Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. februar 2017
Besvarelse af spørgsmål 33 ad L 40 stillet af udvalget den 6. februar
2017 efter ønske fra René Gade (ALT).
Spørgsmål:
Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over henholdsvis hvilke for-
slag til ændringer, der implementerer EU-regler, og hvilke forslag, der
ikke relaterer sig til implementeringen af EU-regler?
Svar:
Nedenstående skema angiver i oversigtsform, hvilke bestemmelser i for-
slaget til en ny markedsføringslov (L 40), der gennemfører EU-
regulering, og hvilke bestemmelser, der ikke gennemfører EU-regulering.
Hvor lovforslaget er udtryk for gennemførelse af EU-regulering, er det
endvidere angivet, hvilket direktiv eller forordning, som gennemførelsen
vedrører.
I relation til lovforslagets § 24 (kapitel 6) om retsmidler, §§ 25-26 og §§
28-30 om Forbrugerombudsmandens virksomhed, §§ 32-38 (kapitel 9)
om retsforfølgning, påbud og erstatning og § 39 (kapitel 10) om henlæg-
gelsesbeføjelser skal det bemærkes, at disse bestemmelser ikke direkte
implementerer EU-ret, men i stedet understøtter gennemførelsen af EU-
reguleringen. EU-medlemslandende har efter bestemmelserne om hånd-
hævelse i de enkelte direktiver pligt til at påse, at der findes tilstrækkelige
og effektive midler til at sikre, at direktivernes bestemmelser overholdes.
Det er vurderingen, at de pågældende bestemmelser er nødvendige at ha-
ve med i loven for at sikre håndhævelsen af både de bestemmelser i lov-
forslaget, der implementerer EU-regulering, og de bestemmelser, der ikke
relaterer sig til gennemførelsen af EU-regulering.
Oplysningerne i skemaet fremgår endvidere af de specielle bemærkninger
til hver enkelt af lovforslagets bestemmelser.
Oversigtstabel. Gennemførelse af EU-ret i L 40
Gennemfører Understøtter
Gennemfører
ikke
EU- gennemførelsen EU-regulering
regulering
af
EU-
regulering
§ 1 om lovens
anvendelses-
område
§ 2, nr. 1-12
om definitio-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
em@em.dk
www.em.dk
Direktiv/
Forordning
Artikel 2, litra a-
l, i Europa-
3/8
markedsfø-
ringsskik
§ 4 om god er- Artikel 3, stk. 1,
hvervsskik
samt artikel 5,
stk. 1-3, i direk-
tivet om urime-
lig handelsprak-
sis
§ 5 om vildle- Artikel 5, stk. 1,
dende handlin- 3 og 4, samt ar-
ger
tikel 6 i direkti-
vet om urimelig
handelspraksis
§ 6 om vildle- Artikel 5, stk. 1
dende udela- og 3-4, samt ar-
delser
tikel 7 i direkti-
vet om urimelig
handelspraksis
§ 7 om aggres- Artikel 5, stk. 1
siv
handels- og 3-4, samt ar-
praksis
tikel 7 i direkti-
vet om urimelig
handelspraksis
§ 8 om væsent- Artikel 5, stk. 2,
lig forvridning litra b, og artikel
af den økono- 5, stk. 3, i direk-
miske adfærd
tivet om urime-
lig handelsprak-
sis
§ 9 om former Bilag 1 til direk-
for
handels- tivet om urime-
praksis, der al- lig handelsprak-
tid anses for sis
vildledende el-
ler aggressive
§ 10 om uan- Artikel 13 i e-
modet henven- databeskyttel-
delse til be- sesdirektivet.
stemte aftagere
§ 11 om han-
delspraksis ret-
tet mod børn
og unge
§
12
om
hjemmel
for
erhvervsmini-
steren til at
fastsætte nær-
Hjemmelsbe-
stemmelsen fin-
des i den gæl-
dende lov og er i
dag anvendt til