Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40 endeligt svar på spørgsmål 9
Offentligt
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
16. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 40 stillet af udvalget den 1. december
efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om de foreslåede formuleringer, jf. lov-
forslagets §§ 4-8, er udtryk for en korrekt oversættelse af direktivteksten
og sikrer en fuldstændig tekst- og direktivnær implementering, jf. kritik-
ken fra bl.a. Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet TÆNK, der
mener, at afgørende for, om der er tale om ulovlig handelspraksis, bør
være, at den pågældende handelspraksis er ”egnet til mærkbart at forvri-
de” forbrugerens økonomiske adfærd, og ikke som foreslået et krav om,
at den pågældende handelspraksis ”væsentligt forvrider eller vil kunne
forventes væsentligt at forvride” forbrugerens økonomiske adfærd.
Svar:
Jeg mener, at de foreslåede formuleringer sikrer en fuldstændig tekst- og
direktivnær implementering af direktivet om urimelig handelspraksis, og
jeg vil hertil bemærke, at jeg ikke har nogen faste holdepunkter for at
fastslå, at direktivets danske oversættelse ikke skulle være korrekt.
Efter direktivet, er det en betingelse for, at en handelspraksis urimelig, at
den ”væsentligt forvrider eller kan forventes væsentligt at forvride den
økonomiske adfærd i forhold til produktet hos gennemsnitsforbrugeren”.
Det betyder, at det skal vurderes, om forbrugeren træffer eller forventes at
træffe en beslutning om køb, som vedkommende ellers ikke ville have
truffet.
Den gældende § 3 om forbud mod vildledning i markedsføringsloven an-
vender ordet ”mærkbart” i stedet for ”væsentligt”.
Det kan give anledning til fortolkningstvivl, når den danske implemente-
ring af direktivet anvender andre begreber end dem, der anvendes i direk-
tivet selv. Dette er – som jeg også har nævnt i mit svar på Erhvervs-,
Vækst-, og Eksportudvalgets spørgsmål 4 ad L 40 – blevet påpeget af et
flertal i Markedsføringslovsudvalget. Flertallet har således anbefalet at
ændre ordlyden med henblik på at mindske denne fortolkningstvivl, så
der fremover anvendes det samme begreb i markedsføringsloven, som
anvendes i den danske oversættelse af direktivet, nemlig ”væsentligt”.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk