Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 40
Offentligt
1707164_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 10 ad L 40 stillet af udvalget den 5. decem-
ber 2016 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren stille ændringsforslag, der – som efterspurgt af bl.a. For-
brugerombudsmanden og Forbrugerrådet TÆNK – sikrer en videreførelse
af de formuleringer, som markedsføringsloven anvender i dag, og dermed
en mere tekst- og direktivnær implementering, som er afgørende for, om
der er tale om en ulovlig handelspraksis, jf. lovforslagets §§ 4-8, skal væ-
re, at den pågældende handelspraksis er ”egnet til mærkbart at forvride”
forbrugernes økonomiske adfærd, og ikke som foreslået et krav om, at
den pågældende handelspraksis ”væsentligt forvrider eller vil kunne for-
ventes væsentligt at forvride” forbrugernes økonomiske adfærd? I benæg-
tende fald bedes ministeren yde lovteknisk bistand til udarbejdelse af et
sådant ændringsforslag.
Svar:
Som der også er redegjort for mit svar på Erhvervs-, Vækst og Eksport-
udvalgets spørgsmål 4 og 9 ad L 40, så mener jeg, at de foreslåede formu-
leringer sikrer en fuldstændig tekst- og direktivnær implementering af di-
rektivet om urimelig handelspraksis.
Regeringens lovforslag følger anbefalingen fra flertallet i Markedsfø-
ringslovsudvalget, og det foreslås derfor, at markedsføringsloven på dette
punkt formuleres så direktivnært som muligt ved at afskrive ordlyden i
den danske oversættelse af direktivet. Det følger således af direktivets ar-
tikel 5, stk. 2, litra b), at en handelspraksis er urimelig, hvis den
”…væsentligt forvrider eller kan forventes væsentligt at forvride den
økonomiske adfærd i forhold til produktet hos gennemsnitsforbruge-
ren…”.
Jeg har ikke nogen grund til at tro, at direktivets danske oversættelse ikke
skulle være korrekt, og jeg må endnu engang understrege, at der med den
ændrede ordlyd ikke er tiltænkt en ændring af retstilstanden. Det er til-
med min opfattelse, at lovforslagets formulering er i fuld overensstem-
melse med intentionen bag direktivet.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag, der – som efterspurgt af bl.a. Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk - sikrer en videreførelse af de formuleringer, som markedsføringsloven anvender i dag, til erhvervsministeren
2/3
På den baggrund kan jeg ikke støtte et eventuelt ændringsforslag.
Når der ønskes et ændringsforslag, kan det teknisk udformes således:
Ӯndringsforslag stillet [dato]
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Lov om markedsføring [L40]
1)
§ 8, stk. 1, affattes således:
»Det er en betingelse for at der er handlet i strid med §§ 4-7, at
den pågældende handelspraksis er egnet til mærkbart at forvride
den økonomiske adfærd hos gennemsnitsforbrugeren, eller hvis
den pågældende handelspraksis rettes mod en særlig gruppe af
forbrugere, hos et gennemsnitligt medlem af denne gruppe.«
2)
§ 8, stk. 2, affattes således:
»En
handelspraksis, som den erhvervsdrivende med rimelighed
må formode kun er egnet til mærkbart at forvride den økonomiske
adfærd hos en klart identificerbar gruppe af forbrugere, der er
særligt sårbare over for denne praksis eller det omhandlede pro-
dukt herunder på grund af mentale eller fysiske handicap, alder el-
ler godtroenhed, vurderes det med udgangspunkt i et gennemsnit-
ligt medlem af denne gruppe.«
[Ændring af formuleringen ”væsentligt forvrider” til formulerin-
gen ”egnet til mærkbart at forvride”]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Det foreslås at ændre formuleringen ”væsentligt at forvride” til formule-
ringen ”egnet til mærkbart at forvride”, således at det er en betingelse for,
at der er handlet i strid med §§ 4-7, at den pågældende handelspraksis er
egnet til mærkbart at forvride forbrugerens økonomiske adfærd på mar-
kedet.
Der er alene tale om en sproglig ændring, og ikke en materiel ændring.
Til nr. 2.
Det foreslås at ændre formuleringen ”væsentligt at forvride” til formule-
ringen ”egnet til mærkbart at forvride”, således at en handelspraksis, som
den erhvervsdrivende med rimelighed må formode kun er egnet til mærk-
bart at forvride den økonomiske adfærd hos en klart identificerbar gruppe
L 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil stille ændringsforslag, der – som efterspurgt af bl.a. Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk - sikrer en videreførelse af de formuleringer, som markedsføringsloven anvender i dag, til erhvervsministeren
3/3
af forbrugere, der er særligt sårbare over for denne praksis eller det om-
handlede produkt, herunder på grund af mentale eller fysiske handicap,
alder eller godtroenhed, vurderes med udgangspunkt i et gennemsnitligt
medlem af denne gruppe
Der er alene tale om en sproglig ændring, og ikke en materiel ændring.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen