Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 47 Bilag 1
Offentligt
1681976_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Psykiatri og Lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: SUMBGB
Koordineret med:
Sagsnr.: 1608147
Dok. nr.: 186442
Dato: 27. oktober 2016
Høringsnotat vedr. Forslag til lov om ændring af lov om autorisati-
on af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov
om en brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere (Ændring af kiropraktorers forbeholdte virksomheds-
område m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Udkast til forslag til lov om ændring af autorisationsloven og lov om en brancheadmini-
streret registreringsordning for alternative behandlere har i perioden fra den 23. august til
den 21. september 2016 været sendt i høring hos:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Annemarie Goldschmidt, Ankestyrelsen, Birte Niel-
sen, Body SDS, Brancheforeningen for Fysiurgisk Massage, Brancheforeningen for Private
Hospitaler og Klinikker, Center for Ernæring og Terapi, Charlotte Yde, Danmarks Optiker-
forening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fodterapeuter, Danske Fy-
sioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner
Danske Ældreråd, Danske Selskab for orthomolekylær medicin (DSOM), Dansk Erhverv
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktorforening, Dansk Psykologfor-
ening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Syge-
plejeråd, Dansk Tandlægeforening, De Offentlige Tandlæger, Det Centrale Handicapråd
Det færøske sundhedsministerium, Diabetesforeningen, Din Tandplejer, Ergoterapeutfor-
eningen, Erhvervs- og Vækstministeriet, Erling Helmer Jensen, Finansministeriet, Forbru-
gerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Speciallæger, Forsikring og Pen-
sion, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforenin-
gen, Institut for Ortomolekylær Medicin, Jordemoderforeningen, Justitsministeriet, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsorganisationen Natursundhedsrådet (LNS), Leila Eriksen, Lilian
Wong, Livssyn: Akupunktur, zoneterapi og NLP, Lægeforeningen, Mogens Ehrich, Optiker-
foreningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Osteoporoseforeningen,
Patienterstatningen, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Prakti-
serende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Privathospitaler,
Psykolognævnet, RAB-Forum, Radiografrådet, Rigsombudsmanden på Færøerne, Ryg-
marvsskadede i DK RYK, Sjældne Diagnoser Scleroseforeningen, Styrelsen for Patientsik-
kerhed, Sundhedsrådet, Sundhedsstyrelsen, Sund og Hed, Tandlægeforeningen, Yngre
Læger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen og Ældresagen.
Lovforslaget er desuden offentliggjort på
www.borger.dk
under Høringsportalen.
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget indholdsmæssige bemærkninger fra følgen-
de parter: Body-SDS, Dansk Kiropraktor Forening (DKF), Dansk Selskab for Almen Medicin
(dsam), Dansk Selskab for Muskuloskeletal Medicin (DSMM), Danske Fysioterapeuter,
L 47 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1681976_0002.png
Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Regioner (DR), Forsikring og Pension, Gigt-
foreningen, Lægeforeningen, Patienterstatningen, RABforum og Sundhedsrådet.
2. Generelle bemærkninger
En række af de sundhedsfaglige foreninger og organisationer, der er blevet hørt over lov-
forslaget har udtrykt bekymring for, at man med lovforslaget vil give alternative behandle-
re tilladelse til at udøve manipulation, særligt af rygsøjlen. Opfattelsen er, at alternative
behandlere ikke besidder de uddannelsesmæssige kompetencer til at foretage manipula-
tion af rygsøjlen, heller ikke selv om de har en uddannelse på minimum 250 timer i manu-
el behandling. Endvidere er der udtrykt bekymring for, at patientsikkerheden forringes,
idet der ved manipulationsbehandling er behov for, at behandleren er i stand til at vurde-
re, om der er indikation for manipulationsbehandling og særligt at kunne vurdere, hvornår
dette ikke er tilfældet. Endelig har et antal af de hørte foreninger og organisationer ud-
trykt tilfredshed med, at de skader, der er omfattet af den ansvarsforsikring, der i forslaget
stilles krav om, foreslås vurderet efter samme principper som sager, der hører under Pati-
enterstatningen.
3. Særlige bemærkninger
3.1. Definition af ledmobilisering
Body-SDS har foreslået, at definitionen af ledmobilisering, som fremgår af forslagets punkt
3.2., der vedrører manuel behandling ændres, så definitionen i stedet får følgende ordlyd:
”Mobilisering kan defineres som en rytmisk eller statisk manuel procedure indenfor græn-
sen af den passive bevægelighed”, og har i den forbindelse henvist til, at det er denne
definition, der anvendes i ”Reumatologi”, 2. udgave.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningerne fra høringssvarene vedrørende definitionen af ledmobilisering har givet
anledning til at ændre definitionen heraf i overensstemmelse med den foreslåede defini-
tion, således at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at definitionen af ledmobi-
lisering har følgende ordlyd: ”Mobilisering kan defineres som en rytmisk eller statisk ma-
nuel procedure indenfor grænsen af den passive bevægelighed”.
3.2. Diagnosticering
Danske Fysioterapeuter har påpeget, at høringsudkastet giver kiropraktorerne et forbe-
holdt virksomhedsområde, når det gælder diagnostik og forebyggelse. Danske Fysiotera-
peuter anfører, at fysioterapeuter som autoriserede sundhedspersoner har selvstændigt
behandleransvar og er omfattet af reglen i autorisationslovens § 17 om pligten til at udfø-
re sit hverv med ”omhu og samvittighedsfuldhed”. Med henvisning hertil har Danske Fy-
sioterapeuter fremhævet, at det vil være i strid med pligten i autorisationslovens § 17,
hvis fysioterapeuter
ikke
diagnosticerer og
ikke
forebygger forud for og i forbindelse med
manipulationsbehandlingen.
Danske Regioner har påpeget det uhensigtsmæssige i, at kiropraktorer får et forbeholdt
virksomhedsområde for så vidt angår diagnostik og forebyggelse. Endvidere har Danske
Regioner gjort opmærksom på, at de situationer, hvor manipulationsbehandlingen kan
være kontraindiceret, og hvordan de skal behandle børn under 1 år, hvilket i dag er regu-
leret i bekendtgørelse om kiropraktorvirksomhed.
Ministeriets bemærkninger:
Side 2
L 47 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1681976_0003.png
Bemærkningerne fra høringssvarene har givet anledning til, at det i lovteksten og be-
mærkningerne til lovforslaget er præciseret, at kiropraktorer har et forbeholdt virksom-
hedsområde for så vidt angår røntgendiagnostik. Endvidere har bemærkninger givet an-
ledning til at præcisere i lovbemærkningerne, at fysioterapeuter er omfattet af autorisati-
onslovens § 17 om pligten til at udføre sit hverv med ”omhu og samvittighedsfuldhed”.
Endelig skal ministeriet bemærke, at bekendtgørelse om kiropraktorvirksomhed vil blive
ændret som opfølgning på lovforslaget.
3.3. Manipulation af rygsøjlen
Danske Handicaporganisationer anfører, manipulation af rygsøjlen kræver et indgående
kendskab til diagnostik og til, hvordan man som behandler sikrer sig, at patienten ikke har
sygdomme, der betyder, at man ikke må udføre manipulation blandt andet fordi det kan
have meget alvorlige følger som beskadigelse af nerver, brud på rygsøjlen og beskadigelse
af halspulsåren. Dette kendskab kan man ifølge Danske Handicaporganisationer ikke opnå
ved at have taget en uddannelse på ca. 30 uger, som det er tilfældet med registrerede
alternative behandlere.
Danske Handicaporganisationer har endvidere anført, at lovforslaget ikke synes at give
adgang til tilsyn og kontrol med registrerede alternative behandlere, herunder at der ikke
er nogle af autorisationslovens reaktionsmuligheder, som fx påbud eller virksomhedsind-
skrænkning over for de registrerede alternative behandlere. Danske Handicaporganisatio-
ner foreslår, at lovforslaget ændres, så registrerede alternative behandlere ikke får adgang
til at udøve manipulation af rygsøjlen.
Gigtforeningen anfører i lighed med Danske Handicaporganisationer, at lovforslaget ikke i
tilstrækkelig grad tager hensyn til patientsikkerheden, og at lovforslaget bør ændres, så
registrerede alternative behandlere ikke får adgang til at udøve manipulation af rygsøjlen.
Gigtforeningen foreslår, at der i lovforslaget tilføjes en passus om, at patientgrupper, som
er i særlig risiko for at pådrage sig en alvorlig skade ved manipulation af rygsøjlen, undta-
ges for lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere §
5 a, således at registrerede alternative behandlere ikke må udføre manipulationsbehand-
linger på patienter, der er i særlig risiko for at pådrage sig alvorlige skader ved manipulati-
onsbehandling af rygsøjlen.
Lægeforeningen er af den opfattelse, at alene læger og kiropraktorer besidder de nødven-
dige sundhedsfaglige kvalifikationer og kompetencer til at udføre manipulation af rygsøj-
len, idet denne form for behandling ifølge Lægeforeningen forudsætter en uddannelses-
mæssig baggrund, der kvalificerer behandleren til at vurdere eventuelle kontraindikatio-
ner mod manipulation (fx medicin eller andre sygdomme).
Sundhedsrådet foreslår, at der stilles uddannelsesmæssige krav til alle faggrupper, som
ikke tidligere har ledmanipuleret.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet har noteret sig at en række foreninger og organisationer har udtrykt bekym-
ring for, at registrerede alternative behandlere med uddannelsen inden for manuel be-
handling med lovforslaget får adgang til at udøve manipulation af rygsøjlen.
Side 3
L 47 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1681976_0004.png
Den 20. juni 2016 indgik Regeringen, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre,
Liberal Alliance, Alternativet, Det Konservative Folkeparti og Socialistisk Folkeparti en
politisk aftale om at ændre kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde for så vidt
angår adgangen til at udøve manipulation af rygsøjlen.
Baggrunden for den politiske aftale har blandt andet været, at Parker Instituttet på Bispe-
bjerg Hospital har udarbejdet et review, som konkluderer, at det på trods af omfattende
litteratur på området ikke er muligt at udlede valide estimater vedrørende sikkerheden
ved manipulation af rygsøjlen.
Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed anerkender endvidere i deres under-
søgelse af manuel behandling og kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde fra april
2016, at der ikke foreligger viden om sammenhæng mellem uddannelsesniveau henholds-
vis profession og risikofaktorer i forbindelse med manipulationsbehandling.
Endvidere har de politiske partier lagt vægt på, at manuel behandling i blandt andet Nor-
ge, Sverige og England ikke er et forbeholdt virksomhedsområde.
Bemærkningerne fra høringssvarene har på baggrund af ovenstående ikke givet anledning
til ændringer i forslaget.
3.4. Ansvarsforsikring
Danske Handicaporganisationer har bemærket, at patienternes retsstilling er ringere, hvis
de kommer til skade hos en registreret alternativ behandler end hos en kiropraktor eller
en anden autorisereret sundhedsperson. Hertil har Danske Handicaporganisationer anført,
at autoriserede sundhedspersoner er omfattet af Patienterstatningen, hvilket registrerede
alternative behandlere ikke er.
Forsikring og Pension har anført, at de registrerede alternative behandlere hurtigere vil
ifalde ansvar og skulle betale erstatning, når det er samme principper som gælder inden
for Patienterstatningen, der lægges til grund, ved vurderingen af ansvarspådragelsen.
Dette vil ifølge Forsikring og Pension have indflydelse på forsikringspræmien. Forsikring og
Pension har oplyst, at det ikke på baggrund af de data, der er tilgængelige, er muligt at
fastsætte størrelsen på forsikringspræmien. Forsikring og Pension har foreslået, at pati-
enterstatningens dækningsområde udvides til også at omfatte registrerede alternative
behandlere. Forsikring og Pension foreslår, at forsikringspligten også skal omfatte blød-
delsbehandling, mobilisering af led samt manipulation af kroppens perifere led.
Gigtforeningen finder det grundlæggende forkert, at det er private forsikringsselskaber,
der skal behandle disse alvorlige sager, og at det er problematisk, at patienternes retsstil-
ling er ringere hos registrerede alternative behandlere end hos autoriserede alternative
behandlere.
Patienterstatningen har bemærket, at lovforslaget er uklart i forhold til, hvilken ansvars-
forsikring, der finder anvendelse på skader, hvor skadevolder er en registreret alternativ
behandler. Patienterstatningen har endvidere oplyst, at der i patienterstatningsordningen
er indbygget retsgarantier for skadelidte patienter, fx foretages sagsbehandlingen af Pati-
enterstatningen, som er underlagt forvaltningsloven, og der er klageadgang til et statsligt
Side 4
L 47 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1681976_0005.png
ankenævn. Patienterstatningen foreslår, at det præciseres i lovforslaget, om den obligato-
riske ansvarsforsikring skal dække på patienterstatningsniveau.
Sundhedsrådet har foreslået, at registrerede alternative behandlere omfattes at Patient-
erstatningen.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningerne fra høringssvarene har givet anledning til, at det i bemærkningerne til
lovforslaget er blevet præciseret, at en borger, der bliver behandlet hos en registreret
alternativ behandler, erstatningsmæssigt skal ligestilles med borgere, der behandles hos
en autoriseret sundhedsperson. Dette medfører, at der ved vurderingen af, hvorvidt en
skadelidt er erstatningsberettiget, lægges de samme principper til grund, som anvendes
ved behandlingen af sager ved Patienterstatningen. Dette betyder blandt andet, at der
foreligger et ansvar, hvis en erfaren specialist ville have handlet anderledes og dermed
undgået skaden, ligesom det i bevismæssigt sammenhæng er tilstrækkeligt, at der forelig-
ger overvejende sandsynlighed for, at en skade er forvoldt ved behandlingen.
Ministeriet har imidlertid ikke fundet det hensigtsmæssigt at lade registrerede alternative
behandlere være omfattet af Patienterstatningens dækningsområde, som foreslået af
blandt andet Forsikring og Pension.
3.5. Lovens ikrafttrædelsestidspunkt
Body-SDS og Danske Fysioterapeuter har foreslået, at lovforslaget træder i kraft den 1.
januar 2017 og ikke som foreslået 1. juli 2017.
Forsikring og Pension har vedrørende ikrafttrædelse tidligere end 1. juli 2017 er urealistisk
henset til, at der blandt andet skal udvikles et nyt produkt for så vidt angår den obligatori-
ske ansvarsforsikring.
Ministeriets bemærkninger:
Forsikring og Pension har i forbindelse med høringen oplyst, at der med lovforslaget ska-
bes en efterspørgsel efter et forsikringsprodukt, som ikke findes i dag. Først når lovforsla-
get er vedtaget kan forsikringsselskaberne vurdere om det er forretningsmæssigt attrak-
tivt at udbyde den obligatoriske ansvarsforsikring og som følge heraf igangsætte udviklin-
gen af produktet.
Bemærkningerne fra høringssvarene har på baggrund af ovenstående ikke givet anledning
til ændringer i forslaget.
Side 5