i Danmark om, at manipulation af rygsøjlen bør for-
blive forbeholdt læger og kiropraktorer. For Socialdemokra-
tiet er patienternes sikkerhed altafgørende, og denne del af
lovforslaget vægter efter Socialdemokratiets opfattelse ikke
patienternes sikkerhed højest. Gigtforeningen, hvis patienter
i høj grad er blandt den gruppe af patienter, der får foretaget
manipulation af rygsøjlen, giver i deres høringssvar på pa-
tienternes vegne ligeledes udtryk for en dyb bekymring over
denne del af lovforslaget.
Lovforslaget forudsætter endvidere, at registrerede alter-
native behandlere, der med lovforslaget fremadrettet får mu-
lighed for at foretage manipulationer af rygsøjlen, skal have
en obligatorisk ansvarsforsikring til dækning af skader på-
ført ved behandlingen, idet de i modsætning til autoriserede
sundhedspersoner ikke er omfattet af Patienterstatningen.
Som bemærket af Forsikring & Pension i deres høringssvar
findes der dog på nuværende tidspunkt ikke et forsikrings-
koncept, der kan tilbyde en sådan ansvarsforsikring. Social-
demokratiet finder det besynderligt, at lovforslaget behand-
les, inden en mulighed for at føre en så væsentlig del af for-
slaget ud i verden, er afklaret. Lovforslagets konsekvenser
for patientsikkerheden er på baggrund af ovenstående for al-
vorlige til, at Socialdemokratiet kan støtte lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti stemmer ja til lovforslaget ved 3.
behandling, selv om der endnu ikke foreligger en forsik-
ringsaftale i forhold til registrerede alternative behandlere
ved lovforslagets vedtagelse. Sundhedsministeren har dog i
svaret på spørgsmål nr. 3 til lovforslaget understreget, at
Sundheds- og Ældreministeriet er i en tæt og konstruktiv
dialog med Forsikring & Pension, og at ministeren på den
baggrund forventer en løsning på forsikringsspørgsmålet i
nær fremtid.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg
med undtagelse af S og SF):
Til § 1
1)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 52
udgår
stk.
6.
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 6 og 7.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3]
Til § 2
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 1, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
En alternativ behandler defineres i denne lov som
en person, der udøver sundhedsmæssig virksomhed uden for
det offentligt finansierede sundhedsvæsen, og som ikke er
omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med den
sundhedsfaglige behandling, der udføres af personer inden
for sundhedsvæsenet.««
[Ændring i definitionen af en alternativ behandler, så autori-
serede sundhedspersoner, der tillige er alternative behandle-
re, kan omfattes af loven, under forudsætning af at de opfyl-
der de krav, der stilles til registrerede alternative behandle-
re]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02.
Efter § 1 indsættes før overskriften før § 2:
»Lovens anvendelsesområde
§ 1 a.
Loven finder anvendelse for registrerede alternative
behandlere og for autoriserede sundhedspersoner, der tillige
er registrerede alternative behandlere i medfør af lovens § 3.
En registreret alternativ behandler kan både være en person
uden sundhedsfaglig autorisation og en person med en sund-
hedsfaglig autorisation.««
[En præcisering af lovens anvendelsesområde, så alternative
behandlere, der tillige er autoriserede sundhedspersoner, kan
blive registrerede alternative behandlere]
4)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 3 a
indsættes i
stk. 1, nr.
2,
efter »behandler«: », der ikke tillige er en autoriseret
sundhedsperson,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2, hvor alternative be-
handlere, der tillige er autoriserede sundhedspersoner, har
ret til at blive registrerede alternative behandlere af de af
Sundhedsstyrelsen godkendte foreninger, under forudsæt-
L 47 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 6. december 2016
1700307_0003.png
3
ning af at de opfylder de krav, der stilles til registrerede al-
ternative behandlere]
5)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 3 b
indsættes i
stk. 2
efter
»behandler«: », der ikke tillige er en autoriseret sundheds-
person,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2, hvor alternative be-
handlere, der tillige er autoriserede sundhedspersoner, har
ret til at blive registrerede alternative behandlere af de af
Sundhedsstyrelsen godkendte foreninger, under forudsæt-
ning af at de opfylder de krav, der stilles til registrerede al-
ternative behandlere]
6)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 3 b
indsættes i
stk. 3
efter
»behandler, der«: »ikke tillige er en autoriseret sundhedsper-
son, og som«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2, hvor alternative be-
handlere, der tillige er autoriserede sundhedspersoner, har
ret til at blive registrerede alternative behandlere af de af
Sundhedsstyrelsen godkendte foreninger, under forudsæt-
ning af at de opfylder de krav, der stilles til registrerede al-
ternative behandlere]
7)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 5 a
indsættes efter »be-
handler,«: »der ikke tillige er en autoriseret sundhedsperson,
og«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2, hvor alternative be-
handlere, der tillige er autoriserede sundhedspersoner, har
ret til at blive registrerede alternative behandlere af de af
Sundhedsstyrelsen godkendte foreninger, under forudsæt-
ning af at de opfylder de krav, der stilles til registrerede al-
ternative behandlere]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ophæves lovforslagets § 52, stk.
6, hvoraf det fremgår, at autoriserede sundhedspersoner, der
opfylder de krav, der stilles til registrerede alternative be-
handlere, jf. § 3 i lov om en brancheadministreret registre-
ringsordning for alternative behandlere, og de krav, der stil-
les inden for manuel behandling, tillige har ret til at udøve
manipulationsbehandling af rygsøjlen. Ophævelsen sker
som konsekvens af ændringsforslagets § 2, nr. 01 og 02,
hvor alternative behandlere, der tillige er autoriserede sund-
hedspersoner, med forslaget får ret til at blive registrerede
alternative behandlere af de af Sundhedsstyrelsens godkend-
te foreninger, under forudsætning af at de opfylder de krav,
der stilles til registrerede alternative behandlere.
Til nr. 2 og 3
Med ændringsforslagene ændres definitionen af alternativ
behandler, således at en alternativ behandler defineres som
en person, der udøver sundhedsmæssig virksomhed uden for
det offentligt finansierede sundhedsvæsen, og som ikke er
omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med den
sundhedsfaglige behandling, der udføres af personer inden
for sundhedsvæsenet.
Dette medfører, at alternative behandlere, der tillige er
autoriserede sundhedspersoner, får ret til at blive registrere-
de alternative behandlere af de af Sundhedsstyrelsens god-
kendte foreninger, under forudsætning af at de opfylder de
krav, der stilles til registrerede alternative behandlere, jf. § 3
i lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en brancheadministreret re-
gistreringsordning for alternative behandlere.
Baggrunden for ændringsforslagene er bl.a. et ønske fra
brancheforeningerne om, at autoriserede sundhedspersoner,
der opfylder de krav, der stilles til registrerede alternative
behandlere, ligestilles med de øvrige alternative behandlere
og dermed får mulighed for at benytte sig af titlen registreret
alternativ behandler.
Brancheforeningernes holdning er udtryk for et ønske om
at styrke RAB-ordningen som en fælles betegnelse for alle
alternative behandlere, der ønsker at lade sig registrere, og
som lever op til de krav, som brancheforeningerne stiller til
registrerede alternative behandlere, jf. lov om en branchead-
ministreret registreringsordning for alternative behandlere.
Med ændringsforslagene ændres lovens anvendelsesom-
råde således, at loven finder anvendelse på alternative be-
handlere og for autoriserede sundhedspersoner, der tillige er
registrerede alternative behandlere i medfør af lovens § 3.
En registreret alternativ behandler kan både være en person
uden sundhedsfaglig autorisation og en person med en sund-
hedsfaglig autorisation.
Ændringsforslagene medfører, at en autoriseret sund-
hedsperson, der bliver registreret som alternativ behandler
efter lov om en brancheadministreret registreringsordning
for alternative behandlere, fortsat vil være omfattet af auto-
risationslovens regler om f.eks. pligter, journalføring og til-
syn.
Ændringsforslagene medfører endvidere, at autoriserede
sundhedspersoner fortsat vil være omfattet klage- og erstat-
ningssystemet inden for sundhedsvæsnet. Dette betyder, at
såfremt den registrerede alternative behandler tillige er en
autoriseret sundhedsperson, skal klage over behandlingen
indgives til Styrelsen for Patientsikkerhed, mens et eventuelt
erstatningskrav skal anmeldes til Patienterstatningen. Dette
følger af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sund-
hedsvæsenet.
Med ændringsforslagene vil der dermed, for så vidt angår
klage og erstatning være tale om to forskellige systemer, af-
hængigt af om den registrerede behandler tillige er en auto-
riseret sundhedsperson eller ej.
Såfremt den alternative behandler ikke er en autoriseret
sundhedsperson, skal klage over behandlingen indgives til
den brancheforening, den pågældende er medlem af, lige-
som et erstatningskrav som følge af behandlingen skal an-
meldes til den pågældendes forsikringsselskab.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget gælder det for både registrerede
alternative behandlere og registrerede behandlere, der tillige
er autoriserede sundhedspersoner, at de skal have gennem-
ført en uddannelse som alternativ behandler i henhold til de
uddannelsesmæssige krav, der følger af lov om en branche-
administreret registreringsordning for alternative behandle-
L 47 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 6. december 2016
1700307_0004.png
4
re, herunder minimum 250 timers/lektioners undervisning
inden for manuel behandling, for at være omfattet af æn-
dringsforslag nr. 3 til lov om ændring af lov om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og
lov om en brancheadministreret registreringsordning for al-
ternative behandlere.
Dertil gælder det, at den registrerede alternative behand-
ler, der ikke tillige er autoriseret sundhedsperson, skal for-
sikre sig mod erstatningskrav, som måtte følge af manipula-
tionsbehandling af rygsøjlen.
Til nr. 5
Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslagets § 2,
nr. 01 og 02. Det præciseres i ændringsforslaget, at det for-
sikringsselskab, hvori den registrerede alternative behandler,
der ikke tillige er autoriseret sundhedsperson, med uddan-
nelse i manuel behandling, har tegnet sin ansvarsforsikring,
er forpligtiget til en gang årligt at indrapportere anmeldte
skader forårsaget af den registrerede alternative behandler,
som ikke tillige er autoriseret sundhedsperson, som led i
dennes udøvelse af manipulationsbehandling af rygsøjlen til
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Til nr. 6
Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslagets § 2,
nr. 01 og 02. Det præciseres i ændringsforslaget, at den al-
ternative behandler, der ikke tillige er autoriseret sundheds-
person en gang årligt orienterer Styrelsen for Patientsikker-
hed om skader, der er anmeldt til den pågældendes forsik-
ringsselskab som led i manipulationsbehandling af rygsøl-
jen.
Til nr. 7
Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslagets § 2,
nr. 01 og 02. Det præciseres, at en registreret alternativ be-
handler, der ikke tillige er en autoriseret sundhedsperson,
der udøver manipulationsbehandling af rygsøljen, og som
tilsidesætter sin pligt til at tegne en ansvarsforsikring efter
lovens § 3 a, stk. 1, nr. 2, straffes med bøde, medmindre hø-
jere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S)
Lea Wermelin (S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 47 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 6. december 2016
1700307_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 47
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Henvendelse af 8/11-16 fra Forsikring & Pension
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 47
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/11-16 fra Forsikring &
Pension, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at en
autoriseret sundhedsperson fremadrettet også kan kalde sig registreret
alternativ behandler uden at skulle opgive sin autorisation, til sund-
hedsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren, i forlængelse af at det fremgår af svar på spørgs-
mål nr. 1, at der endnu ikke er fundet en løsning i forhold til proble-
matikken om, at der på nuværende tidspunkt ikke findes en forsikring,
der dækker det behov for forsikring til registrerede alternative behand-
lere, som L 47 skaber, vil oplyse, hvornår ministeren forventer, at der
er fundet en løsning i samarbejde med Forsikring & Pension, og hvad
ministeren agter at gøre, hvis der ikke er fundet en løsning på proble-
met inden den 1. april 2017, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sørge for, at alle patienter sikres på
samme måde i tilfælde af skader påført ved en behandling med mani-
pulation af kroppens perifere led, uafhængigt af om behandleren er
dækket af Patienterstatningen eller om behandleren er en registreret
alternativ behandler, der ikke er dækket af Patienterstatningen, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
3
4