Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 40 stillet af udvalget den 1. december
2016 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren stille ændringsforslag, der medfører, at forslaget om at ud-
vide erhvervslivets muligheder for at sende reklamemails til forbrugerne,
udgår af lovforslaget? I benægtende fald bedes ministeren yde lovteknisk
bistand til udarbejdelse af et sådant ændringsforslag.
Svar:
Som også anført i mit svar på Erhverv-, Vækst- og Eksportudvalgets
spørgsmål 2 ad L 40, er den foreslåede § 10, stk. 2, som sådan ikke en ny
bestemmelse, og der ændres ikke på udgangspunktet om, at den er-
hvervsdrivende ikke må sende henvendelser til forbrugere, som ikke selv
har givet tilladelse til det først.
Regeringen ønsker med ændringen, at begrebet ”egne tilsvarende produk-
ter” fremover skal fortolkes bredere, så det afgørende er, hvilke forvent-
ninger til den fremadrettede markedsføring, den forretningsdrivende har
skabt hos forbrugeren, når forbrugeren afgiver sin emailadresse i forbin-
delse med et køb hos den forretningsdrivende. Denne bredere fortolkning
tager hensyn til, at kunder, som har købt en vinterfrakke, kunne være in-
teresserede i markedsføring af f.eks. vinterstøvler eller skiudstyr.
Det er desuden vigtigt at være opmærksom på, at ændringen
ikke
betyder,
at forbrugerne mister deres indflydelse på, hvad de vil modtage. Der æn-
dres nemlig ikke ved, at forbrugeren – allerede inden den første rekla-
memail er sendt – kan frabede sig den forretningsdrivendes markedsfø-
ring af ”egne tilsvarende produkter”, hvis den forretningsdrivende omfat-
ter for mange produktgrupper i forhold til, hvad forbrugeren foretrækker.
Den ændring af bestemmelsen, som regeringen foreslår, betyder således,
at reglen bliver mere logisk og dynamisk og giver forbrugerne mulighed
for at få de reklamer, de gerne vil have. Samtidig sikrer bestemmelsen
også, at forbrugerne nemt kan blive fri for de reklamer, de ikke vil have.
Jeg hæfter mig desuden ved, at ændringen er anbefalet af et bredt flertal i
Markedsføringslovsudvalget.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk