Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41
Offentligt
1737203_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
27. marts 2017
Besvarelse af spørgsmål 70 ad L 41 stillet af udvalget den 24. februar
2017.
Spørgsmål:
Ministeren bedes - ved eventuel indhentelse af bidrag fra justitsministeren
- med afsæt i en case om hvidvaskning redegøre for den typiske straffe-
sagskæde og dermed de forskellige myndigheders involvering i og samar-
bejde om hvidvaskning. Ministeren bedes i forlængelse heraf redegøre for
de forskellige myndigheders sagsbehandlingstid af hovedsagstyper og
udvikling i ressourcer til indsatsen over de sidste 5 år.
Spørgsmålet bedes besvaret forud for afholdelse af samråd om L 41 –
samrådsspørgsmål A-D.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet følgende bidrag fra Justitsmini-
steriet, som jeg kan henholde mig til.
”Justitsministeriet har til brug for bidraget til Erhvervsministeriet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende for så vidt
angår spørgsmål nr. 70:
”Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Inter-
national Kriminalitet (SØIK), som blandt andet har oplyst
følgende:
”1. Hvidvasksekretariatet har til formål at modta-
ge, analysere og videreformidle underretninger
fra underretningspligtige virksomheder mv. om
mulig hvidvask af udbytte fra strafbare forhold og
finansiering af terrorisme.
Som oplyst i bl.a. besvarelsen af spørgsmål nr. 16
vedrørende lovforslaget visiteres indgivne under-
retninger i Hvidvasksekretariatet, og der foreta-
ges indledende sagsbehandling til afgørelse af, om
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren med afsæt i en case om hvidvaskning vil redegøre for den typiske straffesagskæde og dermed de forskellige myndigheders involvering i og samarbejde om hvidvaskning, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
2/5
oplysningerne i en underretning skal føre til:
Udsendelse af efterretning eller egentligt
efterforskningsoplæg til politikredsene el-
ler SØIK i forhold til mistanke om hvid-
vask af udbytte fra strafbare forhold.
Udsendelse af efterretning til PET i for-
hold til mistanke om finansiering af terro-
risme eller spredning af masseødelæggel-
sesvåben.
Udsendelse af efterretning til Skat, kom-
muner eller andre myndigheder med hen-
blik på eventuel regulering af skatter, af-
gifter eller sociale ydelser mv.
En hvidvaskunderretning er ikke en politianmel-
delse af et muligt strafbart forhold, men derimod
oplysninger om f.eks. usædvanlige transaktions-
mønstre set i forhold til den pågældende kunde.
Der er således tale om efterretninger, som – uan-
set om underretningen fører til en udsendelse til
andre myndigheder eller ej – indgår i den samlede
mængde data, der er tilgængelig for Hvidvaskse-
kretariatets analyser og øvrige arbejde.
Ved en eventuel videregivelse af oplysninger fra
en underretning i form af udsendelse af efterret-
ning eller egentligt efterforskningsoplæg til en po-
litikreds eller til SØIK kan oplysningerne anven-
des på følgende måder:
Som udgangspunkt for en igangsættelse af
en ny efterforskning vedrørende hvidvask
eller anden afledt kriminalitet.
Som bevis til underbyggelse af en igang-
værende efterforskning eventuelt med mu-
lighed for tilskæring eller vinkling af efter-
forskningen og i sidste ende som muligt
bevis i en straffesag.
Som efterretninger, der kan indgå i politi-
ets samlede forståelse af kriminalitetsbil-
ledet eller risici inden for forskellige om-
råder.
Det bemærkes, at det ligeledes er muligt for poli-
tikredsene og SØIK at forespørge Hvidvasksekre-
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren med afsæt i en case om hvidvaskning vil redegøre for den typiske straffesagskæde og dermed de forskellige myndigheders involvering i og samarbejde om hvidvaskning, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
3/5
tariatet om oplysninger fra sekretariatets efterret-
ningsdatabase mv. til brug for efterforskning eller
retsforfølgelse i øvrigt. Denne praksis anvendes i
stort omfang.
Der videregives som udgangspunkt kun oplysnin-
ger fra underretninger til andre offentlige myn-
digheder end politiet og anklagemyndigheden, når
der ikke er tale om oplysninger, som kan danne
grundlag for en politimæssig efterforskning. Skul-
le andre offentlige myndigheder i forbindelse med
deres undersøgelser støde på yderligere oplysnin-
ger, som giver anledning til mistanke om strafbare
lovovertrædelser, kan disse oplysninger overdra-
ges til politiet og anklagemyndigheden, som vare-
tager den videre straffesagsbehandling.
En underretning videregivet til en politikreds eller
SØIK vil således ikke nødvendigvis føre til en
strafferetlig afgørelse efter endt sagsbehandling.
Som anført ovenfor, vil oplysningerne i en under-
retning således også kunne anvendes på andre
måder i forbindelse med myndighedernes arbejde
med at forebygge, efterforske og strafforfølge
hvidvask af udbytte fra strafbare forhold eller fi-
nansiering af terrorisme.
2.
Som et eksempel på anvendelse i en straffesag
af underretninger indgivet til Hvidvasksekretaria-
tet kan følgende case nævnes:
En bank underrettede Hvidvasksekretariatet om,
at der til en kundes konto blev foretaget en række
atypiske store SWIFT-overførsler fra personens
arbejdsgivers konto. Banken vurderede, at der ik-
ke udelukkende var tale om løn, og at kunden be-
gik berigelseskriminalitet over for arbejdsgiveren.
Hvidvasksekretariatet visiterede underretningen
til nærmere analyse i sekretariatet, herunder ved
krydstjek i forskellige registre, og tog herefter ind-
ledende kontakt til arbejdsgiveren.
Den stedlige politikreds foretog kort tid efter i
samarbejde med SØIK anholdelse af den pågæl-
dende person på dennes arbejdsplads. Den så-
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren med afsæt i en case om hvidvaskning vil redegøre for den typiske straffesagskæde og dermed de forskellige myndigheders involvering i og samarbejde om hvidvaskning, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
4/5
kaldte Sporingsenhed hos SØIK fandt samtidig
værdier, herunder kontanter, hos personen for
over 6 mio. kr.
Personen blev af politikredsen tiltalt for under-
slæb, databedrageri, dokumentfalsk og bedrageri
og blev ved efterfølgende tilståelsesdom straffet
med fængsel i 3 år.
3.
Det kan i øvrigt oplyses, at Hvidvasksekretaria-
tet i SØIK løbende publicerer oplysninger af rele-
vans for de underretningspligtige på hjemmesiden
hvidvask.dk, herunder årsberetninger med antallet
af modtagne underretninger og beskrivelser af
konkrete cases. Som eksempel herpå kan henvises
til årsberetningen fra 2012, hvor der på side 24
og de følgende sider er resuméer af en række
straffedomme med tilknytning til hvidvaskunder-
retninger fra tidligere år.”
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der omhandler
sagsbehandlingstider, kan jeg oplyse, at jeg til brug for be-
svarelsen har undersøgt muligheden for ved elektronisk ud-
træk fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) at tilvejebrin-
ge de ønskede oplysninger.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode,
der knytter sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sa-
gens afslutning registreres endvidere en afgørelsestype, som
angiver straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne
bruges som et redskab til at oplyse blandt andet, hvor mange
anmeldelser eller afgørelser der vedrører en given lovover-
trædelse. Det vil derimod ikke være muligt at trække data af
mere detaljeret karakter.
POLSAS giver dermed ikke mulighed for at følge, hvilke hvid-
vaskunderretninger der efterfølgende fører til straffesager.
Hvidvaskunderretninger kan endvidere potentielt føre til en
række forskellige typer af straffesager, og det er derfor heller
ikke muligt at opgøre sagsbehandlingstider i straffesager, der
er opstået på baggrund af hvidvaskunderretninger.
I forhold til den del af spørgsmålet, der omhandler ressource-
forbruget vedrørende hvidvask, er det ikke muligt at opgøre
politikredsenes og SØIKs samlede omkostninger til behand-
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministeren med afsæt i en case om hvidvaskning vil redegøre for den typiske straffesagskæde og dermed de forskellige myndigheders involvering i og samarbejde om hvidvaskning, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren
1737203_0005.png
5/5
ling af straffesager forbundet med hvidvaskunderretninger.
Det skyldes, at Anklagemyndighedens registreringsramme ik-
ke understøtter, at der kan foretages en opgørelse af det fakti-
ske ressourceforbrug inden for grundbevillingen.
Jeg kan alene opgøre SØIKs direkte lønomkostninger til
håndtering af hvidvaskunderretninger. Disse er opgjort ne-
denfor i perioden 2013-2016 i mio. kr. i løbende priser:
2013
4,9
2014
5,4
2015
5,1
2016
4,9
Derudover har SØIK omkostninger forbundet med at drive it-
systemer samt til deltagelse i det internationale samarbejde
mv. på hvidvaskområdet. Disse omkostninger kan ikke umid-
delbart opgøres.””
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen