Til lovforslag nr.
L 44
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 7. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet
[af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)]
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareministeren har stillet 1 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober 2016 og var til
1. behandling den 11. november 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødeva-
reudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
24. oktober 2016 dette udkast til udvalget, jf. L 44 – bilag 1.
Den 25. oktober 2016 sendte miljø- og fødevareministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til miljø- og fødevaremi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til miljø- og fødevaremi-
nisteren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et
åbent samråd med udvalget den 23. november 2016.
Miljø- og fødevareministeren har efterfølgende sendt ud-
valget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens
besvarelse af spørgsmålene.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Det Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at
det øgede gebyr ved klageadgang, der betyder, at klagegeby-
ret for frivillige foreninger hæves med 360 pct. i forhold til
det nuværende niveau, skaber en urimelig barriere for især
borgere og foreninger, der ønsker at gøre brug af den demo-
kratiske ret, som klagemuligheden udgør. Samtidig har man
i lovforslaget lagt op til forsat at fritage fødevare- og land-
brugsområdet for gebyr. Denne forskelsbehandling mellem
miljø- og naturområdet og fødevare- og landbrugsområdet
kan EL, ALT, RV og SF ikke støtte. Mindretallet så gerne,
at man i stedet beholdt gebyret på det nuværende niveau el-
ler satte det yderligere ned til 100 kr. for private og 300 kr.
for organisationer og virksomheder og desuden gjorde op
med forskelsbehandlingen.
EL, ALT, RV og SF mener i den forbindelse, at det er
vigtigt at sikre, at Danmark lever op til ÅrhusKonventionen,
hvoraf det fremgår, at det ikke må være uoverkommeligt
dyrt eller besværligt at klage. Partierne minder om, at tidli-
gere forsøg på at hæve klagegebyret er blevet kendt konven-
tionsstridigt.
En mere ensartet og smidigere klagegang er alt andet lige
positivt, og der kan bestemt være fordele ved at lægge kla-
genævnene sammen. Men i lovforslaget skærer man ned på
antallet af læge medlemmer fra syv til fire, og man lægger
op til kun at udnævne to fagsagkyndige pr. fagområde. EL,
ALT, RV og SF så gerne, at man fortsatte med syv læge
medlemmer og fire sagkyndige samt to suppleanter pr. fa-
gområde. På den måde er der flere kompetencer repræsente-
ret i nævnets afdelinger, og afdelingerne kan stadig være
funktionsdygtige i tilfælde af inhabilitet. Desuden ser min-
dretallet gerne, at tillige miljøskade, terrestrisk natur inklusi-
ve internationalt beskyttede naturområder og fredninger og
genteknologi får separate sagkyndighedsområder i klagen-
ævnet.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
AX019387