Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 23 ad L 40 stillet af udvalget den 13. januar
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S) og Mette Reissmann (S).
Spørgsmål:
Hvordan vil forbrugeren i praksis skulle give sit samtykke til at modtage
reklamemails, herunder
- skal forbrugeren aktivt vælge til (option in) eller vælge fra (option
out) og sker dette ved at forbrugeren til at starte med får forevist en
enkelt rubrik til at vælge til/fravælge reklamemails?
- får forbrugeren ved ønske om reklamemails forevist forretningens
forskellige produktkategorier, og skal forbrugeren vælge de enkelte
produktkategorier fra (option out), i forhold til hvilke produkter for-
brugeren ønsker reklamemails om?
Svar:
En erhvervsdrivende, der har modtaget en kundes emailadresse i forbin-
delse med salg af et produkt, må efter den foreslåede § 10, stk. 2, mar-
kedsføre
egne tilsvarende produkter
til kunden via elektronisk post. Dette
forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig
dette både i forbindelse med afgivelse af adressen til den erhvervsdriven-
de og ved efterfølgende henvendelser. Modtageren skal således have mu-
lighed for med det samme at meddele sælgeren – inden den første rekla-
me er sendt - at forbrugeren ikke ønsker at modtage reklame via elektro-
nisk post, men forbrugeren kan også framelde reklamerne senere. Formelt
set er der altså tale om en ”opt out”-ordning.
Modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet klart og utvetydigt
være blevet oplyst om, at den elektroniske adresse vil kunne blive benyt-
tet til fremsendelse af reklame om egne tilsvarende produkter.
I modsætning til de tilfælde, hvor den erhvervsdrivende skal indhente et
egentligt markedsføringssamtykke (opt in), jf. lovforslagets § 2, nr. 14,
som det fx er tilfældet efter hovedreglen om emailmarkedsføring i den fo-
reslåede § 10, stk. 1, har den erhvervsdrivende ved markedsføring efter §
10, stk. 2, mulighed for at anvende et forhåndsafkrydset felt, hvor kunden
kan fjerne krydset. Det afgørende i den forbindelse er, at modtageren af
reklamen i forbindelse med købet klart og utvetydigt er blevet oplyst om,
at den elektroniske adresse vil kunne blive benyttet til fremsendelse af re-
klame.
Hvis kunden ved afgivelsen af sin adresse ikke frabeder sig elektronisk
reklame, skal kunden, hver gang han eller hun modtager en reklame med
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk