Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. januar 2017
Besvarelse af spørgsmål 14 ad L 40 stillet af udvalget den 12. januar
2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S) og Mette Reissmann (S).
Spørgsmål:
I ministerens svar på spørgsmål 2 om de erhvervsdrivendes øgede mulig-
heder for at sende reklamemails til forbrugeren skriver ministeren, at
”Fremover vil det afgørende for reglens anvendelse derfor være, hvilke
forventninger til den fremadrettede markedsføring, den erhvervsdrivende
har skabt hos forbrugeren, når forbrugeren afgiver sin emailadresse i for-
bindelse med et køb hos den forretningsdrivende.” Er ministeren enig i, at
det er vanskeligt at afgøre, hvilke forventninger, der bliver skab hos hver
enkelt forbruger? Herudover bedes ministeren forklare, hvordan afgørel-
sen om forbrugerens forventninger bliver foretaget, herunder hvem der
afgør, hvilke forventninger, der er blevet skabt hos forbrugeren, og hvor-
dan der skelnes mellem forskellige forbrugeres forventninger.
Svar:
På linje med mit svar på Erhvervs-, Vækst- og Erhvervsudvalgets
spørgsmål 13 ad L 40, er jeg ikke enig i, at det nødvendigvis er vanskeligt
at afgøre, hvilke forventninger, der bliver skabt hos forbrugeren, når det
skal vurderes, om den erhvervsdrivendes reklamemails til forbrugeren
lægger sig inden for rammerne i den foreslåede § 10, stk. 2, om, at der må
reklameres for ”egne tilsvarende produkter”. Grunden til dette er, at den
erhvervsdrivende stiller til en mængde oplysninger til rådighed for for-
brugeren, som forbrugeren så kan træffe beslutningen om, at ville modta-
ge markedsføringen ud fra.
Forbrugerens forventninger vil selvsagt være forskellige fra sag til sag
afhængigt af, hvilket produkt forbrugeren har købt, og hvad den er-
hvervsdrivende i den forbindelse har oplyst forbrugeren om.
Har en forbruger fx købt en bil, og har den erhvervsdrivende oplyst for-
brugeren om, at der vil blive sendt reklamemails om fx biltilbehør eller
reparation/vedligeholdelse af bilen, som bilforhandleren udfører, må for-
brugeren forvente, at der kan blive reklameret for sådanne produkter. Re-
klamemails inden for denne produktkategori vil således være i overens-
stemmelse med den foreslåede regel i § 10, stk. 2, så længe forbrugeren
har mulighed for nemt og gebyrfrit at frabede sig disse mails. Enten i for-
bindelse med, at den erhvervsdrivende får emailadressen eller senere.
Det erhvervsdrivende skal, senest på tidspunktet for den erhvervsdriven-
des registrering af emailadressen, gøre det klart for forbrugeren, hvad der
forstås ved ”egne tilsvarende produkter”. Hvis dette ikke sker, må man gå
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk