2. november 2016
Vedrørende L40 (markedsføringsloven) og forslagets § 10, stk. 3, om
elektronisk markedsføring mellem erhvervsdrivende
Kære erhvervsordfører
Undertegnede organisationer (herefter ”organisationerne”) har noteret sig, at
lovforslagets bestemmelse om elektronisk markedsføring mellem erhvervsdrivende har
fået ændret lovbemærkningerne sammenlignet med markedsføringslovsudvalgets forslag.
Markedsføringslovsudvalgets forslag, som ligger til grund for den pågældende
bestemmelse, understøtter på afbalanceret vis en let og tidssvarede elektronisk
kommunikationen mellem erhvervsdrivende, der allerede har en relation, samtidig med
at det beskytter mod spam. Forslaget blev bl.a. bakket op af samtlige
erhvervsorganisationer repræsenteret i udvalget, herunder undertegnede organisationer.
Ændringen i lovbemærkningerne medfører imidlertid, at det nu er meget uklart, hvilke
personer i modtagervirksomheden man må sende elektronisk post til. Ændringen kan
endvidere læses som en uhensigtsmæssig indsnævring i personkredsen, som vil betyde, at
den tilsigtede lempelse med bestemmelsen går helt tabt i praksis.
Organisationerne ønsker at gøre opmærksom på, at den nævnte ændring i lovbemærk-
ningerne er unødvendig og uhensigtsmæssig, og henstiller til at lovbemærkningerne rettes
tilbage, så bestemmelsen bliver klar og praktisk anvendelig for virksomhederne.
Problemstillingen er uddybet i vedlagte bilag.
Organisationerne stiller meget gerne op til en uddybning.
Med venlig hilsen
Branchedirektør Annette Falberg, DI
Markedschef Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Direktør Tine Aurvig-Huggenberger, Kreativitet & Kommunikation
Chefkonsulent Jeppe Rosenmejer, Håndværksrådet
Seniorkonsulent Christina Moshøj, Danske Medier
�½