Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 41
Offentligt
1711432_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 41 stillet af udvalget den 16. novem-
ber 2016 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) og Preben Bang Hen-
riksen (V).
Spørgsmål:
Hvilke lettelser i de nuværende krav gennemføres, når den gældende re-
gulering ændres fra at være primært regelbaseret til at blive mere risiko-
baseret?
Svar:
En af de væsentligste ændringer med lovforslaget er, at rammerne for at
bekæmpe hvidvask mv. bliver mere risikobaseret. Dermed får virksomhe-
derne mulighed for at fokusere deres indsats på områder med høj risiko.
Formålet med en risikobaseret fremgangsmåde er således, at virksomhe-
der kan anvende deres ressourcer effektivt.
I dag er kravene til kundekendskabsproceduren i hvidvaskloven den stør-
ste byrde i den daglige drift. Kravene betyder, at virksomheden skal ken-
de sine kunder for at kunne vurdere, hvilken risiko for hvidvask eller ter-
rorfinansiering der er forbundet med den enkelte kunde. Igennem hele
kundeforholdet skal oplysninger opdateres, og kunden skal overvåges
bl.a. for at identificere transaktioner, der kan være forbundet med hvid-
vask eller finansiering af terrorisme. Med lovforslaget overlades der et
skøn til virksomhederne, så et kundeforhold med lav risiko ikke medfører
samme byrder som et kundeforhold med høj risiko.
Generelt vil virksomheder, hvis forretningsmodel indebærer en begrænset
risiko for at blive misbrugt til hvidvask eller terrorfinansiering, kunne få
lettet byrderne.
Hvor store lettelser, der følger med overgangen til et risikobaseret system
for virksomhederne, afhænger af, hvor meget virksomhederne vælger at
gøre brug af den øgede fleksibilitet. Muligheden for at anvende lempede
kundekendskabsprocedurer indebærer potentielt væsentlige lempelser af
byrderne. Effekten heraf er imidlertid betinget af, at virksomheder reelt
anlægger en risikovurdering i modsætning til at anvende samme frem-
gangsmåde i alle forretningsforhold.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 41 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvor meget de økonomiske lettelser udgør for erhvervslivet ved indførelsen af en risikobaseret regulering, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
I den forbindelse skal det nævnes, at jeg har bedt Finanstilsynet om at
udarbejde en ny vejledning til loven. Vejledningen skal hjælpe virksom-
hederne med at agere indenfor de nye rammer, og guide dem i anvendel-
sen af den mere risikobaserede tilgang. Der vil bl.a. i vejledningen være
fokus på, hvordan virksomhederne i praksis kan anvende en lempet til-
gang ved lavrisiko-kunder, der bl.a. kan indebære legitimation ved brug af
nemID i stedet for f.eks. pas og mulighed for at fastsætte en nedre beløbs-
grænse for, hvornår der skal foretages en kundekendskabsprocedure.
Jeg vil derudover sikre, at der efter 4 år fra lovens ikrafttræden vil blive
foretaget en evaluering af loven. Der vil i den sammenhæng særligt være
fokus på myndighedernes og virksomhedernes anvendelse af den risiko-
baserede tilgang, som kan give væsentlige lettelser i byrderne for virk-
somhederne, samt på, hvorvidt reglerne har en effekt på omfanget af
hvidvask og finansiering af terrorisme i Danmark.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen