Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 40 stillet af udvalget den 1. december
2016 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren stille ændringsforslag, der bevarer den nuværende regel
om, at forretninger skal skilte med rabatordninger til bestemte forbruger-
grupper? I benægtende fald bedes ministeren yde lovteknisk bistand til
udarbejdelse af et sådant ændringsforslag.
Svar:
Som det også er redegjort for i mit svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalgets spørgsmål 7 ad L 40, så er direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005
om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det
indre marked til hinder for generelle forbud mod bestemte former for
handelspraksis, bortset fra dem, der er oplistet i direktivets bilag 1. Det
gælder således efter direktivet, at de eneste former for handelspraksis, der
efter national ret kan blive anset for at være urimelige, uden at der først
skal foretages en konkret vurdering i det enkelte tilfælde ud fra direkti-
vets artikel 5-9, er de forbud, der er oplistet i direktivets bilag 1. Dette har
EU-domstolen flere gange fastslået, jf. hertil bl.a. EU-domstolens dom i
de forenede sager C-261/07 og C-299/07 (VTB-VAB NV m.fl. mod Total
Belgium NV) og C-540/08 (Mediaprint Zeitungs- und Zeitschriftenverlag
GmbH & co. KG mod Ôsterreich-Zeitungsverlag GmbH).
Markedsføringslovsudvalget har drøftet den gældende § 16, der indehol-
der en regel om, at erhvervsdrivende skal skilte med, at de yder organise-
ret rabat, i lyset af EU-Domstolens retspraksis. Et bredt flertal af udval-
gets medlemmer vurderede, at det ikke er foreneligt med direktivet at
kræve, at forretninger skal skilte med rabatordninger til bestemte forbru-
gere. En ufravigelig pligt til at skilte indebærer således, at der ikke fore-
tages en konkret vurdering af, om det vil være i strid med vildledningsbe-
stemmelserne i direktivets artikel 5-9, hvis der ikke skiltes med, at der
ydes organiseret rabat. Flertallet i Markedsføringslovsudvalget anbefale-
de således at ophæve bestemmelsen.
Regeringen har valgt at følge denne anbefaling i lovforslaget. Jeg vil des-
uden bemærke, at vi ved at ophæve bestemmelsen og tilpasse den danske
markedsføringslov til det bagvedliggende direktiv om urimelig handels-
praksis letter de administrative byrder for erhvervslivet med 7,2 mio. kr.
årligt.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk