Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1713741_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. december 2016
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 40, stillet af udvalget den 14. novem-
ber 2016 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for præcis, hvilke øgede muligheder, forret-
ningsdrivende får til at fremsende reklamemails til forbrugere med indfø-
relsen af § 10, stk. 2, i lovforslaget.
Svar:
Den foreslåede § 10, stk. 2, er som sådan ikke en ny bestemmelse, og der
ændres ikke på udgangspunktet om, at den erhvervsdrivende ikke må sen-
de henvendelser til forbrugere, som ikke selv har givet tilladelse til det
først.
Den foreslåede bestemmelse viderefører den gældende § 6, stk. 2, med en
tilpasning, der betyder, at bestemmelsens begreb ”egne tilsvarende pro-
dukter”, som den erhvervsdrivende må sende markedsføring om, frem-
over skal fortolkes bredere end i dag. Denne tilpasning af reglen om e-
mailreklame er foreslået på baggrund af anbefalingen fra et flertal i mar-
kedsføringslovsudvalget. Tilpasningen skaber en mere logisk og dyna-
misk regel, der sikrer forbrugerne mulighed for at få de reklamer, de ger-
ne vil have.
Som udgangspunkt må forretningsdrivende hverken i dag eller fremover
rette uanmodet henvendelse til nogen med henblik på direkte markedsfø-
ring, med mindre der er tale om markedsføring af egne tilsvarende pro-
dukter over for tidligere kunder, som har oplyst deres e-mailadresse til
den forretningsdrivende i forbindelse med køb af et produkt.
Den nuværende fortolkning af ”egne tilsvarende produkter” i den gælden-
de lovs § 6, stk. 2, er meget snæver. Har en forbruger eksempelvis købt en
vinterfrakke i et stormagasin kan forretningen alene markedsføre andre
vinterfrakker over for forbrugeren, som fortolkningen er i dag. Derfor har
reglen ikke nogen praktisk relevans, da de færreste er interesserede i mar-
kedsføring af et produkt, hvis de lige har købt et næsten tilsvarende.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvem, der vurderer hvilke reklamer, forbrugere ønsker at få m.v., til erhvervsministeren
2/2
Regeringen ønsker derfor, at ”egne tilsvarende produkter” fremover skal
fortolkes bredere. En bredere fortolkning tager hensyn til, at forbrugere,
som har købt en vinterfrakke, kunne være interesserede i markedsføring
af eksempelvis vinterstøvler eller skiudstyr. Men der skal også være
rammer for denne fortolkning. Fremover vil det afgørende for reglens
anvendelse derfor være, hvilke forventninger til den fremadrettede mar-
kedsføring, den forretningsdrivende har skabt hos forbrugeren, når for-
brugeren afgiver sin emailadresse i forbindelse med et køb hos den forret-
ningsdrivende.
For at skabe en forventning hos kunden, skal den forretningsdrivende
senest på tidspunktet for den forretningsdrivendes registrering af emailad-
ressen, specificere over for forbrugeren, hvad der forstås ved egne tilsva-
rende produkter. Hvis den forretningsdrivende ikke har oplyst noget, skal
undtagelsen fortsat fortolkes snævert.
Det bemærkes desuden, at det – som hidtil – er et krav, at forbrugeren har
mulighed for at frabede sig disse henvendelser let og gebyrfrit både i
forbindelse med afgivelse af emailadressen og ved enhver efterfølgende
henvendelse. Det betyder, at forbrugeren – allerede inden den første re-
klamemail er sendt – har mulighed for at frabede sig den forretningsdri-
vendes markedsføring af ”egne tilsvarende produkter”, hvis den forret-
ningsdrivende omfatter for mange produktgrupper i forhold til, hvad
kunden foretrækker
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen