Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1713753_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 23 ad L 40 stillet af udvalget den 13. januar
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S) og Mette Reissmann (S).
Spørgsmål:
Hvordan vil forbrugeren i praksis skulle give sit samtykke til at modtage
reklamemails, herunder
- skal forbrugeren aktivt vælge til (option in) eller vælge fra (option
out) og sker dette ved at forbrugeren til at starte med får forevist en
enkelt rubrik til at vælge til/fravælge reklamemails?
- får forbrugeren ved ønske om reklamemails forevist forretningens
forskellige produktkategorier, og skal forbrugeren vælge de enkelte
produktkategorier fra (option out), i forhold til hvilke produkter for-
brugeren ønsker reklamemails om?
Svar:
En erhvervsdrivende, der har modtaget en kundes emailadresse i forbin-
delse med salg af et produkt, må efter den foreslåede § 10, stk. 2, mar-
kedsføre
egne tilsvarende produkter
til kunden via elektronisk post. Dette
forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig
dette både i forbindelse med afgivelse af adressen til den erhvervsdriven-
de og ved efterfølgende henvendelser. Modtageren skal således have mu-
lighed for med det samme at meddele sælgeren – inden den første rekla-
me er sendt - at forbrugeren ikke ønsker at modtage reklame via elektro-
nisk post, men forbrugeren kan også framelde reklamerne senere. Formelt
set er der altså tale om en ”opt out”-ordning.
Modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet klart og utvetydigt
være blevet oplyst om, at den elektroniske adresse vil kunne blive benyt-
tet til fremsendelse af reklame om egne tilsvarende produkter.
I modsætning til de tilfælde, hvor den erhvervsdrivende skal indhente et
egentligt markedsføringssamtykke (opt in), jf. lovforslagets § 2, nr. 14,
som det fx er tilfældet efter hovedreglen om emailmarkedsføring i den fo-
reslåede § 10, stk. 1, har den erhvervsdrivende ved markedsføring efter §
10, stk. 2, mulighed for at anvende et forhåndsafkrydset felt, hvor kunden
kan fjerne krydset. Det afgørende i den forbindelse er, at modtageren af
reklamen i forbindelse med købet klart og utvetydigt er blevet oplyst om,
at den elektroniske adresse vil kunne blive benyttet til fremsendelse af re-
klame.
Hvis kunden ved afgivelsen af sin adresse ikke frabeder sig elektronisk
reklame, skal kunden, hver gang han eller hun modtager en reklame med
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, hvordan forbrugeren i praksis vil skulle give sit samtykke til at modtage reklamemails, til erhvervsministeren
2/2
elektronisk post oplyses om muligheden for at frabede sig fremtidige re-
klamer.
Regeringen ønsker i videst mulig omfang at undgå detailregulering af,
hvordan de erhvervsdrivende skal indrette deres hjemmesider eller butik-
ker, herunder hvorledes den erhvervsdrivende skal oplyse om forskellige
produktkategorier og skabe forventningen om indholdet af deres produkt-
kategorier. Det er altså op til den forretningsdrivende selv at vælge, om
dette gøres ved at forevise en produktoversigt eller på anden vis.
Det afgørende er, at den erhvervsdrivende lever op til de betingelser, der
er, for at udsende reklamemails efter § 10, stk. 2, herunder at modtageren
af reklamen i forbindelse med købet klart og utvetydigt er blevet oplyst
om, at den elektroniske adresse vil kunne blive benyttet til fremsendelse
af reklame for den erhvervsdrivendes egne tilsvarende varer.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen