Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1712948_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 40 stillet af udvalget den 1. december
2016 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren stille ændringsforslag, der sikrer, at forbrugerne ikke er
nødt til at sige ja til reklamemails for at få lov til at deltage i en konkur-
rence på nettet? I benægtende fald bedes ministeren yde lovteknisk bi-
stand til udarbejdelse af et sådant ændringsforslag.
Svar:
Direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige han-
delspraksis over for forbrugerne på det indre marked er til hinder for ge-
nerelle forbud mod bestemte former for handelspraksis, bortset fra dem,
der er oplistet i direktivets bilag 1.
Dette blev første gang fastslået i 2007 i to domme fra EU-domstolen, jf.
EU-domstolens dom i de forenede sager C-261/07 og C-299/07 (VTB-
VAB NV m.fl. mod Total Belgium NV). Der er siden dommene fra 2007
kommet mere EU-domspraksis til, som i tråd med dommene fra 2007
fastslår, at de eneste former for handelspraksis, der efter national ret kan
blive anset for at være urimelige, uden at der skal foretages en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde ud fra bestemmelserne i direktivets artikel
5-9, er de forbud, der er oplistet i direktivets bilag 1, jf. bl.a. C-540/08
(Mediaprint Zeitungs- und Zeitschriftenverlag GmbH & co. KG mod
Ôsterreich-Zeitungsverlag GmbH).
Hvis der indføres et generelt forbud mod konkurrencer på nettet, hvor
deltagelse er betinget af forbrugerens samtykke til at modtage markedsfø-
ring, indføres der et generelt forbud mod en handelspraksis, der ikke er
oplistet i direktivets bilag 1. Et sådant forbud vil derfor ikke være forene-
ligt med direktivet om urimelig handelspraksis.
Da det foreslåede ændringsforslag vil være i strid med EU-retten, kan jeg
ikke støtte et eventuelt ændringsforslag.
Hvis der ønskes et ændringsforslag, kan det dog eventuelt udformes såle-
des:
Ӯndringsforslag stillet [dato]
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil indhente EU-Kommissionens vurdering af, om et ændringsforslag, hvorefter forbrugeren skal give samtykke til markedsføring ved deltagelse i konkurrencer på nettet, vil være i strid med EU-reglerne, til erhvervsministeren
2/2
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Lov om markedsføring [L 40]
1)
Efter § 12 indsættes i kapitel 3: »§ 12 a. En erhvervsdrivende må ikke
udforme præmiekonkurrencer på en sådan måde, at deltagelse er betinget
af, at der gives samtykke til fremover at modtage elektronisk post med
henblik på direkte markedsføring. «
[Deltagelse i præmiekonkurrencer må ikke betinges af afgivelse af sam-
tykke til at modtage elektronisk post med henblik på direkte markedsfø-
ring.]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Det foreslås, at deltagelse i præmiekonkurrencer ikke må gøres betinget
af, at der afgives samtykke til fremover at modtage elektronisk post med
henblik på direkte markedsføring.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen