Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1711957_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
10. januar 2017
Samråd i ERU den 10. januar 2017 – Spørgsmål A-F stillet efter øn-
ske fra Karin Gaardsted (S)
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd i dag om forsla-
get til en ny markedsføringslov.
Jeg er glad for at få mulighed for at redegøre for re-
geringens forslag til en ny markedsføringslov – her-
under særligt de dele af forslaget, der er stillet
spørgsmål til.
Markedsføringsloven udgør en væsentlig rammebe-
tingelse for alle virksomheder og forbrugere i Dan-
mark.
Formålet med lovforslaget er derfor, at lave en lov,
som både understøtter gode forbrugerforhold samt en
effektiv og fair konkurrence.
Som jeg ser det, bidrager lovforslaget til begge dele.
Men det bidrager også til at skabe en mere moderne
forbrugerpolitik, der har fokus på at understøtte aktiv
og vækstfremmende forbrugeradfærd.
Et af formålene med markedsføringsloven er nemlig,
at den skal sikre, at virksomhederne kan anvende de
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
forskellige markedsføringsmetoder, der findes i dag,
samtidig med, at der tages hensyn til beskyttelsen af
forbrugerne.
Det er det formål og den afvejning, som forslaget er
et udtryk for, og det kommer jeg nærmere ind på un-
der besvarelsen af de enkelte samrådsspørgsmål.
Ad spørgsmål [A]: Med henvisning til ministerens beslut-
ning om at svække forbrugerbeskyttelsen med forslaget om
at udvide området for forretningsdrivendes reklamemails
til forbrugerne, så forbrugerne nu kan se frem til at mod-
tage endnu flere spammails fra forretningsdrivende om
produkter, forbrugeren ikke konkret har bedt om, bedes
ministeren redegøre for, hvilke hensyn og formål, der lig-
ger bag denne beslutning.
I relation til spørgsmål A, vil jeg starte med at slå
fast, at der for mig at se ikke er tale om en svækkelse
af forbrugerbeskyttelsen, når vi giver erhvervsdri-
vende en mere dynamisk mulighed for at markedsfø-
re det, der hedder ”egne tilsvarende produkter”.
Det er også vigtigt at slå fast, at vi med forslaget ikke
indfører en ny bestemmelse. Vi ændrer heller ikke på
udgangspunktet om, at den erhvervsdrivende
kun
2
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
sende henvendelser til forbrugerne, som selv har gi-
vet tilladelse til det først.
Den nuværende fortolkning af ”egne tilsvarende pro-
dukter” er meget snæver. Har en forbruger fx købt en
cykel, kan forretningen alene markedsføre cykler
over for forbrugeren, som fortolkningen er i dag.
Vi har altså indtil nu haft en regel, der ikke har haft
nogen praktisk relevans. Det er jo de færreste, der er
interesserede i at modtage reklamer for et produkt, de
næsten lige har købt.
Regeringen har derfor lyttet til anbefalingen fra et
bredt flertal i Markedsføringslovsudvalget og har fo-
reslået udvalgets tilpasning af reglen om emailrekla-
me. Tilpasningen skaber en mere logisk regel, der
dels sikrer forbrugerne mulighed for at få de rekla-
mer, de gerne vil have dels sikrer de erhvervsdriven-
de mulighed for mere dynamik i deres markedsfø-
ring.
Regeringen ønsker, at ”egne tilsvarende produkter”
fremover fortolkes bredere, så bestemmelsen får en
reel relevans.
En bredere fortolkning tager hensyn til, at forbrugere,
som har købt en cykel, også kunne være interesserede
3
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
i tilbehør til cyklen, fx en cykelkurv eller cykellygter.
Det er i forbrugerens interesse.
Når jeg siger, at der ikke er tale om en svækkelse af
forbrugerbeskyttelsen, er det af flere årsager. For det
første er det – som hidtil – et krav, at forbrugeren kan
frabede sig disse henvendelser.
Det skal – også som hidtil – være let og gebyrfrit at
frabede sig henvendelser både i forbindelse med af-
givelse af e-mailadressen og ved enhver efterfølgen-
de henvendelse.
Det betyder, at forbrugeren – allerede inden den før-
ste reklamemail er sendt – har mulighed for at frabe-
de sig den erhvervsdrivendes markedsføring af ”egne
tilsvarende produkter”.
Så længe forbrugeren har mulighed for at til- og fra-
vælge, hvad han eller hun ønsker at modtage, mener
jeg, at det er relevant – og sund fornuft – at de er-
hvervsdrivende får muligheden for at markedsføre
produkter, der relaterer sig til produktsortimentet i
deres forretning, som er relevante for kunden.
Jeg synes desuden, at det er relevant at nævne, at og-
så andre lande i EU har denne bredere fortolkning.
Jeg er bekendt med, at det er tilfældet i både Holland
og Storbritannien.
4
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
Ad spørgsmål [B]: Mener ministeren, at det er en ri-
melig forbrugerbeskyttelse, at kriteriet for, hvilke
reklamer en erhvervsdrivende må sende til forbruge-
ren bliver defineret af den erhvervsdrivende selv, jf.
at det er den erhvervsdrivende selv, der skal fastlæg-
ge, hvad der er ”egne tilsvarende produkter”?
I relation til samrådsspørgsmål B, der drejer sig om,
hvorvidt det er rimelig forbrugerbeskyttelse, at den
erhvervsdrivende selv skal fastlægge, hvad der er
”egne tilsvarende produkter”, så er intentionen i lo-
ven en anden, end den, der er formuleret i spørgsmå-
let.
Det afgørende er således ikke, hvad den erhvervsdri-
vende forstår ved begrebet ”egne tilsvarende produk-
ter”. Det afgørende er, hvilke
forventninger,
den er-
hvervsdrivende har skabt hos forbrugeren. Det frem-
går også direkte af lovforslagets bemærkninger.
Det vil altid være en konkret fortolkning, hvad der
forstås ved egne tilsvarende produkter. Det vil variere
fra sag til sag og fra butik til butik. Retspraksis på
området fra Forbrugerombudsmanden og domstolene
vil fremover være med til at fastlægge, hvordan egne
tilsvarende produkter fortolkes i konkrete sager.
5
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
Det afgørende for, hvad der må sendes reklamemails
om, er de
forventninger
til den fremadrettede mar-
kedsføring, som den erhvervsdrivende har skabt hos
forbrugeren, når forbrugeren giver sin emailadresse i
forbindelse med et køb.
For at skabe en
forventning
hos kunden skal den er-
hvervsdrivende senest på tidspunktet for den er-
hvervsdrivendes registrering af emailadressen angive
over for forbrugeren, hvad den erhvervsdrivende
fremover kan markedsføre af ”egne tilsvarende pro-
dukter”.
Hvis den erhvervsdrivende ikke oplyser noget i den
forbindelse, skal reglen fortolkes snævert. Det bety-
der, at hvis forbrugeren har købt en cykel, og den er-
hvervsdrivende ikke har oplyst, hvad der fremover
kan markedsføres af ”egne tilsvarende produkter”,
kan den erhvervsdrivende alene markedsføre cykler
over for forbrugeren.
I relation til forbrugerbeskyttelsen vil jeg igen under-
strege, at ændringen altså ikke betyder, at forbrugerne
mister deres indflydelse på, hvad de vil modtage.
Der ændres nemlig ikke ved, at forbrugeren – allere-
de inden den første reklamemail er sendt – kan frabe-
de sig den forretningsdrivendes markedsføring af
6
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
”egne tilsvarende produkter”, hvis den forretnings-
drivende omfatter for mange produktgrupper i for-
hold til, hvad forbrugeren foretrækker.
Ad spørgsmål [C]: Ministeren bedes redegøre for,
hvilken effekt og hvilke konsekvenser forslaget om en
udvidet adgang for forretningsdrivende til at sende
forbrugeren reklamemails om produkter, som for-
brugeren ikke konkret har anmodet om, har for
henholdsvis erhvervslivets salgsmuligheder og for
forbrugernes forbrugsmønster.
I relation til spørgsmål C, der drejer sig om forslagets
konsekvenser for erhvervsdrivendes salgsmuligheder
og for forbrugernes forbrugsmønster, så tror jeg, at
man skal være forsigtig med at prøve at spå for detal-
jeret om fremtiden.
Om den erhvervsdrivendes salgsmuligheder som føl-
ge af forslaget kan jeg sige, at et af formålene med
forslaget er at give den erhvervsdrivende bedre mar-
kedsføringsmuligheder.
Det har vi gjort ved at give den eksisterende regel
praktisk relevans ved, at den erhvervsdrivende – i
modsætning til i dag – får mulighed for at markedsfø-
7
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
re tilsvarende produktgrupper, som den erhvervsdri-
vende selv forhandler.
Og det er klart, at erhvervsdrivende, der har mange
produktgrupper i sin butik, fremover også vil få mu-
lighed for at markedsføre flere produkter.
Om forbrugsmønstre, så mener jeg, at vi med lovgiv-
ningen skal gøre hvad vi kan for at fremme en aktiv
forbrugeradfærd og samtidig give forbrugerne sikre
og velfungerende rammer at agere i.
Mit ønske er, at lovforslaget er med til at give forbru-
gerne den
relevante
markedsføring, som svarer bedst
muligt til deres behov.
Det betyder, at vi skal sikre, at de erhvervsdrivende
har mulighed for at markedsføre sig. Men det skal
ske på en måde, så forbrugerne ikke bliver vildledt og
den erhvervsdrivende giver de oplysninger, som for-
brugerne har krav på, og som sætter forbrugeren i
stand til at træffe aktive og informerede valg.
Vi har med lovforslaget derimod ikke til hensigt at
regulere, hvad forbrugerne skal købe eller ikke købe.
Det må være op til forbrugerne selv. Det vi kan gøre
er at sikre, at rammerne for, at markedet, som forbru-
gerne og erhvervsdrivende agerer i, er velfungerende.
8
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
Ad spørgsmål [D]: Ministeren bedes redegøre for,
hvor grænsen går i forhold til at beskytte forbruge-
ren versus at hjælpe erhvervslivet med at afsætte va-
rer.
Det lyder for mig som om, at der i spørgsmål D er
indlagt en præmis om, at der er et modsætningsfor-
hold mellem at beskytte forbrugeren og give den er-
hvervsdrivende adgang til at markedsføre sig. Den
præmis er jeg ikke enig i.
Jeg mener, at når forbrugerne aktivt vælger de pro-
dukter og ydelser, som passer bedst til deres egne be-
hov, opnår de først og fremmest en direkte, individu-
el forbrugergevinst, som fx et billigere eller bedre
produkt. Og med aktive valg er forbrugerne med til at
styrke konkurrencen og væksten i Danmark.
Jeg ser det som et vigtigt mål, at vi har en forbruger-
politik, der skaber de bedste rammer for aktiv og
vækstfremmende forbrugeradfærd samtidig med, at
der opretholdes et højt forbrugerbeskyttelsesniveau –
og skabes færrest mulige byrder for erhvervslivet.
Et højt forbrugerbeskyttelsesniveau er med til at sikre
trygge forbrugere, der tør begive sig ud på markeder-
ne og stille krav til de erhvervsdrivende.
9
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
Formålet med loven er derfor ikke at opstille grænser
mellem forbrugerbeskyttelse og erhvervsdrivendes
mulighed for at markedsføre sig. Tværtimod, så spil-
ler de to ting – i min optik – tæt sammen.
Formålet med markedsføringsloven er netop, at den
skal understøtte gode forbrugerforhold samtidig med,
at den understøtter en effektiv og fair konkurrence.
Ad spørgsmål [E]: Hvilken betydning vurderer mini-
steren, at forslaget om en udvidet adgang for er-
hvervsdrivende til at sende reklamemails til forbru-
gerne vil få for antallet af klager til Forbrugerom-
budsmanden.
Som jeg også nævnte tidligere, så er det svært at spå
om fremtiden og de helt konkrete konsekvenser, som
lovforslaget vil få. Det gælder også for det fremtidige
antal klager, som Forbrugerombudsmanden vil mod-
tage.
Men hvis vi ser på forslaget og relationen til klager,
så går forslaget jo ud på, at erhvervsdrivende under
visse betingelser får en udvidet adgang til at mar-
kedsføre ”egne tilsvarende produkter”.
Disse betingelser er blandt andet:
10
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
o
For det
første,
at den erhvervsdrivende har
modtaget forbrugerens e-mailadresse i forbin-
delse med et salg af et produkt,
o
For det
andet,
at den erhvervsdrivende tydeligt
angiver, hvad der fremover kan markedsføres
af ”egne tilsvarende produkter”,
o
Og for det
tredje,
at forbrugeren nemt og ge-
byrfrit skal kunne fravælge denne markedsfø-
ring.
Hvis de erhvervsdrivende fremover markedsfører sig
på en måde, som forslaget giver mulighed for, vil der
jo som udgangspunkt ikke være noget at klage til
Forbrugerombudsmanden over, for der vil i så fald
ikke være tale om ulovlig markedsføring.
Men det er klart, at forbrugerne kan klage over de er-
hvervsdrivende, som ikke overholder lovens regler.
Heldigvis er det sådan i Danmark, at langt de fleste
erhvervsdrivende overholder lovgivningen. Men der
vil altid være brodne kar. Og dem kan vi desværre
ikke gardere os fuldstændigt imod.
Jeg har dog en helt fast og grundlæggende tro på, at
den helt overvejende del af vores erhvervsliv både
kan og vil gøre det godt og markedsføre sig på lovlig
vis.
11
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
Det tætteste, jeg kan komme på at besvare spørgsmå-
let, må altså være, at antallet af klager over ulovlig
emailmarkedsføring til Forbrugerombudsmanden
kan
stige, hvis flere erhvervsdrivende vælger
ikke
at
overholde de regler, der gælder på området. Jeg har
dog ingen grund til at tro, at dette skulle blive tilfæl-
det.
Ad spørgsmål [F]: Hvorfor vil ministeren ikke skabe
en mere fair markedsføringslov, hvor forbrugeren
ikke bliver ført bag lyset, men derimod sikrer, at
forbrugeren deltager i konkurrencer på nettet på et
for forbrugeren enkelt og oplyst grundlag, hvor det
sikres, at forbrugeren giver aktivt tilladelse til at
modtage reklamemails.
Til sidst beder spørgeren mig svare på, hvorfor jeg
ikke vil skabe en mere fair markedsføringslov. Jeg vil
gerne understrege, at jeg mener, at regeringens for-
slag til en ny markedsføringslov
er
fair.
Jeg mener, at vi med dette lovforslag fortsat sikrer
forbrugerne mod at blive vildledt, og at forbrugerne
forud for et køb skal have alle relevante informatio-
ner om en vare eller en tjenesteydelse på en tydelig
og forståelig måde. Dette er med til at sikre rammer-
12
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
ne for, at forbrugerne kan træffe trygge, oplyste og
aktive valg.
Samtidig sikrer vi, at virksomhederne kan markedsfø-
re sig på måder, der er relevante i forhold til den må-
de, samfundet udvikler sig på. Det synes jeg giver en
fair og moderne markedsføringslov.
Jeg vil også gerne fremhæve, at lovforslaget frem-
lægges på baggrund af et stort arbejde blandt interes-
senterne i Markedsføringsudvalget, og at dette arbej-
de i mine øjne også har været med til at sikre et fair
og tidssvarende lovforslag.
Når det drejer sig om at give samtykke til at modtage
reklamemails i forbindelse med konkurrencer på net-
tet, så ændrer vi på dette punkt ikke retstilstanden i
forhold til i dag.
Jeg må henlede spørgerens opmærksomhed på, at
markedsføringsloven i høj grad er en implementering
af fælles europæiske regler, særligt direktivet om
urimelig handelspraksis.
EU-Domstolen har i en række domme slået fast, at
direktivet om urimelig handelspraksis medfører, at vi
ikke må opstille nationale generelle forbud mod be-
stemte former for markedsføring - bortset fra dem,
der er oplistet i et bilag til direktivet.
13
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
Et forbud mod, at den erhvervsdrivende må markeds-
føre sig med konkurrencer, hvor deltagelsen er betin-
get af, at forbrugeren giver samtykke til at modtage
reklamemails, vil ikke være foreneligt med direktivet
om urimelig handelspraksis.
Dette skyldes, at der vil være tale om et generelt for-
bud mod en markedsføringsform, der ikke er oplistet
i direktivets bilag.
Men det er også vigtigt at slå fast, at de erhvervsdri-
vende ikke må vildlede forbrugerne. Og at de er-
hvervsdrivende skal give forbrugerne al relevant in-
formation, så forbrugeren på dette grundlag selv har
mulighed for at træffe et aktivt og informeret valg.
Vi har derfor med forslaget fået gjort det klarere og
fremhævet i bemærkningerne, at hvis et samtykke
indhentes i forbindelse med en konkurrence, skal det
være klart for forbrugeren, at der samtidig med delta-
gelse i konkurrencen gives et samtykke til at modtage
markedsføring.
Med andre ord skal det klart og utvetydigt fremgå,
hvad det er, der gives samtykke til.
[Afrunding]
14
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
Jeg mener, at vi dette lovforslag, får en markedsførings-
lov, der indeholder et fair regelsæt både for forbrugerne
og for de erhvervsdrivende.
Loven er med til at sikre, at de erhvervsdrivende får mu-
lighed for at markedsføre sig på måder, som er relevante
i forhold til det samfund og de muligheder, vi har i dag.
Samtidig er det vigtigt, at vi har et fortsat højt forbru-
gerbeskyttelsesniveau og gode forbrugerforhold. For-
brugerne må ikke blive vildledt, og de skal have alle re-
levante informationer, så de har et oplyst grundlag at
træffe en beslutning ud fra. Det sikrer forslaget også.
Men forbrugerrettigheder handler i mine øjne ikke alene
om at beskytte. Det handler også om at give forbrugerne
nogle muligheder.
Det kan fx være at få mulighed for aktivt at vælge pro-
dukter og ydelser ud fra en relevant markedsføring. Og
mulighed for aktivt at til- eller fravælge denne markeds-
føring.
Jeg synes derfor, at vi skal give vores erhvervsliv mulig-
hed for at følge med udviklingen i samfundet og udnytte
de markedsføringsmetoder, der eksisterer i dag.
Så længe det sker på en måde, der sikrer et fortsat højt
forbrugerbeskyttelsesniveau, og så længe det giver for-
15
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10. januar 2017 om L 40 - samrådsspørgsmål A-F, til erhvervsministeren
brugerne mulighed for at træffe aktive valg, så mener
jeg, at vi har en fornuftig balance.
16