Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1713751_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 15 ad L 40 stillet af udvalget den 12. januar
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S) og Mette Reissmann (S).
Spørgsmål:
I ministerens svar på spørgsmål 2 om de erhvervsdrivendes øgede mulig-
heder for at sende reklamemails til forbrugeren, skriver ministeren, at
”Den foreslåede bestemmelse viderefører den gældende § 6, stk. 2, med
en tilpasning, der betyder, at bestemmelsens begreb ”egne tilsvarende
produkter”, som den erhvervsdrivende må sende markedsføring om,
fremover skal fortolkes bredere end i dag. […] Tilpasningen skaber en
mere logisk og dynamisk regel, der sikrer forbrugerne mulighed for at få
de reklamer, de gerne vil have.” Ministeren bedes oversende dokumenta-
tion, som viser at forbrugerne efterspørger denne bredere fortolkning af
”egne tilsvarende produkter”.
Svar:
Det var anbefalingen fra et bredt flertal i Markedsføringslovsudvalget, at
der skulle indføres en lempeligere fortolkning af, hvornår der er tale om
”egne tilsvarende produkter”.
Der blev ikke i forbindelse med Markedsføringslovsudvalgets anbefaling
lavet forbrugerundersøgelser, som fx interviews eller andet, af, om for-
brugerne efterspørger den bredere fortolkning af ”egne tilsvarende pro-
dukter”. Anbefalingen blev givet, fordi den eksisterende mulighed i den
gældende markedsføringslovs § 6, stk. 2, for at sende markedsføring om
”egne tilsvarende produkter”, er uden praktisk relevans, og fordi der her
var en mulighed for at tilpasse loven til de tendenser, vi ser inden for de
erhvervsdrivendes markedsføring i dag.
Regeringen har valgt at følge flertallets anbefaling, så virksomhederne
kan markedsføre sig på måder, der er relevante i forhold til den måde,
samfundet og teknologien udvikler sig på.
Regeringen har den holdning, at vi skal udnytte de muligheder, der efter-
hånden udvikles for, at forbrugerne kan modtage markedsføring, der er
målrettet den enkelte forbruger. Selvfølgelig under forudsætning af, at det
dels sker inden for rammerne af den relevante lovgivning og dels under
forudsætning af, at forbrugerne nemt og gebyrfrit kan fravælge denne
markedsføring, hvilket er en betingelse efter lovforslaget.
Regeringen mener desuden, at markedsføring er med til at understøtte en
velfungerende konkurrence, fordi markedsføring er med til at give for-
brugerne mulighed for aktivt at vælge mellem flere produkter og under-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om dokumentation, som viser at forbrugerne efterspørger bredere fortolkning af egne tilsvarende produkter m.v., til erhvervsministeren
2/2
søge, hvor de får mest for pengene.
Jeg skal i øvrigt bemærke, at jeg d. 18. januar 2017 har bedt Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget om at optage en præcisering af bemærknin-
gerne til den foreslåede § 10, stk. 2, i udvalgets betænkning om lovforsla-
get. Præciseringen afgrænser begrebet ”egne tilsvarende produkter” til
alene at kunne omfatte produkter inden for samme tilsvarende vare- eller
tjenesteydelsesgrupper, således at der kun kan sendes reklamemails inden
for samme produktkategori. Det betyder, at såfremt der i et stormagasin
f.eks. er købt beklædning, kan der alene sendes reklamemails vedrørende
beklædning, men ikke f.eks. legetøj. Begrebet kan altså ikke udvides til at
omfatte andre produktkategorier.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen