Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
L 44
Offentligt
1694214_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 23. november 2016 kl. 14-15:15 angående
sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklagenævnet spørgsmål
A-C.
Samråd den 23. november 2016 kl. 14-15:15 angående
sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklagenævnet spørgsmål A-C.
Spørgsmål A
”Finder ministeren det rimeligt, at borgerne i
Jyllinge Nordmark og Tangbjerg, pga. forlænget
sagsbehandlingstid i Natur- og Miljøklagenævnet
som følge af flytning, skal vente i mere end 12
måneder, inden de får klarhed over, hvorvidt det
planlagte og finansierede kystsikringsprojekt kan
gennemføres?”
Spørgsmål B
”I juni modtog borgmestrene i Roskilde og Egedal
kommune et brev fra ministeren, hvor ministeren
forsikrer om, at arbejdet med kystsikringen ikke
skal ”vanskeliggøres af unødigt tunge processer”,
og at ministeren i forlængelse heraf flyttede
klagesager vedr. kystbeskyttelsesloven til Natur-
og Miljøklagenævnet for at ”sikre en god og
effektiv sagsbehandling”.
Hvordan skal ministerens begrundelse for at
flytte sagerne forstås, når ministeren var klar
over, at sagsbehandlingstiden i Natur- og
1
2
L 44 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 23/11-16 om sagsbehandlingstider, jf. L 44 - samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1694214_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 23. november 2016 kl. 14-15:15 angående
sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklagenævnet spørgsmål A-C.
Samråd den 23. november 2016 kl. 14-15:15 angående
sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklagenævnet spørgsmål A-C.
Miljøklagenævnet er kraftigt forlænget pga.
flytningen til Viborg?”
Spørgsmål C
”Hvilke initiativer påtænker ministeren at
gennemføre for at sikre, at de fornødne
ressourcer og kompetencer er til stede i Natur- og
Miljøklagenævnet, så der kan sikres en god og
effektiv sagsbehandling?”
Svar
(Det talte ord gælder)
1. Indledning
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet.
Klagesagsbehandling er en vigtig del af vores
retssystem. Det giver borgerne adgang til en billig
og god instans, der kan sikre, at der træffes de
korrekte afgørelser af de relevante myndigheder.
Klagerne skal behandles ordentligt, og den borger
eller virksomhed, der har fået en tilladelse, skal
have en hurtig afklaring.
2. Klagenævnet er uafhængigt
Natur- og Miljøklagenævnet er uafhængigt i
behandlingen af den enkelte sag. Jeg kan derfor
heller ikke drøfte den konkrete sag her i dag.
Jeg kan dog forstå, at det er en sag, der har taget
lang tid at sagsbehandle i kommunen, og at der
derfor er et ønske fra borgerne om en snarlig
afslutning, da de flere gange i tidens løb har
været ramt af oversvømmelser.
Det er derfor med glæde, at jeg har konstateret, at
nævnet har valgt at opprioritere sagen.
3. Overflytning af sagsbehandlingen til
klagenævnet
Da det daværende Miljøministerium i 2014 fik
overdraget ressortansvaret for
kystbeskyttelsesloven fra Transportministeriet,
4
3
L 44 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 23/11-16 om sagsbehandlingstider, jf. L 44 - samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1694214_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 23. november 2016 kl. 14-15:15 angående
sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklagenævnet spørgsmål A-C.
Samråd den 23. november 2016 kl. 14-15:15 angående
sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklagenævnet spørgsmål A-C.
blev det besluttet at videreføre
klagesagsbehandlingen i departementet som en
midlertidig løsning.
Samtidig var målet, at klagesagerne skulle
overføres til klagenævnet, som jo er specialister i
at afgøre klagesager.
For at gøre det muligt fremsatte den tidligere
miljøminister – Kirsten Brosbøl fra
Socialdemokratiet - i november 2014 et
lovforslag, der gjorde det muligt at overføre
klagesagsbehandlingen til klagenævnet.
Der var bred enighed om lovforslaget, som
samtlige partier stemte for.
Tidspunktet for overførelse af klagesagerne
afhang af ajourføring af nogle underliggende
bekendtgørelser. Dette sikrede jeg blev
gennemført før sommeren i år, så klagesagerne
kunne overføres til klagenævnet 1. juli i år.
Jeg har derfor heller ikke mulighed for, som
nogle har foreslået, at tage sagerne tilbage på mit
bord.
4. Initiativer for at nedbringe
sagsbehandlingstider
Jeg har løbende fokus på nævnets
sagsbehandlingstid. Der er lige nu nogle
udfordringer i forhold til at sikre en kort
sagsbehandlingstid.
Vi har derfor også sat flere initiativer i gang for at
sikre dette.
Vi vil forenkle kommunernes sagsbehandling af
større kystprojekter. Jeg har derfor fremsat et
lovforslag, der blev førstebehandlet den 17.
november, der skal sikre, at der ikke kan klages
over delafgørelser, men først over den endelige
afgørelse. Det vil være med til at give et mere
fokuseret sagsforløb.
5
6
L 44 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 23/11-16 om sagsbehandlingstider, jf. L 44 - samrådsspm. A-C, til miljø- og fødevareministeren
1694214_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 23. november 2016 kl. 14-15:15 angående
sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklagenævnet spørgsmål A-C.
Samråd den 23. november 2016 kl. 14-15:15 angående
sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklagenævnet spørgsmål A-C.
Som følge af udfordringerne med
sagsbehandlingstiderne i Natur- og
Miljøklagenævnet, har erhvervs- og
vækstministeren iværksat en ekstraordinær
indsats for at reducere sagspuklen i Natur- og
Miljøklagenævnet.
Der er ekstraordinært afsat 23 mio. kr.
til en taske force med 30 ekstra medarbejdere, og
til ekspertbistand fra Kammeradvokaten med
henblik på at få sagspuklen i Natur- og
Miljøklagenævnet ud af verden i løbet af 2017.
Regeringen ønsker med de ekstra midler at
prioritere bl.a. sagerne om kystsikringsprojekter
og andre samfundsøkonomisk vigtige sager. Det
er ambitionen, at disse vigtige sager kan løses
inden sommeren 2017.
Som følge af den ekstraordinære indsats ansættes
10 ekstra medarbejdere i 2016 og 2017 til
sagsbehandling i den nye styrelse Nævnenes Hus.
Derudover oprettes der et korps i København
7
bestående af 20 erfarne og nyansatte
medarbejdere, der ligeledes skal hjælpe med
sagsbehandling af klagesagerne.
Endelig er der afsat midler til, at
Kammeradvokaten, der har stor ekspertise inden
for området, i 2016 og 2017 kan levere ekstern
bistand i klagesagerne.
De ekstra ressourcer skal sikre, at virksomheder
og borgere ikke oplever uacceptabelt lange
sagsbehandlingstider i denne overgangsperiode,
hvor Natur- og Miljøklagenævnet flytter til
Nævnenes Hus i Viborg.
Med tiden forventes det, at den nye organisering
vil effektivisere sagsbehandlingen, og med de
ekstra ressourcer, som er tilført, sikres, at
serviceniveauet også lever op til borgere og
virksomheders forventninger på kort sigt.
8