Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1738244_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
29. marts 2017
Besvarelse af spørgsmål 35 ad L 40 stillet af udvalget den 21. marts
2017.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 6. marts 2017 fra Auto-
branchen Danmark og bevare de i henvendelsen rejste spørgsmål, jf. L 40
– bilag 18.
Svar:
Autobranchen Danmark har i deres henvendelse spurgt, om det vil være i
overensstemmelse med lovforslaget, hvis en bilforhandler sender e-mails
til sine kunder med henblik på at indhente kundernes samtykke til frem-
adrettet at modtage elektronisk markedsføring fra forhandleren. Auto-
branchen Danmark har endvidere spurgt til, om en række konkrete pro-
dukter og tjenesteydelser kan karakteriseres som ”egne tilsvarende pro-
dukter eller tjenesteydelser” i henhold til lovforslaget.
Autobranchen Danmark har oplyst, at de den 3. juni 2016 har stillet
samme spørgsmål til Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med mar-
kedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden har besvaret henvendelsen i
forhold til i den gældende markedsføringslov.
Jeg kan oplyse, at lovforslaget ikke ændrer på retstilstanden i forhold til
kravene til at indhente forbrugernes samtykke til at modtage direkte mar-
kedsføring. Det fremgår af Forbrugerombudsmandens besvarelse, at en e-
mail, hvor forbrugeren opfordres til at give samtykke til at modtage elek-
tronisk markedsføring, vil være en e-mail, der sendes ”med henblik på af-
sætning”, der vil være i strid med forbuddet mod uanmodet henvendelse i
den gældende lovs § 6, stk. 1. Det samme gælder også efter § 10, stk. 1, i
forslaget til den nye markedsføringslov, hvorefter den erhvervsdrivende
ikke uden forudgående samtykke må rette elektronisk henvendelse til no-
gen med henblik på direkte markedsføring. Det fremgår således af de
specielle bemærkninger til § 10, stk. 1, i lovforslaget, at samtykket skal
være indhentet, før den erhvervsdrivende retter henvendelse ved brug af
elektronisk post. Et markedsføringssamtykke kan således ikke indhentes
ved at sende en e-mail og bede modtageren om samtykket.
Hvis den erhvervsdrivende har modtaget kundens elektroniske adresse i
forbindelse med et salg, kan den erhvervsdrivende dog efter § 10, stk. 2, i
forslaget til den nye markedsføringslov, uanset stk. 1, markedsføre egne
tilsvarende produkter til kunden via elektronisk post.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/3-17 fra Autobranchen Danmark, til erhvervsministeren
2/2
For så vidt angår definitionen af ”egne tilsvarende produkter” kan jeg
henvise til min besvarelse af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgets
spørgsmål 11 ad L 40 og til min præciserende udtalelse af 18. januar
2017, der ligger på Folketingets hjemmeside som bilag til svaret på
spørgsmål 11.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen