Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41
Offentligt
1762942_0001.png
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 24/5-17, jf. L 41 - samrådsspm. E, til justitsministeren
Svar:
1.
Tak for ordet.
Kampen mod økonomisk kriminalitet
og dermed også hvid-
vask
er meget højt prioriteret, og det skal myndighedssamar-
bejdet selvfølgelig understøtte.
Derfor skal samarbejdet mellem myndighederne i kampen mod
hvidvask være konstruktivt og effektivt.
SØIK og Hvidvasksekretariatet vægter samarbejdet med bl.a.
Finanstilsynet og skattemyndighederne højt
og både i forhold
til den generelle, løbende dialog og i den konkrete sagsbehand-
ling er der tale om et godt og effektivt samarbejde.
SØIK har af samme grund også fokus på et godt samarbejde
med andre myndigheder og en løbende dialog med de brancher,
der underretter. Det vurderes selvfølgelig løbende, om vi kan
forbedre samarbejdet mellem vores myndigheder. Det siger næ-
sten sig selv. Og det er jo en løbende øvelse på alle vores priori-
terede områder.
2.
Lad mig så vende mig mod spørgsmålet om sanktioner.
Det er vigtigt, at vi på alle områder løbende overvejer, om vi
har de rette sanktioner og strafferammer på plads, og derfor for-
står jeg også godt spørgernes interesse for sanktionerne for
hvidvask.
2
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 24/5-17, jf. L 41 - samrådsspm. E, til justitsministeren
Når vi taler om hvidvaskovertrædelser, er det vigtigt at skelne
mellem overtrædelser af hvidvaskloven og hvidvaskkriminali-
tet, der er omfattet af straffelovens § 290 om hæleri.
Jeg vil knytte et par ord til den hvidvaskkriminalitet, der er om-
fattet af straffelovens hæleribestemmelse.
Som jeg oplyste på samrådene her i udvalget den 7. og den 20.
april, vil jeg tage initiativ til, at domstolene ved de allergroveste
tilfælde af hvidvaskkriminalitet fremover skal have mulighed
for at udmåle indtil 8 års fængsel i stedet for de 6 år, som er den
gældende strafferamme.
Det skyldes især, at der for nylig har været eksempler i rets-
praksis på udmåling af fængselsstraf på 6 år, og det er afgøren-
de, at der er luft inden for strafferammen, når domstolene skal
udmåle straf i de helt tunge sager.
Og så er det samtidig et vigtigt signal at sende. For der må ikke
være tvivl om, at de helt tunge hvidvasksager også skal kunne
mødes med rigtig tunge straffe.
3.
Det er vigtigt, at den konkrete strafudmåling i sager om hvid-
vask afspejler en nutidig opfattelse af strafværdigheden.
Som nævnt har vi set eksempler på, at domstolene er klar til at
udmåle meget høje straffe. F.eks. har SØIK for nylig ført en sag
mod et vekselbureau, hvor Østre Landsret idømte 6 års fængsel
og en bøde på 111 mio. kr.
3
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra åbent samråd 24/5-17, jf. L 41 - samrådsspm. E, til justitsministeren
Derfor lægger vi som nævnt op til i næste folketingssamling at
fremsætte et lovforslag, der skærper strafferammen fra 6 til 8
års fængsel.
4.
Tak for ordet.
4