Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1713745_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 19 ad L 40, stillet af udvalget den 13. januar
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S) og Mette Reissmann (S)
Spørgsmål:
Hvordan forholder et krav om en forbrugers accept af modtagelse af mar-
kedsføring for at kunne deltage i en konkurrence på nettet sig til overhol-
delse af persondatalovens regler/persondataforordningens regler og reg-
lerne om gyldigt samtykke m.v.?
Svar:
Det følger af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at den defini-
tion af et gyldigt samtykke, som anvendes i lovforslaget: ”enhver frivillig,
specifik og informeret viljestilkendegivelse”, svarer til den definition, der
anvendes i persondataloven, og som stammer fra databeskyttelsesdirekti-
vet (95/46/EF).
Betingelsen om, at samtykket skal være specifikt og informeret betyder,
at forbrugeren skal være klar over, at der gives et samtykke, og hvad det
er, der gives samtykke til. Det skal altså fremgå klart og tydeligt, hvad og
hvem, der gives samtykke til, og hvilken kommunikationsform, der må
anvendes.
Når en forbruger skal beslutte sig for, om forbrugeren vil give sit samtyk-
ke til at modtage markedsføring for at kunne deltage i en konkurrence,
skal det være klart og utvetydigt for forbrugeren, at der gives dette sam-
tykke. Dette er på baggrund af en anbefaling fra Markedsføringslovsud-
valget blevet eksplicit præciseret i bemærkningerne til lovforslagets § 2,
nr. 14. Det er ligeledes præciseret, at det ikke er nok til at udgøre et gyl-
digt samtykke, hvis markedsføringssamtykket gives via et afkrydsnings-
felt, der er afkrydset på forhånd.
Den erhvervsdrivende, der stiller det som et krav for deltagelse i en kon-
kurrence på internettet, at en forbruger giver sit markedsføringssamtykke,
skal altså sikre sig, at forbrugeren har fået tilstrækkelig information til, at
kunne vurdere, om denne ønsker at afgive et samtykke. Det skal således
gøres klart for forbrugeren – inden forbrugeren klikker ”deltag” i en kon-
kurrence og dermed siger ”ja” eller ”nej” til at modtage markedsføring –
hvilke typer markedsføring, man siger ja til, og hvem man kan modtage
markedsføring fra. Forbrugeren skal altså kunne se, om det fx drejer sig
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, hvordan et krav om en forbrugers accept af modtagelse af markedsføring for at kunne deltage i en konkurrence på nettet forholder sig til overholdelse af persondatalovens regler/persondataforordningens regler og reglerne om gyldigt samtykke m.v., til erhvervsministeren
2/2
om at modtage nyhedsbreve på e-mail, og om det kun er den enkelte er-
hvervsdrivende, der vil sende markedsføring, eller om det også er samar-
bejdspartnere eller andre.
Hvis den erhvervsdrivende lever op til dette, er det indhentede samtykke
gyldigt.
Persondataforordningen (2016/679/EU) viderefører de hidtidige basale
krav til et gyldigt samtykke og uddyber og udbygger kravene i et vist om-
fang. Et samtykke defineres i persondataforordningens artikel 4, nr. 11,
som ”enhver frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegi-
velse fra den registrerede, hvorved den registrerede ved erklæring eller
klar bekræftelse indvilliger i, at personoplysninger, der vedrører den på-
gældende, gøres til genstand for behandling”.
Persondataforordningen finder først anvendelse fra den 25. maj 2018. For
ikke at stille danske virksomheder dårligere end deres konkurrenter i den
mellemliggende periode, lægger lovforslaget op til at fastholde den defi-
nition, som i dag anvendes i persondataretten.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen