Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Til:
Dato:
Erhvervsministeren
5. december 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 40
Forslag til lov om markedsføring.
Af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)
Spørgsmål 10
Vil ministeren stille ændringsforslag, der – som efterspurgt af bl.a. Forbruger-
ombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk - sikrer en videreførelse af de for-
muleringer, som markedsføringsloven anvender i dag, og dermed en mere
tekst- og direktivnær implementering, således at afgørende for, om der er tale
om en ulovlig handelspraksis, jf. lovforslagets §§ 4-8, skal være, at den på-
gældende handelspraksis er ”egnet til mærkbart at forvride” forbrugerens øko-
nomiske adfærd, og ikke som foreslået et krav om, at den pågældende han-
delspraksis ”væsentligt forvrider eller vil kunne forventes væsentligt at forvri-
de” forbrugernes økonomiske adfærd? I benægtende fald bedes ministeren
yde lovteknisk bistand til udarbejdelse af et sådant ændringsforslag.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
På udvalgets vegne
Morten Bødskov
formand
1/1