Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1707170_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40 endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. december 2016
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 40, stillet af udvalget den 14. novem-
ber 2016 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Med henvisning til den fælles henvendelse af 2. november 2016 fra DI,
Dansk Erhverv, Kreativitet & Kommunikation, Håndværksrådet og Dan-
ske Medier, jf. L 40 – bilag 6, hvordan vil ministeren så sikre, at indførel-
sen af § 10, stk. 3, ikke vil betyde, at reklamemails kommer til at tage
unødigt tid fra medarbejdere, der ikke er relevante modtagere af den på-
gældende reklamemail ved f.eks. at skulle bruge tid på at sende reklame-
mails videre i eget system, fordi lovgivningen spænder ben for den direk-
te kommunikationsvej?
Svar:
Jeg mener ikke, at den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 3, spænder ben
for den direkte kommunikationsvej. Forslaget sikrer tværtimod, at der kun
kan sendes email-markedsføring til de personer, for hvem det kan være
relevant.
Forslaget giver for det første en erhvervsdrivende mulighed for at sende
uanmodet e-mail markedsføring til en bestemt person hos en anden er-
hvervsdrivende, når der er et kundeforhold mellem de to erhvervsdriven-
de. Der kan både være tale om en ansat, et ledelsesmedlem, en partner
m.v., der arbejder hos den erhvervsdrivende. Det afgørende er, at der er et
kundeforhold mellem de to erhvervsdrivende, og at det fremsendte har
arbejdsfaglig relevans for modtageren.
Forslaget giver for det andet en erhvervsdrivende mulighed for at sende
uanmodet e-mail markedsføring til en bestemt person hos en anden er-
hvervsdrivende, når afsenderen har fået modtagerens elektroniske adresse
direkte fra modtageren i forbindelse med en forudgående erhvervsmæssig
kontakt mellem de to personer. Det afgørende er, at de to personer forud-
gående har haft en erhvervsmæssig kontakt, og at det fremsendte har ar-
bejdsfaglig relevans for modtageren. Der kan altså ikke sendes uanmodet
e-mail markedsføring til den pågældende persons kollegaer.
Netop kravet om arbejdsfaglig relevans sikrer, at markedsføringen kun
må sendes direkte til de personer, hvor det har relevans for deres arbejds-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at bestemmelsen om business to business-reklamer ændres, så det bliver muligt at sende målrettede reklamemails direkte til den rette person i virksomheden, til erhvervsministeren
2/2
funktion. Det betyder, at f.eks. medarbejderkurser alene må sendes til de
personer i en virksomhed, der har en arbejdsfaglig interesse for kurser,
f.eks. en HR-chef. Det kan også f.eks. være en medarbejder i en virksom-
hed, der har ansvar for markedsføring og derfor har en arbejdsfaglig inte-
resse for kurser på dette område, som gerne må modtage tilbud om kurser
i den nye markedsføringslov.
Det bemærkes i øvrigt, at jeg i forhold til henvendelsen fra organisatio-
nerne har fået oplyst, at organisationernes bekymringer i relation til be-
stemmelsens fortolkning skulle være imødekommet med de indarbejdede
præciseringer i dette svar og i mit svar på Erhvervs-, Vækst- og Eksport-
udvalgets spørgsmål 1 ad L 40.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen